انتخاب موضوع پایان نامه و پروپوزال

,
انتخاب موضوع پایان نامه و پروپوزال

انتخاب موضوع پایان نامه و پروپوزال چگونه است؟!! چه موضوعی را برای پایان نامه خود انتخاب کنم که به‌راحتی بتوانم از آن دفاع کنم؟! آیا انتخاب این موضوع و پروپوزال مناسب است و به نتیجه می‌رسم؟! در هرجای از مسیر تحصیلی خود چه مقطع کارشناسی ارشد چه دانشجوی دکتری باشید و یا به‌عنوان یک پژوهشگر ملزم به نوشتن تحقیق یا پایان نامه هستید برایتان مشکل است، هزاران سؤالات و ابهامات در باره انتخاب موضوع تحقیق یا پایان نامه مواجه هستید، در اینجا به شما می‌گویم نگرانی را کنار بگذارید و با مطالعه این مقاله و رعایت نکته‌های گفته شده خیلی راحت موضوع پایان‌نامه خود و پروپوزال را پیدا کنید.

انتخاب موضوع پایان نامه و پروپوزال در انجام پایان نامه ارشد تاثیرگذار است.

انتخاب موضوع تحقیق و نوشتن پروپوزال، اولین گام برای تدوین پایان نامه است و بسیار مهم است که شما بتوانید موضوع پایان نامه خود را متفکرانه و مناسب با علایق خود انتخاب کنید که خیلی راحت شما را در طی فرایند تکمیل پایان نامه به جلو ببرد پس لازم است که ملاک‌های اصلی برای انتخاب یک موضوع پاین نامه و پروپوزال را بدانید تا به بهترین شکل پایان نامه خود را تکمیل کنید. در زیر به توضیح نکته‌های اصلی برای انتخاب موضوع پایان نامه و پروپوزال می‌پردازیم.

نکات مهم انتخاب موضوع پایان نامه و پروپوزال

انتخاب استاد راهنما

انتخاب استاد راهنما

وقتی که یک موضوع مناسب با علاقه خود و مرتبط با حوزه تحصیلی خود یافتید، باید به تحقیق و مطالعهٔ رزومه‌های مختلف اساتید در این زمینه بپردازید، استاد راهنمایی که فعالیتش متناسب با حوزه علاقه‌مندی شماست را پیدا کنید با او موضوعی انتخابی خود را در میان بگذارید و به کمک استاد راهنما موضوع اصلی پایان نامه خود را انتخاب کنید. انتخاب استاد راهنما در انتخاب موضوع پایان نامه به شما کمک می‌کند.

مطالعه منابع مختلف

مطالعه منابع مختلف

وقتی انتخاب موضوع پایان نامه را پشت سر گذاشتیم، بازهم می‌توانیم با تحقیق و مطالعات گسترده‌تر در مقالات مشابه و سایر تحقیقات و سایر منابع علمی معتبر، از انتخاب موضوع خود خیلی بیشتر از قبل مطمئن شویم به طور مثال در اینترنت با جستجوی کلمه‌های کلیدی و خواندن نمونه‌های مختلف پایان نامه این کار را انجام دهیم و یک نکته کلیدی اینکه اینترنت یک منبعی است که می‌توان در زمان کمتری را صرف جمع‌آوری منابع برای تحقیق در مورد موضوع خود داشته باشید. قبل از اینکه بخواهیم پروپوزال خود را برای تحقیق در مورد موضوعات مختلف موردعلاقه خود بفرستیم حتماً باید باتوجه‌به «زمان» اقدام کنیم.

خواندن 👈:  انتخاب استاد راهنما

مطالعه منابع مختلف هم در انتخاب موضوع پایان نامه می‌تواند تاثیرگذار باشد.

تسلط بر موضوع انتخابی

تسلط بر موضوع انتخابی

پایان نامه و تحقیق ما می‌تواند چند هفته یا چند ماه طول بکشد پس علاوه بر انتخاب موضوع بر اساس علاقه باید موضوعی انتخاب کنیم که در زمینه‌ای باشد که تسلط بیشتری بر آن داریم، چرا که تسلط بر موضوع انتخابی ما توان و روحیهٔ ما را در طول مسیر نگاشت پایان نامه نیز حفظ می‌کند. مثلاً وقتی که ما حداقل تسلط میانه‌ای بر موضوع انتخابی داشته باشیم زمان کمتری را به دنبال آگاهی بیشتر از این موضوع در منابع و اینترنت، صرف می‌کنیم.

نوآوری و خلاقیت در موضوع پایان نامه و پروپوزال

موضوع پایان نامه و پروپوزال ما باید دارای نوآوری و خلاقیت باشد به این معنا که باید موضوع انتخابی ما باید برای ما چالشی و هیجان‌آور و طبق بر زمینه‌های جدید در دنیا باشد. به‌هیچ‌عنوان تقلیدی نباشد، کاملاً خلاقانه باشد. کمک‌گرفتن از استاد راهنما، خیلی بهتر این مطلب را درک خواهیم کرد

کاربردی بودن موضوع پروپوزال و پایان نامه

موضوع پایان نامه را که انتخاب کردیم باید در کمترین زمان بهترین کارایی را در اجتماع ایفا کند و بتواند یک مشکل را در جامعه رفع کند. چرا که مهم‌ترین اهدافی که برای پایان نامه مطرح است این است که بتوانند جواب‌گوی یک نیاز اجتماعی باشد و مشکل را حل کند و پیامدهای مفید به دنبال داشته باشد. کاربردی بودن موضوع هم می‌تواند در انتخاب موضوع پایان نامه کمک کند.

قابل‌اجرابودن موضوع پایان نامه

قابل اجرا بودن موضوع پایان نامه در انتخاب موضوع پایان نامه تاثیرگذار است. شاید ما یک موضوع و پروپوزال را برگزینیم که به‌روز و خلاق باشد و تقلیدی هم نباشد اما باید الزامات این موضوع را در نظر بگیرم مخصوصاً الزاماتی که محل تحصیل ما برای پایان‌نامه‌ها گذاشته است و بنابراین موضع انتخابی ما قابل‌اجرا باشد. برای مثال یک نفر در دانشگاهی تحصیل کند که دستگاه و وسایل لازم برای انجام عنوان پایان نامه موجود نباشد. پس در هنگام انتخاب موضوع پایان نامه باید به قابلیت اجرایی بودن آن اهمیّت زیادی قائل شویم چرا که ممکن است در آینده فرد با مشکل روبه‌رو شود.

خواندن 👈:  اهمیت انتخاب منابع برای پایان‌ نامه و نکات آن

ویژگی‌های یک موضوع پایان نامه خوب

ویژگی‌های یک موضوع پایان نامه خوب

برای اینکه موضوع پایان نامه ما و پروپوزال بتواند عنوان یک موضوع خوب پایان نامه را به خود بگیرد باید داری ویژگی‌هایی باشد، ویژگی‌های موضوع خوب در پایان نامه که باید رعایت کنیم عبارت است از:

  • خوانایی و آشکار بودن مفهوم موضوع و پروپوزال است. پس عنوان و موضوعی که انتخاب کردیم نباید مبهم باشد و خواننده را با یک نگاه به مفهوم تحقیق و پروپوزال برساند.
  • از به‌کاربردن کلمات اختصاری در پایان نامه بپرهیزیم. زیرا خواننده را دچار سردرگمی می‌کند حتی اگر در متن پایان نامه استفاده شود باید در جایی آن را توضیح دهیم.
  • مطرح‌کردن سؤال در موضوع پایان نامه و پروپوزال از منطق به‌دور است. باید با جذابیت باشد و جمله سؤالی نباشد.
  • موضوع پایان نامه و پروپوزال باید طوری انتخاب کنیم که محتوای پایان نامه را به واضح و شفاف بیان کند. به متغیرهای وابسته و مستقلی که در پایان نامه استفاده کردیم نیز باید در عنوان به آن اشاره کنیم.
  • با قانون و فرهنگ کشور در هیچ تضادی نباشد. چرا که با رعایت‌نکردن این مورد دانشگاه اصلاً موضوع شمارا تأیید نخواهد کرد پس بهتر است دقت خود را بیشتر کنیم.
  • اگر فکر کنیم موضوع انتخابی ما اگر سخت و پیچیده باشد پایان نامه موفقی خواهیم داشت و نمره خوبی کسب خواهد کرد کاملاً اشتباه است، خیلی از پایان‌نامه‌ها هستند که موضوع ساده‌ای دارند و لی توانسته‌اند گره بزرگی را از مشکلات جامعه باز کنند.

منابع موردمطالعه برای انتخاب موضوع پایان‌نامه کارشناسی ارشد

ابتدا باید کیفیت مطالعه خود را بالا ببرید یک مطالعه باکیفیت باید دارای دو ویژگی باشد:

  • مطالعه متغیرهای مطرح درباره رشته تحصیلی موردنظر خود که می‌توانید از کتب درسی مرتبط با رشته تحصیلی و مقالات معتبر استفاده کنید.
  • اگر برای پایان‌نامه خود موضوعی را انتخاب کردید و از انتخاب آن اطمینان ندارید یا نگران تکراری بودن موضوع هستید با جستجو در و بسایت و پایگاه‌های علمی، مقالات معتبر داخلی و خارجی مرتبط با موضوع انتخابی را مطالعه نمایید و بعد تصمیم به انتخاب موضوع و یا تغییر آن بگیرید و همچنین از آن مقالات می‌توانید برای تکمیل پژوهش پایان‌نامه خود ایده بگیرید.

پایگاه علمی مقالات

 

مقالات معتبر را می‌توانید از سایت‌های زیر به‌صورت رایگان و یا با پرداخت مبلغ کمی دریافت کنید

خواندن 👈:  موسسه نگارش مقاله علمی پژوهشی

و بسایت نور، و بسایت ساینس دایرکت، و بسایت الزویر، پایگاه مجیران و…

برای انتخاب موضوع پایان‌نامه به چه چیزهایی نیاز داریم؟

  1. در ادامه به عواملی که تأثیر بسزایی در انتخاب موضوع پایان دارند می‌پردازیم
  2. داشتن زمان و حوصله برای مطالعات لازم
  3. نوآوری و خلاقیت
  4. روحیه بالا و انگیزه به جهت شروع و ادامه پژوهش
  5. نوشتن سؤال‌ها و متغیرها
  6. اهمیت به پرسش‌های ساده و ابتدایی مطرح شده
  7. مطالعه مقالات و پژوهش‌های انجام شده
  8. مطالعه مطالب مرتبط با رشته تحصیلی خود و مطالعه متغیرها
  9. تلاش مداوم و پشتکار
  10. مشورت گرفتن از استاد راهنما
  11. مطالعه تخصصی روش تحقیق به جهت تبدیل پرسش‌ها به موضوع پروپوزال و پایان‌نامه

تصمیم نهایی در مورد موضوع پایان نامه

بعد از انجام و رعایت تمامی مطالب گفته شده در بالا ازجمله مشاوره با استاد راهنما و متخصصین مرتبط با موضوع، درنظرگرفتن قانون و الزامات دانشگاه محل تحصیل و … نیازمند این هستیم که یک پروپوزال بنویسیم و در سایت دانشگاه آن را ثبت نماییم البته ناگفته نماند مراحل ثبت موضوع پایان نامه و پروپوزال هم داری قواعد خاص خود را دارد که اگر رعایت کنیم پروپوزال ما توسط دانشگاه ثبت می‌شود.

پس از ثبت پروپوزال باید واحد پایان نامه را دریافت کنیم و بعد از آن برای انجام کارهای عملی و تحقیقاتی مربوط با پایان نامه اقدام نموده و در نتیجه شروع به نوشتن پایان نامه کنیم. در آخر هم اگر تمامی موارد را رعایت کنید می‌توانید یک انتخاب موضوع پایان نامه خوبی داشته باشید.

نتیجه‌گیری

در این مقاله به بررسی چگونگی انتخاب موضوع پایان نامه و پروپوزال پرداختیم و با گفتن نکاتی مانند مهارت کافی در انتخاب موضوع، تسلط شخص بر مباحثی که قرار است در مورد آن تحقیق کند، انتخاب یک موضوع جدید و خلاقانه و مفید برای  جامعه و … .

برای رعایت کردن و محدودکردن دانشجو و محقق در بارهٔ انتخاب موضوع و پروپوزال  و همچنین خواستیم  که شما را در رسیدن به هدف خود راهنمایی کنیم. اگر این مراحل را دنبال کنید، متوجه خواهید شد که آنها همچنین شما را برای آنچه در آینده در راه است آماده می‌کنند – هم پروپوزال و هم سه فصل اول پایان نامه شما. امیدوارم برای شما مفید واقع شود.

با تشکر

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *