دفاع از پایان نامه به همراه ۶ نکته حیاتی در دفاع پایان نامه

,
دفاع از پایان نامه

شرایط دفاع از پایان نامه

اگر در حال تحقیق در مورد مدرک کارشناسی ارشد و دکتری هستید، احتمالاً با عبارت دفاع از پایان نامه در میان لیست شرایط لازم برای دریافت مدرک پیشرفته مواجه خواهید شد. این الزام رسمی معمولاً در پایان دوره تحصیلات تکمیلی می آید. به عنوان دانشجویی که به دنبال مدرک کارشناسی ارشد یا دکتری هستید، پایان نامه شما تجربه تحصیلی شما را در دانشگاه تعریف می کند. هنگامی که تمام دوره های لازم را تکمیل کردید و تجربیات کارآموزی یا عملی را به پایان رساندید، باید با کمیته ای برای دفاع از کار خود ملاقات کنید. جزئیات دفاع بسته به دانشگاه متفاوت است، اما برخی از موارد کلی وجود دارد که باید هنگام شروع فرآیند فارغ التحصیلی به خاطر داشته باشید.

پایان نامه چیست؟

در اکثر دانشگاه ها، پایان نامه نشان دهنده درک جمعی دانشجو از برنامه و رشته خود است. به عنوان مثال، دانشجویانی که در زبان انگلیسی تحصیل می کنند، معمولاً هنگام نوشتن مقاله پایان نامه، زبان، موضوعات ادبی، آثار یک نویسنده خاص یا موضوعی مشابه را بررسی می کنند. دانشگاه‌ها اغلب از پایان نامه‌ها می‌خواهند که شامل یک دفترچه که هدف مقاله را مشخص می‌کند و یک مقاله کامل درباره یک موضوع خاص باشد. در علوم طبیعی، پایان‌نامه‌ها ممکن است آزمایش‌ها یا موقعیت‌های فرضی را پوشش دهند که در آن دانشجو در مورد عناصر خاصی از رشته خود تحقیق می‌کند.

پروژه‌های پایان‌نامه توجه کامل را می‌طلبد و بسیاری از دانشگاه ها نیاز دارند که دانشجویان یک ترم کامل را به تکمیل تحقیق و مقاله حاصل اختصاص دهند. دانشجویان با یک کمیته یا مشاور دانشکده به صورت نزدیک کار می کنند تا مطمئن شوند که تحقیقات طبق برنامه پیش می رود. بسته به سطح مدرک، یک مقاله پایان نامه می تواند بسیار پیچیده باشد.

موسسه نگارش مقاله علمی پژوهشی

دفاع چیست؟

در بسیاری از کشورها، برای پایان تحصیلات تکمیلی، باید یک پایان نامه بنویسید. به طور کلی، پایان نامه یک مقاله بزرگ است که بر اساس موضوعی مرتبط با رشته تحصیلی شما است. هنگامی که پایان نامه خود را تحویل می دهید، تاریخی برای دفاع از کار خود تعیین می شود.

جلسه دفاع از پایان نامه شما معمولاً متشکل از شما و یک کمیته متشکل از دو یا چند استاد است که در برنامه شما کار می کنند. همچنین ممکن است افراد دیگری را نیز شامل شود، مانند متخصصان سایر دانشگاه ها یا کسانی که در رشته شما کار می‌کنند. در طول دفاع از پایان نامه از شما سوالاتی در مورد کارتان پرسیده می شود. هدف اصلی دفاع از پایان نامه شما این است که کمیته مطمئن شود که شما واقعاً رشته و حوزه تمرکز خود را درک کرده اید.

سؤالات معمولاً باز هستند و دانشجو را ملزم می کند که به طور انتقادی در مورد کار خود فکر کند. توجه داشته باشید که در زمان دفاع از پایان نامه، مقاله شما قبلا ارزیابی شده است. سوالات پرسیده شده به گونه ای طراحی نشده اند که در واقع مجبور باشید به طور تهاجمی از کار خود دفاع کنید، اغلب دفاع از پایان نامه شما بیشتر به صورت رسمی مورد نیاز است تا بتوانید مدرک خود را دریافت کنید.

مدت زمان دفاع از پایان نامه چقدر است؟

مدت زمان دفاع از پایان نامه شفاهی شما تا حد زیادی به دانشگاه و الزامات مدرک شما بستگی دارد. بهتر است در این مورد با بخش یا دانشگاه خود مشورت کنید. به طور کلی، دفاع از پایان نامه ممکن است تنها ۲۰ دقیقه طول بکشد، اما ممکن است دو ساعت یا بیشتر نیز طول بکشد. این نیز بستگی به زمان اختصاص داده شده به بخش ارائه و پرسش دارد. در ادامه در مورد قسمت های مختلف دفاع از پایان نامه بیشتر صحبت خواهیم کرد.

خواندن 👈:  چگونه یک دانشجوی موفق باشیم

 

برای دفاع عالی باید پایان نامه عالی داشته باشید برای انجام پایان نامه ارشد خود میتوانید از مشاوران همراه دانشجو کمک بگیرید، کافی است کلیک کنید

در دفاع از پایان نامه چه اتفاقی می افتد؟

اول از همه، توجه داشته باشید که دفاع از پایان نامه از کشوری به کشور دیگر متفاوت است. این فقط یک نمای کلی است، اما دفاع از پایان نامه می تواند در کشورهای مختلف فرمت های مختلفی داشته باشد. برخی بسته هستند، برخی دیگر دفاع عمومی هستند. برخی با دو نفر، برخی با ممتحنان بیشتر انجام می‌شوند. همانطور که در بالا ذکر شد در مورد طول دفاع از پایان نامه شما نیز همینطور است؛ بنابراین مهمترین قدم اول برای شما این روشن باشد که ساختار دفاع از پایان نامه شما چگونه خواهد بود. به طور کلی، این چیزی است که در دفاع از پایان نامه اتفاق می افتد:

ارائه شما

ممکن است مجبور شوید یک ارائه، اغلب با Powerpoint، اسلایدهای Google یا اسلایدهای Keynote ارائه دهید. مطمئن شوید که مقدار مناسبی از اسلایدها را تهیه کرده اید. یک قانون کلی استفاده از حدود ۱۰ اسلاید برای ارائه ۲۰ دقیقه ای است؛ اما این به موضوع خاص شما و نحوه ارائه شما نیز بستگی دارد. خبر خوب این است که زمان زیادی قبل از دفاع از پایان نامه شما وجود خواهد داشت تا اسلایدهای خود را آماده کنید و ارائه خود را به تنهایی و در مقابل دوستان یا خانواده تمرین کنید.

شما می توانید با استفاده از اطلاعات فصل اول پایان نامه خود (نمای کلی پایان نامه) به عنوان چارچوب یا طرح کلی، اسلایدهای خود را آماده کنید. اطلاعات اساسی در پایان نامه شما باید با اسلایدهای شما مطابقت داشته باشد. اطمینان حاصل کنید که اسلایدهای شما از کیفیت خوبی برخوردار هستند – هم از نظر یکپارچگی اطلاعات و هم از نظر ظاهر اسلایدهای شما. اگر در مورد نحوه تهیه اسلایدهای ارائه خود به کمک بیشتری نیاز دارید، هم ASQ Higher Education Brief و هم James Hayton دستورالعمل های خوبی در مورد این موضوع دارند.

سوالات کمیته

همانطور که قبلاً ذکر شد، کمیته پس از اتمام ارائه، سؤالاتی در مورد کار شما خواهد پرسید. سوالات به احتمال زیاد در مورد محتوای اصلی پایان نامه شما هستند، مانند آنچه از مطالعه ای که انجام داده اید یاد گرفتید، همچنین اینکه چرا این موضوع را انتخاب کرده اید یا اینکه چگونه به مجموعه دانش موجود کمک می کند. همچنین ممکن است از شما خواسته شود که یافته های خاصی را خلاصه کنید. در آماده سازی سوالات، پایان نامه خود را کامل بخوانید تا بدانید در مورد چه چیزی نوشته اید.

در حالی که در حال مطالعه هستید، می توانید لیستی از سوالات احتمالی ایجاد کنید و سعی کنید به آنها پاسخ دهید. شما می توانید بسیاری از سوالاتی را که به سادگی صرف کمی وقت برای خواندن مجدد پایان نامه خود می کنید، پیش بینی کنید. علاوه بر این، این پست وبلاگ از researchClue.com 25 سؤال رایج دفاع از پایان نامه/پروژه و نحوه برخورد شما برای پاسخ به آنها را فهرست می کند.

خواندن 👈:  بررسی ویژگی ها و ساختار پایان نامه

دفاع از کار

هنگامی که دانشجویان مقالات پایان نامه خود را به کمیته پایان نامه ارسال می کنند، تاریخی برای دفاع از کار خود تعیین می شود. در این مورد، دفاع به این معنا نیست که دانشجو مجبور است در مورد کار خود به شدت بحث کند. در عوض، دفاع از پایان نامه به گونه ای طراحی شده است که اعضای هیئت علمی بتوانند سؤالات خود را مطرح کنند و مطمئن شوند که دانشجویان واقعاً رشته و حوزه تمرکز خود را درک می کنند.

دفاع از پایان نامه تا حد زیادی به عنوان رسمی عمل می کند زیرا مقاله قبلاً ارزیابی شده است. در حین دفاع، اعضای کمیته از دانشجو سؤالاتی می پرسند. سوالات معمولاً باز هستند و نیاز دارند که دانشجو به طور انتقادی در مورد کار خود فکر کند. یک دفاع ممکن است تنها ۲۰ دقیقه طول بکشد، یا بسته به هدف کمیته و الزامات برنامه ممکن است یک ساعت یا بیشتر طول بکشد.

 

آمادگی برای دفاع از پایان نامه شما

دانشجویان ماه ها فرصت دارند تا برای دفاع آماده شوند. دانشگاه ها از داوطلبان فارغ التحصیل می خواهند که در هنگام حضور در جلسه دفاع از پایان نامه تا حد امکان آماده باشند، به این معنی که نه تاریخ و نه کمیته دانشکده برای دانش آموز غافلگیر کننده نخواهد بود. مهم است که به خاطر داشته باشید که اگر با نگرش و آمادگی مناسب وارد دفاع شوید، شکست تقریبا غیرممکن است. کمیته می خواهد ببیند که شما چقدر موضوع و تحقیق خود را می دانید. ممکن است وقتی با سؤالات ناشناخته ای روبرو می شوید، اعصاب شما را از بین ببرد، اما مانند مصاحبه شغلی، تمرین زودتر از موعد به دفاع موفق منجر می شود.

مواجهه با دفاع می تواند استرس زا باشد، اما به آن به عنوان فرصتی برای به اشتراک گذاشتن آنچه آموخته اید فکر کنید. به یاد داشته باشید که وقتی از کار خود دفاع می کنید، در مورد نکات بحث نمی کنید. در عوض، دفاع از پایان نامه مناسب به شما و مشاوران هیئت علمی شما این فرصت را می دهد که درباره موضوع و تحقیق خود با جزئیات بیشتر ی بحث کنید.

۶ نکته که به شما کمک می کند برای دفاع از پایان نامه خود آماده شوید

وقتی مدرک تحصیلات تکمیلی خود را شروع می کنید، پایان آن بسیار دور به نظر می رسد؛ اما سریعتر از آنچه فکر می کردید به پایان می رسد. پایان نامه خود را تحویل می دهید که کار بسیار زیادی بود و به عنوان آخرین مرحله قبل از اینکه مدرک خود را به طور رسمی دریافت کنید، باید به دفاع از پایان نامه خود مسلط شوید. در اینجا چند نکته در مورد نحوه آماده شدن برای دفاع از پایان نامه آورده شده است.

  1. سوالات را پیش بینی کنید و برای آنها آماده شوید

پایان نامه خود را بخوانید و در حالی که در حال خواندن آن هستید، لیستی از سوالات احتمالی را یادداشت کنید. علاوه بر این، همانطور که می دانید چه کسانی در کمیته خواهند بود، به تخصص علمی اعضای کمیته نگاه کنید. آنها به احتمال زیاد در چه زمینه هایی متمرکز خواهند بود؟ در صورت امکان، در دفاع از پایان نامه با این اعضای کمیته بنشینید تا احساس کنید که آنها چگونه می پرسند و چه می پرسند. به عنوان یک دانشجوی فارغ التحصیل، به طور کلی باید در پیش بینی سوالات آزمون ماهر باشید، بنابراین از این مزیت برای جمع آوری اطلاعات تا حد امکان قبل از جلسه دفاع از پایان نامه خود استفاده کنید.

  1. برای موفقیت لباس بپوشید

دفاع از پایان نامه شما یک رویداد رسمی است، اغلب از کل بخش یا دانشگاه برای شرکت دعوت می شود. این یک آیین مهم برای دانشجویان فارغ التحصیل و اساتیدی است که در طول یک فرآیند طولانی و چالش برانگیز از آنها حمایت کرده اند. این یکی ممکن است بیهوده باشد، اما بدانید که باید طوری لباس بپوشید که انگار در یک مصاحبه شغلی یا ارائه مقاله در یک کنفرانس هستید.

  1. تفویض اختیار

یک شخص مورد اعتماد را انتخاب نمایید و مسئولیت های کوچک را به او واگذار کنید.

  1. یک برنامه پشتیبان داشته باشید

تکنولوژی غیر قابل پیش بینی است. زندگی هم همینطور. هیچ تضمینی وجود ندارد که ارائه پاورپوینت شما اصلاً کار کند یا به شکلی که قرار است روی صفحه نمایش بزرگ باشد به نظر برسد. ما همه آنجا بوده ایم. حتماً برای این مواقع برنامه B داشته باشید.

  1. وقتی جواب را نمی دانید چه کاری انجام دهید

شما نمیدانید که کمیته چه سوالاتی از شما خواهند پرسید پس بهترین راه حل این است که روی سوالات احتمالی تمرکز کنید. همیشه شکاف هایی در دانش شما وجود خواهد داشت؛ اما دفاع از پایان نامه شما در مورد کامل بودن و دانستن همه چیز نیست، بلکه به نحوه برخورد شما با موقعیت های چالش برانگیز است. از شما انتظار نمی رود همه چیز را بدانید.

  1. برخورد با اعصاب شما

عصبی خواهید شد؛ اما خبر خوب این است که ممتحنان شما از شما انتظار دارند که عصبی باشید. عصبی بودن کاملا طبیعی است. برای کاهش استرس حتما روی مطالب پایان نامه خود مسلط باشید.

خواندن 👈:  پروپوزال چیست؟ ساختار پروپوزال

دو علامت رایج عصبی بودن، تند صحبت کردن و خنده های عصبی است. سعی کنید سرعت خود را کاهش دهید، نفس عمیق بکشید. به یاد داشته باشید آنچه برای شما شبیه چند ساعت در زندگی واقعی است. به خود اجازه دهید تا سؤال را پردازش کنید،بعد از پردازش پاسخ دهید در حالی که لبخند اغلب می تواند به حل یک موقعیت دشوار کمک کند، به یاد داشته باشید که خنده های عصبی می تواند برای مخاطبان شما آزاردهنده باشد.

چگونه یک دانشجوی موفق باشیم

همه ما اشتباه می کنیم و دفاع از پایان نامه شما به احتمال زیاد کامل نخواهد بود. از شما انتظار نمی رود که کامل باشید و ممتحنین قبلاً تجربه زیادی در این زمینه دارند و شما را از طریق آن راهنمایی خواهند کرد. همچنین به یاد داشته باشید که دفاع از پایان نامه شما اغلب یک امر رسمی است و کمیته در واقع از شما می خواهد که قبول شوید.

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *