اهداف پژوهش در انجام مقاله

,
هدف کلی (اصلی) در فرایند مقاله

اهداف پژوهش در انجام مقاله چگونه است؟!

اهداف پژوهش در انجام مقاله عبارت است از: مشخص‌کردن اهداف پژوهش در انجام مقاله یک مرحله بسیار مهم در فرایند تدوین مقاله شماست. اهداف پژوهش، اقدامات خاصی که شما برای به‌دست‌آوردن اهداف تحقیقی خود می‌خواهید انجام دهید را تعیین می‌کند. اهداف پژوهش، چیزی که منتظریم از یک مقاله یا تحقیق نتیجه‌گیری کنیم را توصیف می‌کند.

اهداف تحقیق معمولاً به‌صورت عامیانه قید می‌شود و به همان اندازه که مشتری را متوجه محقق می‌کند، ممکن است به یک فرضیه مربوط باشد یا به‌عنوان بیانیه هدف در مطالعه‌ای که فرضیه ندارد استفاده شود.

اگر اهداف به‌صورت صحیح و واضح تعیین نشود رسیدن به آن غیرممکن است و بدون شک پژوهشگر در مراحل اهداف پژوهش در انجام مقاله با مشکل جدی روبه روی می‌شود. هر چه اهداف پژوهش در انجام مقاله شما روشن‌تر باشد به همان میزان نیز راه شما را برای رسیدن به هدف و نتیجه هموارتر می‌کند.

 به‌طورکلی اهداف پژوهش در مقاله به چهار دسته: هدف آرمانی، هدف کلی
 (اصلی)، هدف اختصاصی با اهداف ویژه و هدف کاربردی تقسیم‌بندی می‌شود.

اهداف پژوهش چیست؟

 

به‌طورکلی پژوهش، از یک سؤال که در ذهن پژوهشگر ایجاد می‌شود نشئت می‌گیرد که هدف پژوهش پاسخگویی به آن سؤال است.

پس می‌توان نتیجه گرفت هدف پژوهش از مهم‌ترین بخش‌های یک مقاله یا پایان‌نامه است در واقع اگر هدفی وجود نداشته باشد هیچ پژوهشی نیز وجود نخواهد داشت. پژوهشگر برای دستیابی به پاسخ سؤال ایجاد شده در ذهنش مطالعات کاملی را داشته باشد و در نهایت خلاصه‌ای از آن مطالعات را با عنوان هدف پژوهش در مقالات و یا پایان‌نامه ارائه می‌دهد.

ویژگی‌های اهداف پژوهش

  1. جملات دارای بیان ساده، شفاف باشد
  2. از زبان علمی در نگارش اهداف پژوهش استفاده شود
  3. منطقی بودن هدف پژوهش
  4. متغیرها قابلیت سنجش داشته باشد
  5. اهداف پژوهش باید ویژگی عملی بودن از طریق پژوهش را داشته باشد

نکات مهم برای درباره نوشتن اهداف پژوهش

برای شروع پژوهش ابتدا باید هدف را به‌درستی مشخص نمایید؛ زیرا داشتن هدف واضح و درست از جمع‌آوری اطلاعات و مطالعات غیرضروری جلوگیری می‌کند و از هدررفتن وقت جلوگیری می‌کند. توصیه می‌شود اهداف پژوهش خود را حتماً یادداشت کنید؛ زیرا برای سیر مطالعاتی کمک زیادی به شما خواهد کرد تا منابع درستی را انتخاب کنید به بیان ساده اهداف پژوهش مانند چراغی است که سیر مطالعاتی را به شما نشان می‌دهد. نکته مهم و قابل‌توجه در نوشتن اهداف پژوهش که باید در نظر داشته باشید این است که هدف کلی پژوهش در پایان‌نامه و مقاله قرار می‌گیرد و اهداف جزئی در بیشتر موارد در مقالات و پایان‌نامه آورده نمی‌شود.

خواندن 👈:  موسسه نگارش مقاله علمی پژوهشی

اهداف پژوهش در انجام مقاله

اهداف پژوهش در انجام مقاله

شما برای این که ارزش و میزان مهم بودن تحقیق در فرایند مقاله خود و برای مشخص نمودن اهداف پایانی در مقاله خود، هدف آرمانی در فرایند مقاله را انتخاب و تعیین می‌کنید. آرمان‌پردازی و آرزو در این هدف جایگاه ویژه‌ای دارد، البته توجه کنید که نباید با خیالات هم‌جهت شود؛ بنابراین هدف آرمانی در یک‌زمان مشخصی که پژوهشگر مشخص کرده نیست فقط آرمان محقق را از مقاله‌ای که دارد انجام می‌دهد را نمایش می‌دهد.

هدف کلی (اصلی) در فرایند مقاله

هدف کلی (اصلی) در فرایند مقاله

هدف کلی یا اصلی هم به موضوع مقاله نزدیک است و هم از خصوصیات هدف بهره می‌گیرد. پس باید در اینجا دقت کافی را داشته باشید که اهداف پژوهش در انجام مقاله و موضوع مقاله را یکی ندانید و موضوع مقاله خود را در این بخش به‌عنوان اهداف اصلی در انجام مقاله، ایجاد نکنید.

هدف اصلی، در مدت زمانی که محقق برای پژوهش خود مشخص نموده را می‌توان به دست آورد و واضح تراز اهداف آرمانی است. هدف اصلی برای جواب دادن به این سؤال که «اهداف پژوهش در فرایند مقاله چیست؟»، مشخص می‌شود. در واقع پاسخگوی سؤال اصلی پژوهش که در طول این مسیر محقق به چه چیزی می‌رسد، است.

در روش عادی در هر پژوهش فقط یک هدف کلی در مقابل ما است. در غیر این صورت بدین معناست که انجام چند پژوهش هم‌زمان شده است. حداقل یکی از پدیده‌هایی که در هدف اصلی مطرح است در زیرگروه مفاهیم است و مستقیماً نمی‌توانیم آن را بسنجیم.

بر طبق این اصول باید هدف اصلی به اجزای کوچک‌تر با مشخصات اهداف ویژه که قابلیت سنجش بیشتری دارند، تقسیم نمود. با تجزیه هدف اصلی به اهداف کوچک‌تر، محقق با آزمون و مشخص نمودن اهداف پژوهش در انجام مقاله، در جهت هدف اصلی خود قدم برمی‌دارد.

یک مثال برای این که به شما در تدوین صحیح اهداف اصلی کمک کنیم این‌گونه است که باید موضوع پژوهش خود را به شکل یک وسیله بنگرید، سپس به این فکر کنید که با این وسیله شمارا به چه چیزی و چیزی که می‌خواهید برسید می‌رساند. جواب به این سؤال، هدف اصلی شما را تشکیل خواهد داد.

خواندن 👈:  با انواع پایان نامه آشنا شوید

برای نگارش هدف کلی می‌توان از فعل‌هایی مانند: بررسی کردن، مطالعه کردن، تحلیل کردن و … استفاده کنید.

اهداف اختصاصی یا فرعی در فرایند مقاله

یکی از قسمت‌های بسیار مهم پیشنهاد تحقیق، اهداف اختصاصی (فرعی) است که در بررسی‌های به‌عمل‌آمده از طرح مرکز توجه است. فهم شما از میزان مهم بودن و روش تدوین اهداف ویژه، برای ادامه مراحل در انجام مقاله بسیار مهم است.

اهداف ویژه در فرایند مقاله

اهداف ویژه در فرایند مقاله

اهداف ویژه در فرایند مقاله به‌صورت عینی است و دارای قابلیت آزمایش و اندازه‌گیری آسان توسط محقق، است. اهداف پژوهش در انجام مقاله، مراحل کوچک‌تر و اجرایی هستند که به دنبال تحقق هدف کلی می‌آیند، نمی‌توان این اهداف را تفسیر نمود و بر طبق فرضیات، برداشت واحدی از آنها شکل می‌گیرد.

برای مثال اگر هدف کلی یک تحقیق «بررسی رابطه وجدان کاری پرستاران و درآمد بیمارستان» باشد، اصطلاح «وجدان کاری» مفهومی کلی است و سنجش مستقیم آن امکان‌پذیر نیست.

برای انجام این تحقیق محقق وجدان کاری را به چند بخش قابل آزمایش و عینی باید تقسیم کند. مثلاً می‌تواند وجدان کاری را از لحاظ، فرهنگی – اجتماعی، شخصیتی و خانوادگی آنالیز کند یا مفاهیم، سرمایه اجتماعی است را از نظر ساختاری، شناختی و ارتباطی آنالیز کند. هرکدام از بُعدهای گفته شده، یک هدف اختصاصی است که محقق با مطالعه و آزمون تمامی موارد، به هدف کلی فرایند مقاله خود جواب خواهد داد.

اگرچه در هر مقاله، یک اهداف پژوهش در انجام مقاله را می‌بینیم که قید شده، اما اهداف ویژه معمولاً بیش از یک مورد است و دقّت کنید که تحقق اهداف پژوهش در فرایند مقاله باید منجر به رسیدن به هدف اصلی شود.

اهداف اختصاصی در انجام پژوهش در فرایند مقاله

اهداف اختصاصی در انجام پژوهش در انجام مقاله، با به‌کاربردن فعل‌هایی که برای اندازه گرفتن و آزمایش مناسب است را می‌نگارند. فعل‌های اختصاصی مانند: تعیین کردن، مشخص‌کردن، مقایسه نمودن، شناسایی کردن، اندازه‌گیری‌کردن و …

در تحقیق به روش کیفی در انجام مقاله، محقق به دنبال شناخت و فهمی از یک پدیده است، کلمه «شناخت» را باید در مراحل نگاشت اهداف اختصاصی به کار ببرید.

خواندن 👈:  روش تحقیق فصل سوم پایان نامه کارشناسی ارشد!

مثال‌هایی از اهداف اختصاصی درآیند مقاله

  • شناخت اصول پرداخت حقوق و دستمزد بیمارستان‌های خصوصی مورد پژوهش
  • مشخص نمودن روش پرداخت حقوق و دستمزد بر طبق شرایط اقتصادی کشور

در مثال اول، مشخص است که بیمارستان‌های خصوصی قطعاً روش پرداخت حقوق و دستمزد مشخصی دارند؛ اما در مثال دوم، در این تحقیق می‌خواهیم یک روش اساسی برای پرداخت حقوق و دستمزد با توجه موقعیت اقتصادی کنونی کشور، نگاشته و ارائه دهیم که در حال حاضر موجود نیست.

در فرایند اهداف پژوهش در انجام مقاله، از پدیده، متغیر یا پارامتری که در موضوع بیان نکردیم و زیرگروه موضوع هم نیست، نباید به کار ببریم در واقع در اهداف اختصاصی، حوزه‌های تحقیقی تازه‌ای را که نه در موضوع مطرح شده و نه در زیرگروه آن، نمی‌توانیم به پژوهش خود اضافه نماییم.

اهداف پژوهش در انجام مقاله می‌تواند به انجام پایان نامه ارشد کمک کند.

هدف کاربردی در فرایند مقاله

هدف کاربردی در فرایند مقاله

برای اینکه ما بیان کنیم که مقاله ما یک مقاله کاربردی است باید علاوه بر اهداف اصلی و ویژه، هدف یا اهداف کاربردی را نیز مشخص کنیم و در این قسمت باید بگوییم عملکرد به‌دست‌آمده از این پژوهش برای کدام اداره یا اُرگان و در چه حوزه‌هایی مفید است.

روش تدوین اهداف کاربردی در انجام مقاله، مانند هدف اصلی است با این تفاوت که در حوزه‌های کاربردی نتایج پژوهش تأکید می‌شود و فعل‌های استفاده شده در آن عینی‌تر است. برای ایجاد اهداف در این روش محدود نیستید ولی از به‌کاربردن موارد سطحی و بدیهی بپرهیزید.

نتیجه‌گیری

در این مقاله توضیحی اجمالی از اهداف پژوهش در انجام مقاله را بیان نمودیم و باتوجه‌به مطالب گفته شده نتیجه می‌شود که یک هدف تحقیق باید دست‌ یافتنی باشد، یعنی باید با در نظرگرفتن زمان موجود، زیرساخت‌های موردنیاز برای تحقیق و سایر منابع، چارچوب‌بندی شود.

قبل از تدوین یک هدف پژوهشی، باید در بارهٔ تمام پیشرفت‌ها در زمینهٔ تحقیق خود مطالعه کنید و شکاف‌هایی در دانش خود را بیابید که باید رفع شوند. این به شما کمک می‌کند تا به اهداف مناسب برای پروژه تحقیقاتی خود برسید.

امیدوارم این مقاله نیز برایتان مفید واقع شده باشد.

با تشکر.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *