با انواع پایان نامه آشنا شوید

,

انواع پایان نامه چیست؟ اگر در مقطع کارشناسی ارشد یا دکتری تحصیل می‌کنید باید با انواع پایان نامه آشنا شوید و بدانید که چه مدل‌هایی دارد. ما قبلاً درباره این موضوع که پایان نامه چیست صحبت کردیم و اطلاعاتی را دادیم اما در ادامه مقاله به این موضوع هم خواهیم پرداخت. البته اشتباهات رایج در نوشتن پایان نامه هم وجود دارد که باید آن‌ها را در هنگام نوشتن پایان نامه دقت کنید. اگر که می‌خواهید با انواع پایان نامه آشنا شوید این مقاله آموزشی را از دست ندهید و تا آخر این مقاله همراه سایت همراه دانشجو باشید.

آنچه در این مقاله آموزشی می‌خوانید:

پایان نامه چیست؟

انواع پایان نامه

الزامات پایان نامه

انجام پایان نامه ارشد

پایان نامه چیست؟

اگر که دانشجو باشید می‌دانید که زمانی در دوره‌های تحصیلی برای تکمیل دوره خود نیاز دارید که برای به پایان رساندن دوره‌های خود پایان‌نامه‌ای ارائه دهید که این موضوع شامل مقاطع بالاتر از کارشناسی ارشد می‌شود. جالب است بدانید که در مقطع کارشناسی ارشد پایان نامه شامل ۶ واحد می‌باشد که باید آن را حتماً بگذرانید اما برای گذراندن مقطع دکترا لازم است تا ۱۸ واحد درسی برای پایان نامه را پاس کنید. با این توضیحاتی که داده شد متوجه این موضوع شدید که چقدر پایان نامه مهم است و بخش مهمی از تحصیل دانشجویان است و شما باید بدانید که پایان نامه چیست. حالا واقعاً پایان نامه چیست و چرا این‌قدر مهم است؟

پایان نامه در واقع یک نوشته یا مقاله‌ای است که از مسیر تجزیه‌وتحلیل منطقی و تحقیق‌های علمی و پژوهشی است که به پاسخگویی به سؤالات علمی می‌پردازد. دانشجویان در ابتدای دوره‌های تحصیلی با انتخاب استاد راهنما به انتخاب موضوع و انجام تحقیقات برای نگارش پایان نامه می‌پردازند و شروع می‌کنند. زمانی که تمامی مراحل تحقیق و پژوهش کامل شد و دستاوردهای خوبی به دست آمد دانشجو اقدام به نگارش پایان نامه می‌کند که دارای ساختار متفاوت و خاصی است. اگر بخواهیم به طور خلاصه‌وار بگوییم این ساختار شامل موارد عنوان، روش تحقیق، مقدمه، چکیده و ارائه یافته‌ها، نتیجه‌گیری پایان نامه و منابع و نتایج می‌باشد. در آخر هم دانشجو باید در جلسه دفاع پایان نامه یا تز دکتری حضور یافته و از پژوهش و تحقیق یا پایان نامه خود دفاع کند.

الزامات پایان نامه تحقیق

پایان نامه  به منظور کامل کردن مدارک تحصیلی دانشجو در زمان تعیین شده، دانشجو باید یک موضوع را انتخاب نماید و سریع کار و تحقیق بر روی موضوع انتخابی خود را آغاز نماید.آشنا شدن و تشخیص موضوع مناسب، قبل یا در طی مسیر ترم دوم  تحصیلی صورت میگیرد و این وظیفه دانشجو است که در این زمان خلاقیت  و فعالیت کافی را داشته باشد.با ایجاد و شرکت در دوره های الزامات پایان نامه در طول دوره ، تحقیق  و سؤال از اساتید خلاق و گرفتن ایده ها ی مختلف دانشجو با تمامی جوانب وچگونگی کار آشنا می شود.

خواندن 👈:  نقد شناسی کتاب یا مقاله

پایان نامه کارشناسی ارشد، یک تمرین پژوهشی که روی یک موضوع مدیریت دارد محسوب می شود بنابر این باید روی یک مسئله تعریف شده با دامنه محدود ایجاد شود که این کار باید با دقت بالایی صورت پذیرد.کمیته علمی در دانشگاه  بر روی کار شما بر روی پایان نامه نظارت خواهند داشت و درصورت مشکل نیز می توانید با آنها در جریان بگذارید و داشتن جلسات منظم با کمیته ، استفاده از کارآگاه های آموزشی ، دادن گزارش ماهیانه  از مسیر کار و پیشرفت خود به کمیته نظارت برای شما بسیار ارزشمند خواهد  بود.

دفاع از پایان نامه و امتحان شفاهی به این صورت است که  برای اینکه میزان درک و تسلط پژوهشگر از موضوع انتخابی مشخص شود یک امتحان شفاهی از او گرفته می شود. این امتحان شامل پرسش های متمرکز در تحقیق  و توضیحی شفاهی درباره پایان نامه دانشجو است.

انواع پایان نامه

انواع پایان نامه

همان‌طور که در قسمت بالا گفته شد در دو مقطع کارشناسی ارشد و دکتری، پایان نامه یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید در نظر بگیرید. چرا که دو کارشناسی ارشد ۶ واحد و در دکتری ۱۸ واحد برای گذراندن آن وجود دارد. البته نکته قابل‌ذکری که وجود دارد این است که برخی رشته‌های فنی و هنری نیز پایان نامه نیاز و الزامی است و دانشجو موظف به تهیه پایان نامه تحصیلی است. در رشته علوم پزشکی بر اساس مقطع تحصیلی، پایان‌نامه‌ها به سه دسته علوم پایه، عمومی (بالینی) و تخصصی تقسیم می‌شود. این بخشی از انواع پایان نامه بود.

پایان نامه حسابداری

پایان نامه حسابداری

دیگر باید تا الان بدانید که رشته حسابداری یکی از رشته‌های پردرآمد و پرطرف‌دار در ایران است و افراد زیادی به این سمت کشیده می‌شوند. اما خوب حسابداری هم مانند رشته‌های دیگر نیاز به پایان نامه دارد که همان‌طور که گفته شد ارشد ۶ واحد و دکترا ۱۸ واحد برای گذراندن این مقاطع نیاز است. هرسال که میگذره افراد زیادی به سمت این رشته می‌روند اهمیت این رشته افزایش پیدا می‌کند. قطعاً این را می‌دانید که هر شرکت خوب نیاز به یک حسابدار خوب هم دارد و اگر شما بتوانید در این رشته متخصص شوید درآمد خوبی را از این رشته می‌توانید کسب کنید. یکی از انواع پایان نامه، پایان نامه حسابداری است.

خواندن 👈:  پایان نامه چیست؟

پایان نامه معماری

پایان نامه معماری چیست؟

پایان نامه هم یکی دیگر از انواع پایان نامه است. رشته معماری هم یکی دیگر از آن رشته هایی است که افراد زیادی به سمت این رشته می‌روند. معماری یک نوع هنر به حساب می‌آید و مباحث درسی رشته معماری ترکیبی از مباحث درسی فن و هنر است. توصیه من این است که اگر به این رشته علاقه دارید و می دانید که در این رشته می‌توانید موفق شوید حتما به سمت این رشته بروید. رشته معماری از آن دست رشته‌هایی است که همانند رشته حسابداری، اگر در آن متخصص شوید و کار خود را ادامه دهید می‌توانید درآمدهای خوبی را از این رشته داشته باشد. البته مهندس معمار هم باید یکسری تفکرات ناب و خلاقانه برای خود داشته باشد تا بتواند در کار خود موفق شود. پایان نامه رشته معماری یکی از موضوعاتی است که بسیاری از دانشجویان با آن دست و پنجه نرم کنند و همان طور که گفتیم مانند رشته های دیگر در ارشد و دکترا باید پایان نامه را داشته باشید. الان که با یکی از انواع پایان نامه آشنا شدید باید با موضوع آن آشنا شوید.

موضوع پایان نامه

شاید برایتان جالب باشد بدانید که دانشجویان هنگام تنظیم پایان نامه با مشکل رایجی که مواجه می‌شوند، انتخاب موضوع است که یک مشکل رایج است. اگر شما هم جزو آن دسته از افراد هستید باید موضوعی که برای پایان نامه انتخاب می‌کنید جدید و خلاق باشد و نباید موضوعی را انتخاب کنید که قبلاً در ایران مقالات فراوانی از آن وجود دارد و افراد زیادی از آن استفاده کرده‌اند. بسیاری از دانشجویان با این مورد مشکل دارند و برایشان این مورد دشوار است.

موضوع پایان نامه یکی از موضوعات بسیار مهمی است که باید به آن دقت کنید. بیشتر دانشجویان در مقطع کارشناسی و دکترا بیشترین دلیلی که نمی‌توانند پایان نامه خود را بگذرانند به‌خاطر انتخاب موضوع است. آنها در قرن می‌دارند که باید درباره چه موضوعی صحبت کنند و آن را در زمان ارائه بگویند. اگر شما بتوانید قبل از این که پایان نامه خود را تنظیم کنید موضوع پایان نامه را بدانید و درباره آن تحقیق کنید می‌توانید به‌راحتی در ارائه پایان نامه خود موفق شوید. پس حتماً به این موضوع دقت داشته باشید و قبل از هر چیزی موضوع پایان نامه خود را انتخاب کنید. در ادامه به انواع روش تحقیق در پایان نامه می‌پردازیم.

خواندن 👈:  عامل‌های اصلی موفقیت دانشجو چیست؟

انواع روش تحقیق در پایان نامه

اما پس از انواع پایان نامه باید به سراغ انواع روش تحقیق در پایان نامه برویم که یکی از موضوعات مهم برای دانشجویان همین مورد است. البته باتوجه‌به این موضوع که علم و دانش هرروزه در حال پیشرفت و گسترش است روش تحقیق برای بسیاری از افراد دچار مشکل شده است. در زمان‌های قدیم روش تحقیق و جمع‌آوری اطلاعات از طریق مطالعه کتاب و اسناد قدیمی بوده است که با استفاده از این روش به تحقیق خود دست می‌افتند. اما از زمانی که تکنولوژی وارد دنیا انسان شد روش‌های تحقیقاتی جدید و دسترسی به اطلاعات و جمع‌آوری آن تغییر کرده است.

در عصر جدید برای تحقیق و پژوهش اطلاعات با یک جستجو ساده به وجود می‌آید که این کار بسیار آسان انجام می‌شود. روش‌های تحقیق در انواع پایان نامه به سه دسته تقسیم می‌شود که این سه دسته عبارت‌اند از: هدف تحقیق بر مبنای روش و نحوه کنترل تقسیم و بخش‌بندی می‌شود.

انجام پایان نامه ارشد

حالا که با انواع پایان نامه آشنا شدید باید به سراغ انجام پایان نامه ارشد برویم. انجام پایان نامه ارشد به‌صورت حرفه‌ای باید انجام شود که سایت همراه دانشجو مفتخر است که برای شما دانشجویان عزیز یک پایان نامه حرفه‌ای را انجام دهد. این کار به طور تخصصی باید انجام شود که سایت همراه دانشجو با تحقیقات کامل و جامع برای شما عزیزان این کار را به‌صورت حرفه‌ای انجام می‌دهد. در ادامه به یک جمع‌بندی برای انواع پایان نامه خواهیم پرداخت.

جمع‌بندی

یکی از مهم‌ترین مواردی که دانشجویان باید به آن دقت داشته باشند پایان نامه است و پایان نامه را می‌توان جزو یکی از شاخص‌های مهم برای گذراندن مقطع کارشناسی ارشد و دکتری و برخی از رشته‌های فنی و هنر در مقطع کارشناسی دانست. پایان نامه انواع مختلفی دارد که شما باید با هرکدام به طور کامل آشنا باشید و انواع روش تحقیق را هم داشته باشید. ما در این مقاله آموزشی کامل درباره پایان نامه و انواع پایان نامه صحبت کردیم و گفتیم که انجام پایان نامه ارشد چگونه صورت خواهد گرفت. امیدوارم که از این مقاله آموزشی بهره لازم را برده باشید و اگر این مقاله برای شما مفید بود آن را با دیگران به اشتراک بگذارید.

پیروز و سربلند باشید😉

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *