روش کیفی در تکمیل پایان نامه

,
روش کیفی در تکمیل پایان نامه

روش کیفی در تکمیل پایان نامه

روش کیفی در تکمیل پایان نامه چگونه است؟ چگونه می‌توانیم روش کیفی در تکمیل پایان نامه استفاده کنیم؟ شاید شما به‌عنوان یک دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد یا دکتری، به طور یقین بخواهید از تحقیق کیفی در پایان نامه خود استفاده کنید، باتوجه‌ به اهمیّت و استقبال از پژوهش کیفی در این چند سال متوالی در کشور و با برنامه‌ریزی پژوهش‌های کیفی پروپوزال پایان نامه خود را شروع کرده‌اید و اکنون به دنبال جهش دادن بیشتر برای به‌دست‌آوردن داده و درک بیشتر اطلاعات برای پژوهش خود هستید، یا می‌خواهید بدانید آیا پژوهش کیفی در پایان نامه شما لازم است یا خیر. پس توصیه می کنم مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

در این مقاله روش‌هایی را برای بالابردن سطح دانش شما برای استفاده از روش کیفی در تکمیل پایان نامه از طریق بیان مباحث تحقیقاتی و کاربردی در پایان نامه می‌پردازیم.

 اهداف روش‌های کیفی در تکمیل پایان نامه

 اهداف روش‌های کیفی در تکمیل پایان نامه

ازجمله اهداف مهم تحقیقات روش کیفی در تکمیل پایان نامه شامل موارد زیر است:

توصیف روش کیفی

توصیف روش کیفی یکی از روش کیفی در تکمیل پایان نامه است. جستجو و توصیف تجربه‌های یک مجموعه اجتماعی یا گروه‌های دیگر، زبان و تمرکز روش تحقیق کیفی است. فهمیدن و ریشه‌یابی موضوع و یا پدیده‌ای که داریم روی آن تحقیق می‌کنیم به‌طورکلی و عمیق، بنابراین بررسی مشاهده‌های علمی معتبر و نمونه‌های مشابه یک روش مناسب برای مطالعه آن است.

تدوین فرضیه روش‌های کیفی

تمامی داده‌ها و اطلاعاتی که در رابطه موضوع پژوهشی خود از روش‌های مختلف تحقیق مثل مشاهده مصاحبه و… که علمی و قابل آزمون باشد، منجر به ایجاد فرضیه‌های روش کیفی در تدوین پایان نامه می‌شود.

توسعه تئوری

مقصود اصلی و کلی از به‌کاربردن تحقیق کیفی در تکمیل پایان نامه، فهمیدن و توسعه یک تئوری منسجم مورد موضوع یا پدیده مورد کاوش است.

انواع تئوری

انواع تئوری

در پژوهش‌های کیفی در نگارش پایان نامه، تئوری معمولاً طبق اطلاعات تجربی درمورد شرایط اجتماعی بیان می‌شود و نظریه‌های از پیش مشخص شده محققین قابل‌قبول نیست.

عناصر مشترک در روش‌های کیفی

عناصر مشترک در پژوهش‌های کیفی شامل موارد زیر است:

خواندن 👈:  پایان نامه چیست؟

– این تحقیق بر اساس یک بیانیه فلسفی «تفسیرگرایانه» می‌باشد و بر روند تفسیر، درک، تجربه و به‌وجودآمدن جهان اجتماعی، تمرکز دارد.

  • روش کیفی در تکمیل پایان نامه برای به‌دست‌آوردن و تولید اطلاعات پژوهشی، از طریق جنبه انعطاف‌پذیری و حساسیت نسبت به بافت اجتماعی که داده‌ها از آنجا جمع‌آوری می‌شود، به کار می‌رود.
  • پژوهش کیفی بر تجزیه و آنالیز داده‌هایی که یک مفهوم عمیق از پیچیده بودن، جزئیات و بافت پدیده‌های مورد بررسی تأکید دارد
  • در تحقیق کیفی باتوجه‌به اینکه همه چیز به طور منظم و قانونمند به اجرا درمی‌آید پس پژوهشگر در مراحل پژوهشی باید خیلی دقیق و منظم عمل کند.
  • روش کیفی باید به روش استراتژیکی و منعطف باشد .

روش کیفی در تکمیل پایان نامه برچه اصلی استوار است

  • تغییر از یک برداشت کمی به کیفی

تغییر از یک برداشت و حس ذهنی از کمی به کیفی فقط شامل عوض‌کردن عدد با کلمه نمی‌باشد. در پژوهش کیفی در تکمیل پایان نامه لازم است که با یک دید و برداشت دیگری محیط پیرامون خود را ببینید و نتایج را برداشت کنید.

  • اندیشیدن به نقش خود

در پژوهش‌های کمی، محقق باید داده‌ها را “خالص” بدون هیچ تعصبی با توجه محیط و شرایط کی داده را از آن استخراج نموده عمل کند درحالی‌که در پژوهش به روش کیفی، این روش ناشایسته و غیرممکن است.

محقق باید درباره چگونگی شکل‌دهی پیشینه و نظرهای شخصی خودش به روش به‌دست‌آوردن و تجزیه‌وتحلیل داده‌هایشان فکر کند. این نه‌تنها به شفافیت کار شما را بالا می‌برد، بلکه به تفسیر یافته‌هایتان نیز کمک می‌کند.

  • تئوری

پژوهشگران در روش کیفی از نظریه‌ها به‌عنوان روزنه‌ای که از طریق آن بتوانند محیط پیرامون خود را درک کنند استفاده می‌کنند.

  • فکرکردن به عمق به‌جای فکر به وسعت

پژوهش کیفی یعنی کسب اطلاعات برای ایجاد مفهوم عمیق و روشن از پدیده یا موضوع در حال تحقیق و واقع‌بینانه عمل‌کردن به داده‌های جمع‌آوری‌شده با درنظرگرفتن بازه زمانی.

مراحل انجام روش کیفی در تکمیل پایان نامه

مراحل انجام روش کیفی در تکمیل پایان نامه

با نادیده‌گرفتن روند اساسی روش کیفی در تکمیل پایان نامه و متفاوت بودن انواع تحقیقات کیفی، به‌صورت زیر است:

خواندن 👈:  انتخاب استاد راهنما

مشخص نمودن چارچوب پژوهش، به این معناست که مشخص شود پژوهش از نوع توصیفی، اکتشافی و یا تبیینی است به ترتیب استراتژی‌های پژوهش می‌دانی، مطالعه موردی همراه با پژوهش می‌دانی و یا مطالعه می‌دانی همراه بامطالعه موارد چندگانه را باید مشخص نمود.

– نمونه‌گیری از جامعه

– جمع‌آوری داده‌ها

– آنالیز و تحلیل داده‌ها

– تعیین روایی و پایایی روش کیفی

–  نگاشت گزارش نحوه تحقیق کیفی

قوم‌نگاری در روش کیفی تکمیل پایان نامه

قوم‌نگاری در روش کیفی تکمیل پایان نامه توسط مردم‌شناسان ایجاد می‌شود و بر فرهنگ مجموعه‌ای از افراد تمرکز دارد، به طور پیش‌فرض اساس کلی قوم‌نگاری اینه که هر گروه از انسان‌ها در آخر می‌خواهد فرهنگ خود را تکامل بخشد راهنمای جهان‌بینی اعضای آن گروه و راهی که ساختار تجربی آنها را شکل می‌دهد، است. قوم‌نگاران بیشتر اوقات به مطالعه‌ای جامع دررابطه‌با گروه فرهنگی موردعلاقه خود می‌پردازند.

هدف قوم‌نگاری در روش کیفی در تکمیل پایان نامه

هدف قوم‌نگار، همه‌گیری فرهنگ در بین انسان‌ها برای دریافت ادراک از جهان‌بینی، به‌گونه‌ای که خود بیان می‌کنند.

پژوهشگران قوم‌نگار بر طبق دیدگاه امید که درمورد فرهنگ جهان‌بینی فردی است که به گروه مورد بررسی عضویتی ندارد، به دنبال یک نتیجه‌گیری کلی و عمقی از روش مصاحبه و حضوری با افراد هستند

 پدیدارشناسی در روش کیفی در تکمیل پایان نامه

به روشی که برای داده‌کاوی عمقی در معنی شخصی و تجربه‌های زنده و در آخر شناسایی دقیق یک پدیده مثل ارتباط او، انتظاراتش، عقیده‌ها و نظرهایش ایجاد می‌شود پدیدارشناسی گفته می‌شود. درواقع یک شی را به همان صورتی که توسط افراد درک می‌شود با استفاده از این عملکرد می‌توان خلق و تبیین کرد.

 تبیین رویکرد پدیدارشناسی چگونه است؟

 تبیین رویکرد پدیدارشناسی چگونه است؟

پدیدارشناسی یعنی شناسایی یک موجود. محقق در پدیدارشناسی به دنبال این است با جداسازی دانش باواسطه یا بدون واسطه، دانش افراد را از ذهنیتی که برایشان به وجود می‌آید حتی اگر واقعی هم نباشد را بررسی کند و هیچ قضاوت زودهنگام نکند و موضوع را از طریق تجربه نقد و بررسی نمایند، به باور آنها شناخت پدیدار، آن‌گونه که هست، تنها از طریق خودشناسی ممکن است.

خواندن 👈:  روش تحقیق در نگارش پروپوزال

پدیدارشناسی در لغت به چه معناست؟

پدیدارشناسی در لغت یعنی، مطالعه پدیده‌ها از هر نوع و توصیف آنها با درنظرگرفتن نحوه ظهور و آشکار شدن آن، قبل از هرگونه ارزش‌گذاری یا پیش‌داوری ارزشی

ویژگی‌های پدیدارشناسی در روش کیفی

ویژگی پدیدارشناسی در روش کیفی در نگارش پایان نامه شامل دو نوع مهم است: یک) پدیده‌ها ماهیت خاص خود را دارند، پس ماهیت ویژگی ضروری و ثابت پدیده است. مثلاً بزرگ یا کوچکی بودن برای کیف جزء ماهیت او نیست ولی شکل جزء ماهیت آن است چون ممکنه از حالت کیفی بودن به‌کلی خارج گردد.

دوم) شهودی بودن پدیده، یعنی یک پدیده خودش می‌تواند و جود خودش را ثابت کند و برای اثبات وجودش نیاز به هیچ مدرکی نداریم و بنابراین خود یک دلیل قاطع برای اثبات خویش است.

پدیده‌شناسی درروش کیفی در تکمیل پایان نامه چگونه است؟

پدیده‌شناسی یعنی اینکه شما در مورد تجربه‌های انسان‌های دیگر در زندگی بیندیشید، یک محقق پدیده شناس می‌خواند بداند این پدیده که توسط یک عده‌ای از افراد تجربه شده چه ماهیتی دارد، و آن را بفهمد، چگونه تجارب افراد در مورد یک پدیده را می‌توان تفسیر کرد برای غالب پژوهشگران پدیده شناس، پژوهش نه‌تنها شامل مطالعه درباره تجربه‌ای خاص به‌وسیله جمع‌آوری اطلاعات از مردم مورد پژوهش است، بلکه تلاش عادی روی هر پدیده از روش مشاهده و درون‌نگری شکل می‌گیرد. پدیده‌شناسی معمولاً شامل چهار مرحله اساسی است: زمینه‌شناسی، درون‌یابی، تحلیل و توصیف. موارد گفته شده در انجام پایان نامه ارشد تاثیر گذار بوده و کمک زیادی به شما خواهد کرد.

نتیجه‌گیری

با توجه مطالب فوق نتیجه می‌گیریم که پژوهش کیفی در تکمیل پایان نامه، بر بررسی موضوع از روش پدیده‌های فرهنگی، رفتار انسانی یا سیستم‌های اعتقادی تمرکز دارد. این نوع تحقیق از مصاحبه‌ها، سؤالات باز یا گروه‌های متمرکز برای به‌دست‌آوردن دانشی دربارهٔ افکار و باورهای افراد در مورد رفتارها و سیستم‌های خاص استفاده می‌کند.

امیدوارم با مطالعه این مقاله هم شما را یک گام دیگر به‌سوی پیروزی در تدوین پایان نامه جلو برده باشیم.

با تشکر

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *