نوشتن پایان نامه چقدر زمان احتیاج دارد؟ (به صورت کاملا دقیق)

نوشتن پایان نامه چقدر زمان احتیاج دارد؟ (به صورت کاملا دقیق)

انجام پایان نامه چقدر زمان می‌برد و مدت‌زمان نوشتن پایان نامه به چه عواملی بستگی دارد؟

 حتماً  برای شما که مشغله هایی فراوان دارید و در کنار آن در حال تحصیل هستید دانستن زمان نوشتن پایان نامه خیلی مهم است. پس برای اطلاع یافتن از  مدت زمان کافی برای نوشتن پایان نامه، تا آخر مقاله را بخوانید و با رعایت نکات گفته شده و برنامه ریزی دقیق به هدف خود برسید. نوشتن پایان نامه نقطه اوج یک برنامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد یا دکتری است. این یک وظیفه دشوار است، به‌ویژه زمانی که به دلیل وظایف کاری یا خانوادگی با کمبود وقت روبه‌رو می‌شویم، بنابراین فداکاری و تلاش مداوم را می‌طلبد. به‌دست‌آوردن دانشی مفید از مدت‌زمان لازم برای نوشتن یک پایان نامه تحصیلی و برنامه‌ریزی دقیق تدوین پایان نامه – از اختصاص دادن زمان در برنامه شلوغ روزانه تا تعیین نقاط عطف موفقیت برای حفظ سرعت یکنواخت، قدم‌های مهمی برای کسب مدرک شما هستند.

خیلی از دانشجوها زمان دقیقی که صرف نوشتن پایان نامه می‌شود را نمی‌دانند و زمان دقیق نوشتن پایان نامه سؤال مهمی است که در نقطه شروع کار برایشان پیش می‌آید. این زمان در بین پژوهشگران باتوجه‌به موضوع و حوزه انتخابی، میزان تلاش دانشجو و مدت‌زمانی که هر روز صرف نوشتن پایان نامه می‌کند، رشته تحصیلی، دانشگاه، مقطع تحصیلی و… متفاوت است.

برای مثال، یک پایان نامه در طول ۲۰ ماه تکمیل می‌شود و یک پایان نامه دیگر در طول یک سال. برای آگاهی شما عزیزان از زمان دقیق نوشتن پایان نامه، و زمان‌بندی فصول پایان نامه را در ادامه توضیح می‌دهیم. اگر می‌خواهید بیشتر بدانید که نوشتن پایان نامه چقدر زمان احتیاج دارد و مدت‌زمان نوشتن پایان نامه به چه عواملی بستگی دارد، پس مطالب این مقاله را تا آخر مطالعه فرمایید.

 

چطور یک پایان‌نامه خوب بنویسیم؟

به پژوهشی که  موضوع  آن مرتبط با رشته تحصیلی دانشجو باشد پایان‌نامه می‌گویند که دانشجو تحصیلات تکمیلی در پایان تحصیل خود ملزم به نوشتن آن است و پس از تمام شدن پژوهش و نگارش  باید از آن دفاع کند و بعد مدرک تحصیلی خود را دریافت نماید.

اغلب دانشجویان در پایان‌نامه خود درباره یک موضوع خاص و یا پاسخ یک پرسش صحبت می‌کنند. دانشجو ابتدا باید در باره چگونگی نوشتن پایان‌نامه و اصول آن، تحقیقات لازم را داشته باشد تا بتواند پایان‌نامه خوبی را به تحریر دربیاورد.

خواندن 👈:  چگونه پایان نامه بنویسیم؟

اولین مرحله برای شروع نوشتن پایان‌نامه انتخاب موضوع است که اگر برای انتخاب موضوع شک دارید باید با استاد راهنمای خود مشورت نموده و بعد مقالات مرتبط با رشته تحصیلی خود را مطالعه کنید. مقالات کمک زیادی برای ایجاد ایده در ذهن شما خواهد کرد.

 

 آغاز نوشتن پایان‌نامه

پس از انتخاب موضوع پایان‌نامه باید شروع به نوشتن آن کنید در ادامه به قسمت‌های مختلف پایان‌نامه می‌پردازیم.

 

  • صفحات آغازین پایان‌نامه که شامل جلد، صفحات بسم‌الله الرحمن الرحیم، عنوان، صورت‌جلسه دفاع از پایان‌نامه، تعهدنامه، چکیده، فهرست است

 

  • منابعی که از آن برای نوشتن مطالب استفاده شده
  • نوشتن ۵ فصل پایان‌نامه
  • ضمیمه و پیوست
  • صفحات پایانی که شامل ترجمه صفحه عنوان و چکیده به انگلیسی  است

 

عوامل مؤثر در مدت‌زمان نوشتن پایان نامه

عوامل مؤثر در مدت‌زمان نوشتن پایان نامه

عوامل مؤثر در مدت‌زمان نوشتن پایان نامه، باتوجه‌به موضوعی که در حال پژوهش درباره آن هستیم فرق می‌کند. نکته مهم در موقع تدوین پایان نامه این است که زمان خود را بادقت ساختار دهید، هدف‌های پژوهشی خود را واقع‌بینانه و قابل مدیریت نگه دارید. شما وقت کافی برای خواندن هر کتابی که مرتبط با موضوع تحقیقتان است را ندارید.

انتخابی باشید و نخست بهترین منابع را اولویت‌بندی کنید. به خودتان زمان کافی برای انجام کارهایی که باید انجام دهید، اختصاص دهید، اما زمان کافی برای تجزیه و آنالیز داده‌های خود، انجام و نوشتنش را نیز در نظر بگیرید.

در جواب این سؤال که نوشتن پایان نامه چقدر طول می‌کشد، می‌گوییم عوامل زیادی هستند که بر مدت‌زمان نوشتن پایان نامه اثر می‌گذارند مانند:

وضعیت شغلی: خیلی از پژوهشگران هستند که در این هنگام علاوه بر وظیفه تدوین پایان نامه، در موقعیت‌های تمام‌وقت یا نیمه‌وقت مشغول به کار هستند پس باید در اختصاص دادن زمان به کار پایان نامه خود بسیار تلاش کنند.

  • حمایت تحصیلی: محققینی که با حمایت قوی از اعضای هیئت‌علمی، مربیان و همتایان، برمند هستند احتمالاً موفقیت بیشتری در حفظ روند پایان نامه در مسیر خود خواهند داشت.
  • انتخاب موضوع: موفقیت یک موضوع پایان نامه اولیه می‌تواند یک جدول زمانی را در مسیر خود حفظ کند وقتی که پژوهشگر در مسیر تدوین به طور اتفاقی تمرکز خود را تغییر دهند قطعاً زمان تحقیق اضافی را اضافه می‌کند.
  • مدیریت زمان: برای نوشتن پایان نامه باید یک برنامه‌ریزی و زمان‌بندی دقیق تنظیم نمایید. اگر شما به برنامه زمانی که تنظیم کردید پایبند باشید و خیلی مفید کار کنید بدون شک پایان‌نامهٔ خود را زودتر کامل می‌کنید.
  • رشته تحصیلی و مقاطع تحصیلی نیز از عوامل مؤثر در مدت‌زمان نوشتن پایان نامه هستند. به طور مثال در رشته‌های علوم‌انسانی زمان بیشتری صرف نوشتن پایان نامه می‌شود
خواندن 👈:  پایان نامه ارشد چیست و چرا اینقدر مهم است؟

زمان‌بندی فصل‌های پایان نامه

پژوهشگر با درنظرگرفتن زمان لازم برای تدوین پایان نامه، اهداف و تحقیقات خود را انجام دهند و برای اینکه بتوانند در رمان مقرر کار پژوهشی خود را به اتمام برسانند زمان‌بندی فصول پایان نامه را به طور منظم و دقیق تنظیم کنند و هر فصل را در زمان مشخصی که برایش تدوین نموده‌اند، به انجام برسانند. در زیر نحوه زمان‌بندی فصل‌های پایان نامه را بیان مکنیم

تأیید شدن پروپوزال توسط مدیرگروه

تأیید شدن پروپوزال توسط مدیرگروه

نوشتن پروپوزال یک گام بسیار مهم در تدوین پایان نامه است که باید توسط مدیرگروه شما به تأیید برسد؛ بنابراین در همین ابتدای کار باید دقت و مهارت کافی در نوشتن پروپوزال قوی و حرفه‌ای را کسب نمایید تا بدون اتلاف وقت ناشی از بی‌کیفیت بودن پروپوزال شما، بی‌دقتی، رد شدن توسط مدیرگروه و درنهایت وقت‌گذاشتن برای نوشتن پروپوزال مجدد، بتوانید یک پروپوزال قوی در زمان مقرر شده انجام دهید و این امر مدت‌زمان نوشتن پایان نامه شما را به عقب نمی‌اندازد.

نحوه نوشتن پروپوزال قوی و حرفه‌ای را در یک مقاله از همین سایت توضیح دادیم .

مدت‌زمان نوشتن فصل اول پایان نامه

در فصل اول پایان نامه به طور مختصر از موضوع و تاریخچه آن، مطالعات قبلی و جدید، علت تحقیق و این موضوع و… را می‌نویسیم و به معرفی بخش‌های مختلف پایان نامه به‌صورت خلاصه می‌پردازیم. مدت‌زمانی که برای تدوین فصل اول لازم است باتوجه‌به آشنایی و دانش شما بر نگارش فصل اول پایان نامه و مدت‌زمانی که برای این فصل در جدول زمان‌بندی خود مشخص نمودید بستگی دارد.

مدت‌زمان نوشتن فصل دوم پایان نامه

مدت‌زمان نوشتن فصل دوم پایان نامه

مدت‌زمان نوشتن فصل دوم پایان نامه به مهارت پژوهشگر در جستجوکردن مطالب وابسته است. در این فصل مباحثی مانند تاریخچه، پژوهش‌ها و مطالعه‌هایی که درباره پایان نامه خود را انجام دادید، بیان می‌کنید. هرچه زودتر در جستجو به نتیجه برسید زمان کمتری صرف تدوین فصل دوم خواهید کرد.

خواندن 👈:  نقد شناسی کتاب یا مقاله

مدت‌زمان نوشتن فصل سوم پایان نامه

در فصل سوم از پایان نامه همهٔ فرایند تحقیق با قید کردن جزئیات کامل، نکات و همه مواردی که برای انجام تحقیق مورد لازم است مثل نرم‌افزارها، نکات ایمنی، تحلیل داده‌ها و … را بیان می‌کنیم. در اینجا نویسنده باید خود را به‌جای شخصی که تحقیق را مطالعه می‌کند قرار دهد و همه جوانب را در نظر بگیرد؛ بنابراین اگر این قسمت به‌وسیلهٔ استاد راهنمای شما تأیید شد شما تقریباً ۴ ماه زمان دارید تا داده‌های موردنیاز را گردآوری نمایید.

مدت‌زمان نوشتن فصول چهارم و پنجم پایان نامه

مدت‌زمان نوشتن فصول چهارم و پنجم پایان نامه

تجزیه و آنالیز داده‌ها در فصول چهارم و پنجم پایان نامه به آن پرداخته می‌شود، همچنان نتیجه به‌دست‌آمده از تحلیل این داده‌ها، ایده پژوهشگر برای برطرف‌کردن مسئله به وجود آمده از تحلیل داده‌ها در این فصول نگاشته می‌شود. باتوجه‌به بررسی متخصصان، تدوین این دو فصل حدود ۲ ماه زمان نیاز دارد. نوشتن مقاله برای انجام پایان نامه ارشد می‌تواند فواید زیادی را به همراه داشته باشد.

دفاع از پایان نامه

بعد از اینکه تمامی مراحل نگاشت پایان نامه را بادقت و صحیح در زمان معین انجام دادید اکنون زمان دفاع از پایان نامه رسیده است. برای دفاع از پایان نامه باید یک پاورپوینت بسازید و آن را مطالعه کنید و بر مطالبش تسلط داشته باشید که این فرایند حدود ۲ ماه طول خواهد کشید.

خلاصه

هدف ما از نوشتن این مقاله این بوده است که بتوانیم سؤالات شما پژوهشگران گرامی از قبیل: نوشتن پایان نامه چقدر زمان احتیاج دارد، زمان دقیق برای تکمیل پایان نامه و عوامل مؤثر در مدت‌زمان نوشتن پایان نامه چیست، را توضیح دهیم.

مدت‌زمان نوشتن پایان نامه از فردی به فرد دیگر متفاوت است. میزان زمان موردنیاز به‌سرعت و نحوه کار شما، برخی عوامل خارجی (مثلاً ترتیب مصاحبه برای آزمایش)، دردسترس‌بودن و مشارکت شما وابسته است. به طور متوسط، کل فرایند حدود ۱۸ ماه طول می‌کشد.

بااین‌حال، همیشه یک جایگزین برای شما موجود است. اگر شدیداً کمبود وقت دارید، از یک متخصص راهنمایی دریافت کنید، کارشناسان در زمینه‌های مختلف با دانش عمیق خود آماده مقابله با این چالش و کمک به شما هستند.

امیدواریم این مطالب برای شما مفید واقع شود.

با تشکر.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *