اشتباهات رایج در نوشتن پایان نامه| ۲۴ اشتباه رایج

,
اشتباهات رایج در نوشتن پایان نامه | 18 اشتباه رایج

اشتباهات رایج در نوشتن پایان نامه چیست؟ اگر دانشجو باشید احتمالاً برای پایان نامه خود اشتباهاتی را مرتکب شده‌اید. اشتباهات زیادی در نوشتن پایان نامه برای دانشجویان وجود دارد که بسیار رایج است و اگر از این اشتباهات رایج اطلاعاتی داشته باشید می‌توانید برای پایان نامه بعدی خود یک پایان نامه حرفه‌ای را نوشته و آن را ارسال کنید. ما در این مقاله آموزشی قصد داریم تا برای شما این موضوع را روشن کنیم و اشتباهات رایج در نوشتن پایان نامه را به شما عزیزان بگوییم. پس این مقاله آموزشی را از دست ندهید و تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

پایان نامه چیست؟

اشتباهات رایج در نوشتن پایان نامه

 پایان نامه چیست؟

پایان نامه چیست؟

قبل از اینکه به اشتباهات رایج در نوشتن پایان نامه برویم باید با خود پایان نامه آشنا شوید. وقتی شما که دانشجو هستید در دوره‌های تحصیلی تکمیلی مقاطع بالا که شامل بالاتر از کارشناسی ارشد می‌شود در حال تحصیل هستید، برای به اتمام رساندن دوره‌های خود باید پایان نامه ارائه دهید. در مقطع کارشناسی ارشد پایان نامه ۶ واحد را به خود اختصاص داده است و در مقطع دکترا پایان نامه شامل ۱۸ واحد درسی را به خود اختصاص داده است که تقریباً نیمی از واحدهایی است که باید آن را پاس کرد. پس می‌بینید که پایان نامه یکی از بخش‌های مهم تحصیلی برای هر دانشجو است. نکته قابل‌ذکری که وجود دارد این است که پایان نامه لازمه فارغ‌التحصیلی است و بدون فارغ‌التحصیلی دانشجویان نمی‌توانند دوره تحصیلی خود را به پایان برسانند و مدرک خود را دریافت کنند. حالا در ادامه به موضوع اشتباهات رایج در نوشتن پایان نامه خواهیم پرداخت که با توضیح پایان نامه درک ادامه مطلب برای شما عزیزان راحت‌تر خواهد بود.

اشتباهات رایج در نوشتن پایان نامه

اشتباهات رایج در نوشتن پایان نامه

  • اولین اشتباه این است که دانشجویان تصور می‌کنند اولین موضوعی که انتخاب کرده‌اند مجبورند همان را بپذیرند و آن را انتخاب کنند که این موضوع یک تصور کاملاً غلط است.
  • دومین اشتباه این است که آن‌ها به روش تحقیق و روش‌های آماری که عامل اصلی طول کشیدن پایان نامه دانشجویان است آشنایی ندارند.
  • اشتباه سوم به این صورت است که بیش از حد تحت‌تأثیر کارها و روند تحقیقاتی دوستان خود قرار می‌گیرند و در روند کار به‌محض بروز مشکل در اجرای پژوهش اعتمادبه‌نفس خود را از دست می‌دهند و کل تحقیق و موضوع را زیر سؤال می‌برند. تصوراتی در این باره وجود دارد که بسیاری از افراد فکر می‌کنند که در روند کار نباید به مشکلی بر بخورند یا تحقیقی که انجام می‌دهند باید به بدون نقص و کامل باشد.
  • چهارمین مورد این است که شماره صفحه حتماً باید در بالای صفحه و در سمت چپ سربرگ باشد نه در پایین صفحه موردنظر.
  • بیان مسئله را بیشتر دانشجویان با سؤالات تحقیق اشتباه می‌گیرند.
  • تسلط نداشتن بیشتر دانشجویان به نرم‌افزارهای آماری و آزمون‌های آماری از عمده‌ترین نقطه‌ضعف‌ها دانشجویان است که باید آن را سریعاً رفع کنند.
  • تمامی صفحاتی که برای پایان نامه است باید بدون حاشیه یا قاب باشید. (منظور صفحات پیوست استثنا است)
  • بسیاری از دانشجویان جمع‌بندی پایان نامه را دست‌کم می‌گیرند یا به کل آن را فراموش می‌کنند که این مورد هم یکی از بهترین موارد برای پایان نامه دانشجویی است.
  • یکی دیگر از اشتباهات رایج دانشجویان این مورد است که جدول‌ها و نمودارها را بعد از فهرست عنوان‌ها ذکر نمی‌کنند و فهرست عناوین به تفکیک فصل‌ها ارائه شود.
  • اشتباه دیگری که بسیاری از دانشجویان مرتکب آن می‌شوند این است که در مقاله خود به فونت و اندازه خط دقت نمی‌کنند و آن را خوب انتخاب نمی‌کنند. انتخاب فونت نامناسب یا اندازه درشت یا کوچک جذابیت مقاله را از بین خواهد برد و بیشتر اصطلاحات مهم و اسامی خارجی را پاورقی نمی‌کنند.
  • دانشجویان زیاد به ارائه پیشنهادات تحقیقی و کاربردی توجهی نخواهند کرد و از آن به‌راحتی می‌گذرند.
  • نوشتن مطالبی که بسیار خودمانی، احساسی، عاطفی و عامیانه است در پژوهش باعث می‌شود از اعتبار آن کم شود که این مورد در مقاله هم وجود دارد. برخی دانشجویان نیز در ابتدای کار بیش از اندازه حاشیه پردازی می‌کنند. مطالبی که می‌نویسید نباید به‌صورت اول‌شخص باشد.
  • برخی از دانشجویان در ابتدا که قصد دارند مقاله‌ای ایجاد کنند نمی‌روند تحقیق کنند که این مقاله برای چه کسانی و در کجاها مورداستفاده قرار می‌گیرد یا در کل چه مشکلاتی را بر طرف خواهد کرد.
  • بسیاری از دانشجویان قادر نیستند که هدف یا اهداف خود را از گفتن مقاله یا پژوهش خود ارائه دهند و پایان نامه خود را به‌صورت دستوری و نگارشی، مشابه فرضیه یا سؤال می‌نویسند.
  • دقت نکردن به حجم نمونه و روش نمونه‌گیری از دیگر مانع‌هایی در اعتبار و قابلیت تعمیم پایان‌نامه‌ها است.
  • بسیاری از دانشجویان به این اشتباه مرتکب می‌شوند که اطلاعات کافی و توضیحات کافی را درباره پایان نامه خود ارائه نمی‌دهند.
  • وقتی شما در پایان تحقیق خود منبع هر جمله یا پاراگراف را در انتهای آن، داخل پرانتز بیان می‌کنید باعث افزایش اعتبار آن تحقیق می‌شود. در هر جمله یا پاراگرافی که می‌نویسید سعی کنید در آخر آن منبع آن را هم ذکر کنید.
  • با وجود تاکید فراوان به مدل منبع‌نویسی طبق آخرین روش انجمن روان‌شناسی آمریکا و توضیح در کلاس و ذکر مثال‌ها متعدد قالب دانشجویان به روش قدیمی منبع‌نویسی می‌کنند که این مورد هم یکی از اشتباهاتی است که بسیاری از دانشجویان مرتکب آن می‌شوند.
  • یکی از اشتباهات رایج در نوشتن پایان نامه خود مرتکب می‌شوند انتخاب استاد راهنما است. بسیاری از دانشجویان در این مورد اشتباهات زیادی دارم و استاد راهنمای خود را به‌اشتباه انتخاب می‌کنند. اگر شما هم جزو این افراد هستید باید در انتخاب استاد راهنما بادقت و سریع عمل کنید. استاد راهنمایی شما باید باتجربه و کاربلد باشد و موجب پیشرفت شما شود. استادی که انتخاب می‌کنید نباید در تمام امور مختلف در گیر و مشغله کاری زیادی داشته باشد و تمام تمرکزش باید این باشد که به شما راهنمایی درستی را ارائه دهد.
  • یکی دیگر از اشتباهات رایج در نوشتن پایان نامه انتخاب موضوع اشتباه است. بیشتر دانشجویان می‌روند سمت یک سری از موضوعاتی که اصلاً به درد آنها نمی‌خورد و مربوط به رشته آنها نمی‌باشد و در همین حین به سمت منابعی کشیده می‌شوند که اصلاً منبع درستی برای نوشتن پایان نامه نیست. آنها با این کار در ارائه پایان نامه خود به مشکل بر می‌خورند و باید دوباره پایان نامه خود را ارائه دهند. این اشتباهات رایج نوشتن پایان نامه اگر شما بتوانید به‌درستی از آن استفاده کنید و به این اشتباهات را مرتکب نشوید پایان نامه خوبی را ارائه خواهید داد.
  • نامشخص بودن هدف پایان نامه در ابتدای پایان نامه از دیگر اشتباهات رایج در نگارش پایان نامه است که این امر باعث می شود خوانندگان خود را از دست بدهید و پایان نامه خوبی نداشته باشید.
  • به کار بردن لغات و مفاهیم دشوار و سخت در نگارش پایان نامه و پیچیده کردن مطالب برای خواننده اشتباه است و شما باید لغات راحت و مفاهیم را واضح بیان کنید.
  • یکی از اشتباهات رایج در تدوین پایان نامه،مرتبط نبودن همه ی بخش های یک پایان نامه با یک دیگر است. با وجود اینکه طرح و پیشنهاد موضوع پایان نامه شما بسیار خوب است اما اگر بخش ها و مفاهیم آن با یکدیگر مرتبط نباشد کارشما  را بی اساس و بی معنی  نشان خواهد داد، بنابر این پایان نامه نباید از ایده اصلی دور شود و به طور یکپارچه و مرتبط با موضوع تحقیق باشد.
  • و یکی از اشتباهات رایج در نوشتن پایان نامه این است که محقق دقیقا نمی داند چه وظایفی دارد و وظیفه واقعی او چیست. بسیار مهم است که وظایف و برنامه ریزی خود را به طور دقیق مشخص کنید و تمامی وظایف را به درستی انجام دهید و از افراد مجرب نیز می توانید کمک بگیرید.با این کار شما آمادگی بهتر برای پاسخگویی و دفاع از پایان نامه خود هم خواهید داشت.
خواندن 👈:  پروپوزال چیست؟ ساختار پروپوزال

در قسمت بالا چندین اشتباهات رایج در نوشتن پایان نامه را به شما عزیزان گفتیم که بسیار کاربردی و فوق‌العاده بود. در آخر هم یک جمع‌بندی برای اشتباهات رایج در نوشتن پایان نامه خواهیم داشت.

در آخر هم برای انجام پایان نامه ارشد می‌توانید به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.

جمع‌بندی

اگر در آخر بخواهیم یک جمع‌بندی کلی برای مقاله اشتباهات رایج در نوشتن پایان نامه داشته باشیم این است که پایان نامه برای هر دانشجویی بسیار مهم و حیاتی است مخصوصاً در زمان مقطع دکترا. در مقطع دکترا بیش از نیمی از واحد شما پایان نامه شماست که باعث پاس شدن شما در آن درس می‌شود. همچنین اشتباهات رایج در نوشتن پایان نامه وجود دارد که بسیار مهم است درباره آن بدانید، مهارت و دانش خود را بالا ببرید و  اگر از همین ابتدا با تمامی نکات و اشتباهات رایج در تدوین پایان نامه مطلع شوید خیلی راحت تر مسیر را به پیش می برید و در آخر نیز  کار شما بسیار ارزشمند خواهد بود تا اینکه از آن در آخر استفاده کنید یا دانش کافی در این مورد نداشته باشید. ما در این مقاله آموزشی کامل درباره اشتباهات رایج در نوشتن پایان نامه صحبت کردیم و گفتیم که پایان نامه چیست و درباره اشتباهات رایج آن هم صحبت کردیم و امیدوارم که از این مقاله آموزشی بهره لازم را برده باشید و اگر این مقاله برای شما مفید بود آن را با دیگران به اشتراک بگذارید.

8 پاسخ
  1. Ali
    Ali گفته:

    سلام خسته نباشید.
    مطالب این مقاله فقط مختص پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد است یا فرقی نداره هم برای ارشد و هم برای دکتری یکسان هست ؟

    پاسخ
    • زینب سرطاوی فر
      زینب سرطاوی فر گفته:

      سلام تشکر.
      در این مقاله هم درمورد پایان نامه در مقطع کارشناسی ارشد هم برای مقطع دکتری توضیح دادیم و فرقی ندارد فقط باید نکات گفته شده را در هرمورد رعایت فرمایید.

      پاسخ
    • زینب سرطاوی فر
      زینب سرطاوی فر گفته:

      سلام. شما می توانید با کمک و مشاوره گرفتن از سایت همراه دانشجو و مطالعه مقالاتی که در این رابطه در سایت قرار دادیم ، مطالعه منابع معتبر علمی، شرکت در کارگاه های،آموزشی که توسط دانشگاه برگزار میشود ، مشورت با اساتید مجرب و … سوالات خود در این زمینه را برطرف نماییدو خیلی راحت مسیر خود را پیدا کنید.

      پاسخ
  2. مهبودی
    مهبودی گفته:

    با عرض سلام و خسته نباشید.چطور میتونیم با سایت شما در ارتباط باشیم و برای تدوین پایان نامه از راهنمایی های شما استفاده کنیم؟

    پاسخ
    • زینب سرطاوی فر
      زینب سرطاوی فر گفته:

      سلام .
      راه های ارتباطی با سایت همراه دانشجو از طریق شبکه های اجتماعی و هم از طریق ایمیل که در پایین همین ساییت قرار دادیم برای شما دانشجوهای گرامی امکان پذیر است.
      شماره تماس با ما:۰۹۳۰۷۳۶۸۰۲۹

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *