اهمیت انتخاب منابع برای پایان‌ نامه و نکات آن

انتخاب منابع پایان نامه

اینم مقاله از وب سایت رسمی همراه دانشجو در مورد اهمیت انتخاب منابع برای پایان نامه  میباشد.

موضوعات پایان‌نامه زیرمجموعه خاصی از موضوعات پژوهشی است.

انتخاب منابع پایان نامه و موضوعات پایان‌نامه و  باید جالب، قابل‌اجرا، مرتبط و ارزشمند باشد. معیار امکان‌سنجی در انتخاب موضوع پایان‌نامه اهمیت ویژه‌ای دارد.

شما نمی‌خواهید روی موضوعی حل‌وفصل کنید و سپس متوجه شوید که مطالعه‌ای که تصور می‌کردید قابل انجام نیست،

یا ابزار نظرسنجی یا ارزیابی موردنیاز شما قابل‌استفاده نیست. شما همچنین می‌خواهید مطمئن شوید که موضوعی را انتخاب می‌کنید که به شما امکان می‌دهد یک محقق عینی باشید.

اگر موضوعی را انتخاب می‌کنید که سال‌ها روی آن از نزدیک کارکرده‌اید، مطمئن شوید که هنوز برای اطلاعات جدید راه باز هست، حتی اگر این اطلاعات با آنچه شما فکر می‌کنید در مورد موضوع درست است، مغایرت داشته باشد.

بسیار مهم است که از قبل به این ملاحظات فکر کنید تا در طول فرآیند پایان‌نامه گیر نکنید. در انتخاب موضوع پایان‌نامه باید به نکاتی توجه کرد:

  • دسترسی به ادبیات اولیه مرتبط با موضوع شما
  • دسترسی به ادبیات خاکستری مربوط به موضوع شما
  • دسترسی به نظرسنجی‌ها و ابزارهای ارزیابی که نیاز دارید
  • برای انجام مطالعه خود به گروه مطالعه دسترسی داشته باشید
  • در صورت نیاز به تجهیزات مطالعه خود دسترسی داشته باشید

توجه داشته باشید که نظرسنجی‌های منتشرشده و ابزار ارزیابی عموماً رایگان نیستند. با توجه به قوانین کپی‌رایت، شما به‌احتمال‌زیاد نیاز به خرید نظرسنجی از ناشر برای کسب مجوز برای استفاده در مطالعه خوددارید.

نظرسنجی‌ها و ارزیابی‌های منتشرنشده (معمولاً در ضمیمه‌های مقالات یافت می‌شوند) ممکن است به‌طور رایگان در دسترس باشند، اما شما باید با نویسنده (نویسندگان) تماس بگیرید تا اجازه استفاده ازنظرسنجی را در تحقیقات خود دریافت کنید.

نگاهی به پایان‌نامه‌های منتشرشده قبلی یک‌راه عالی برای سنجش سطح تحقیق و مشارکتی است که عموماً در سطح پایان‌نامه انتظار می‌رود. پایان‌نامه‌هایی که قبلاً منتشرشده‌اند نیز می‌توانند منبع الهام خوبی برای مطالعه پایان‌نامه شما باشند؛

مانند مقالات علمی، بسیاری از پایان‌نامه‌ ها زمینه‌های تحقیقات آینده را پیشنهاد می‌کنند. توجه به آن پیشنهادها می‌تواند ایده‌ها و سرنخ‌های ارزشمندی برای موضوع پایان‌نامه شما ارائه دهد. توجه داشته باشید که پایان‌نامه‌ها جزو اسناد بررسی‌شده محسوب نمی‌شوند،

بنابراین اطلاعات ارائه‌شده در آن‌ها را به‌دقت بررسی و ارزیابی کنید.

بخش بررسی ادبیات در یک پایان‌نامه حاوی انبوهی از اطلاعات است.

مرور ادبیات نه‌تنها می‌تواند با نشان دادن برخی از تحقیقات عمده‌ای که در مورد یک موضوع انجام‌شده است،

ایده‌هایی برای موضوع ارائه دهد، بلکه می‌تواند به شما در ارزیابی هر موضوعی که به‌طور آزمایشی در نظر گرفته‌اید کمک کند.

 

آیا از بررسی مرور ادبیات شما می‌توانید تعیین کنید که آیا ایده تحقیق شما قبلاً تکمیل‌شده است؟ آیا نظریه‌ای که مطالعه شمارا تائید می‌کند توسط تحقیقات پایان‌نامه جدید رد شده است؟ آیا ایده تحقیقاتی شما هنوز با وضعیت فعلی رشته مرتبط است؟

مرور ادبیات می‌تواند با ارائه یک توصیف فشرده و خلاصه از یک حوزه تحقیقاتی خاص به شما در پاسخ به این سؤالات کمک کند.

ممکن است یافتن مقالات علمی و کتاب‌هایی که در آن‌ها به‌طور مستقیم به فرضیه شما پرداخته‌شده است، برای شما دشوار باشد. اگر چنین است، پس جستجوی خود را به نظریه‌ها و متغیرهایی که مرتبط هستند، اما نه مستقیماً، گسترش دهید.

مهم نیست که موضوع شما چقدر خاص است، تحقیقاتی وجود دارد که مرتبط هستند، بنابراین به جستجو ادامه دهید. به دنبال منابعی باشید که به یک یا دو متغیر در مطالعه شما می‌پردازند،

نظریه‌هایی که مستقیم یا غیرمستقیم باهم مرتبط هستند و همچنین تحقیقاتی که به‌طور خاص به جمعیت موردنظر مربوط می‌شود. با تمرکز بر منابعی که به بخش‌های مختلف موضوع تحقیق شما می‌پردازند، می‌توانید این اطلاعات را به‌گونه‌ای ترکیب کنید که به‌طور مستقیم قابل‌اجرا باشد.

صفحات فرعی در این بخش منابعی را برای تحقیق پایان‌نامه شما فراهم می‌کند.

منابع و شواهدی که برای استفاده در یک مقاله دانشگاهی انتخاب می‌کنید باید نسبت به آنچه در زندگی روزمره خود استفاده می‌کنید دارای کالیبر بالاتری باشند و باید قابل تائید، دقیق، عینی و معتبر باشند. قبل از ادغام تحقیق در مقاله خود، این دستورالعمل‌ها را دنبال کنید تا بهترین منابع و شواهد را از آن منابع برای حمایت از ایده‌های مقاله خود انتخاب کنید.

خواندن 👈:  روش تحقیق فصل سوم پایان نامه کارشناسی ارشد!

انتخاب منبع

انتخاب منابع برای پایان‌ نامه

در تحقیقات دانشگاهی معمول است که منابع را به سه دسته اصلی بررسی کنیم: علمی، بررسی‌شده و سایر منابع معتبر.

دسته‌بندی هرکدام با در نظر گرفتن اینکه چه کسی منبع را منتشر می‌کند و چه سطحی از بررسی سرمقاله را پیش از انتشار می‌گذراند، تعیین می‌شود. راهنمای سلسله‌مراتب منابع می‌تواند به شما در هنگام بررسی سطح اعتبار یک منبع کمک کند.

هنگام انتخاب منابع، توجه داشته باشید که مقالات و کتاب‌های علمی برای استفاده دانشگاهی مناسب در نظر گرفته می‌شوند، درحالی‌که انواع دیگر منابع نیاز به ارزیابی بیشتری دارند. هنگام ارزیابی تحقیق برای استفاده در یک مقاله دانشگاهی یا اسناد حرفه‌ای، معیارهای زیر را در نظر بگیرید.

 

انتخاب شواهد از منبع

اکنون‌که منابع معتبر و مرتبطی در اختیاردارید، حتماً با ارزیابی و نقد خود شواهد، مرتبط‌ترین و کاربردی‌ترین شواهد را از این منابع انتخاب کنید.

در اینجا انواع مختلفی از شواهد موجود در منابع و سوالاتی که برای هرکدام باید در نظر گرفته شود، آمده است:

آمار

آمار به داده‌های جمع‌آوری‌شده از قبیل اعداد و درصد اشاره دارد. اعداد ممکن است مانند حقایق سخت به نظر برسند، اما هنوز باید آن‌ها را در نظر گرفت و تفسیر کرد تا بدانیم آیا مفید و دقیق هستند یا خیر.

سوالاتی که باید پرسید:

آیا آمار قدیمی است؟ آمار در طول زمان تغییر می‌کند.

آیا منبع آمار معتبر و بی‌طرف است؟ هر چیزی را که می‌خوانید باور نکنید ابتدا شک داشته باشید.

نظر متخصص در  انتخاب منابع پایان نامه

نظر متخصص به شخصی اطلاق می‌شود که در موضوع و نتیجه‌گیری یا تصمیم‌های او در مورد موضوع خبره است..

 

سوالاتی که باید پرسید:

آیا شخص/سازمان در این موضوع متخصص است؟ اطلاعات بیشتری در مورد اعتبار فرد پیدا کنید.

آیا شخص/سازمان بی‌طرف است یا چیزی برای کسب نظر ازنظر خوددارند؟ در مورد اینکه چرا این شخص یا سازمان سعی در متقاعد کردن شما دارد، شک داشته باشید.

آیا نظر کارشناس مستقیماً با موضوع و ادعای شما ارتباط دارد و آن را تائید می‌کند؟

انتخاب منابع پایان نامه در مطالعات پژوهشی

مطالعات پژوهشی به تحقیقاتی اطلاق می‌شود که توسط یک فرد یا گروه برای آزمایش یک نظریه یا رسیدن به نتیجه‌گیری در مورد یک سؤال تحقیق انجام‌شده است.

منابع: انتخاب منابع مناسب

قبل از شروع آن، باید بیشتر بررسی کنیم که چقدر مهم است که منابع صحیح را به‌عنوان شواهد پشتیبان برای ایده‌ها انتخاب کنیم. شما همچنین منابع مختلفی را که در دسترس شماست کشف خواهید کرد، جایی که می‌توانید برای یافتن شواهد پشتیبان جستجو کنید،

زیرا همیشه نمی‌توانید برای یافتن بهترین پشتیبانی موجود به جستجوهای اولیه اینترنتی تکیه کنید. شما قبلاً موضوعات مختلفی را که هنگام ارائه موضوعی برای مقاله تشریحی خود برایتان جالب می‌دانید بررسی کرده‌اید.

ممکن است قبلاً با مقاله‌ای در ژورنال دانشگاهی برخورد کرده باشید که می‌خواهید مبنای نقد شما باشد.همچنین، انتخاب منبع برای تائید اینکه آیا منبعی که انتخاب کرده‌اید مناسب است یا خیر.

اگر هنوز مقاله‌ای را پیدا نکرده‌اید یا متوجه شده‌اید که مقاله‌ای که انتخاب کرده‌اید با پارامترها مطابقت ندارد، محتوای زیر به شما کمک می‌کند مقاله‌ای را پیدا کنید که هم جالب باشد و هم با پارامترهای مقاله بعدی شما مطابقت داشته باشد.

 

جدول  معیارهای انتخاب منبع

معیارهای یافتن مقاله مجلات دانشگاهی را برای نقد شناسایی و به کار ببرید

برای هدایت جستجوی مقاله خود، اصطلاحات کلیدی را در مورد موضوع خود شناسایی کنید

باید ها و نباید ها در انتخاب منابع پایان نامه

باید ها و نباید ها در انتخاب منابع پایان نامه

انتخاب منابع پایان نامه همانند انتخاب یک دوست صمیمی است! چرا که باعث دوستان شما در آینده کاری و شغلی شما نیز تاثییر گذار هستند، پس اگر منابع خوبی را انتخاب کنید امکان افزایش ارزش مقاله شما بسیار بیشتر است.

در موضوعی باشید که برای شما جالب است. بهتر است این چیزی باشد که به‌شدت به آن واکنش نشان دهید (مثبت یا منفی)، زیرا وقتی واکنش احساسی بیشتری دارید، ایجاد ایده‌هایی در مورد اینکه چه چیزی را باید نقد کنید آسان‌تر است.

خواندن 👈:  انتخاب موضوع پایان نامه و پروپوزال

همچنان میتوانید شما برای انجام پایان نامه ارشد خود فرم را تکمیل کرده و با مشاوران رایگان ما در جهت راهنمایی در تماس باشید.

در موضوعی باشید که هیچ نظر یا اطلاعاتی در مورد آن ندارید.

از یک منبع (ژورنال) دانشگاهی باشد – حتی اگر ممکن است از یک پایگاه داده دانشگاهی برای یافتن مقاله خود استفاده کنید، ممکن است با منابع غیردانشگاهی برخورد کنید.

  • از یک وب‌سایت باشید زیرا این کار استناد و ارجاع را دشوار می‌کند.
  • از یک روزنامه (چاپی یا آنلاین) باشید زیرا این روزنامه‌ها اغلب مغرضانه هستند.
  • حاوی زبانی باشد که نسبتاً سرراست است – برخی از واژگان چالش‌برانگیز درست است زیرا می‌توانید این را نقد کنید.

واژگان چالش‌برانگیز زیادی وجود دارد که شمارا مجبور می‌کند دائماً به یک فرهنگ لغت مراجعه کنید – ممکن است در انجام این کار گرفتار شوید و نکات اصلی ارائه‌شده توسط نویسنده را از دست بدهید.

۵ تا ۱۰ صفحه باشد و محتوای کافی برای انتخاب چند نکته برای بحث عمیق در اختیار شما قرار دهد.

به ۳ تا ۲۰ صفحه نزدیک‌تر باشید.این بخش محتوای بسیار کمی در اختیار شما قرار می‌دهد و شما درگیر ایده خواهید بود یا اینکه بیش‌ازحد به شما ایده می‌دهد و فقط به‌صورت سطحی نکات را پوشش می‌دهید.

چنددقیقه‌ای را به ایده‌های طوفان فکری در مورد موضوعی که به نظرتان جالب است اختصاص دهید. این ممکن است همان مقاله‌ای باشد که برای مقاله تشریحی خود استفاده کرده‌اید، یا ممکن است کاملاً یک مقاله دیگر باشد.

سعی کنید ایده‌های اولیه و کلمات کلیدی مختلف یا حوزه‌های خاصی را در آن موضوع ارائه دهید. پس از طوفان فکری، کلمات کلیدی زیر را برای ارجاع آسان بنویسید. بعداً هنگام جستجوی مقاله خود از این کلمات کلیدی استفاده خواهید کرد.

راهبردهای جمع‌آوری اطلاعات قابل‌اعتماد

اهداف یادگیری

بین منابع اولیه و ثانویه تمایز قائل شوید

استراتژی‌هایی را برای مکان‌یابی منابع چاپی و الکترونیکی مرتبط به‌طور کارآمد شناسایی کنید.

مواردی را که استفاده از منابع انسانی مناسب است، مانند مصاحبه یا شهادت شاهدان، شناسایی کنید.

معیارهای ارزیابی منابع پژوهشی را مشخص کنید.

بدانید که چرا بسیاری از منابع الکترونیکی قابل‌اعتماد نیستند.

اکنون‌که موضوع خود را انتخاب کرده‌اید، آماده شروع تحقیق هستید. این مرحله می‌تواند هم هیجان‌انگیز و هم چالش‌برانگیز باشد. با خواندن این بخش، راه‌هایی را برای یافتن منابع مؤثر یاد می‌گیرید، بنابراین زمان کافی برای خواندن منابع، یادداشت‌برداری و نحوه استفاده از اطلاعات دارید.

البته، پیشرفت‌های فناوری در چند دهه گذشته – به‌ویژه ظهور رسانه‌های آنلاین – به این معنی است که شما به‌عنوان یک دانشجو ، منابع بی‌شماری از اطلاعات را در دسترس دارید. بااین‌حال، چگونه می‌توان تشخیص داد که یک منبع قابل‌اعتماد است؟

در این بخش، استراتژی‌هایی برای ارزیابی انتقادی منابع موردبحث قرار می‌گیرد تا بتوانید یک محقق رسانه‌ای باهوش باشید.

یافتن منابع مفید

وقتی موضوعی را انتخاب کردید و سؤالات تحقیقی خود را تعیین کردید، تحقیقات مقدماتی را برای تحریک تفکر خود انجام دادید. پیشنهاد شما شامل برخی ایده‌های کلی برای چگونگی انجام تحقیق می‌شد – به‌عنوان‌مثال،

مصاحبه با یک متخصص در این زمینه یا تجزیه‌وتحلیل محتوای مجلات محبوب. حتی ممکن است چند منبع بالقوه را شناسایی کرده باشید. اکنون زمان آن رسیده است که جستجوی متمرکزتر و سامانمند برای منابع اولیه و ثانویه آموزنده انجام دهیم.

استفاده از منابع اولیه و ثانویه

نویسندگان منابع تحقیق را به دودسته تقسیم می‌کنند: منابع اولیه و منابع ثانویه. منابع اولیه منابع مستقیم و دست‌اول اطلاعات یا داده‌ها هستند.

سایر منابع اولیه شامل موارد زیر است:

  • مقالات پژوهشی
  • متون ادبی
  • اسناد تاریخی مانند یادداشت‌های روزانه یا نامه‌ها
  • زندگی‌نامه یا سایر حساب‌های شخصی

منابع ثانویه اطلاعات را از منابع اولیه موردبحث، تفسیر، تجزیه‌وتحلیل، ادغام یا ویرایش مجدد قرار می‌دهند. در تحقیق در مورد یک مقاله در مورد آزادی مذهب، ممکن است مقالاتی در مورد پرونده‌های حقوقی مربوط به آزادی مذهب یا سرمقاله‌هایی در مورد آزادی مذهب بخوانید. این‌ها منابع ثانویه محسوب می‌شوند زیرا یک‌قدم از منبع اصلی اطلاعات فاصله‌دارند.

خواندن 👈:  پایان نامه چیست؟

در ادامه با ما در مقاله انتخاب منابع پایان نامه  همراه باشید

در زیر نمونه‌هایی از منابع ثانویه آورده شده است:

  • مقالات مجلات
  • کتاب‌های سرگذشت
  • بررسی‌های ادبی و علمی
  • مستندهای تلویزیونی

موضوع و هدف شما تعیین می‌کند که آیا باید هم منابع اولیه و هم منابع ثانویه را در مقاله خود ذکر کنید. از خود بپرسید کدام منابع به‌احتمال‌زیاد اطلاعاتی را ارائه می‌دهند که به سؤالات تحقیق شما پاسخ می‌دهد.

اگر در حال نوشتن یک مقاله تحقیقاتی در مورد برنامه‌های تلویزیونی واقعیت هستید، باید از برخی از برنامه‌های واقعیت به‌عنوان منبع اصلی استفاده کنید، اما منابع ثانویه، مانند نقد منتقد، نیز مهم هستند. اگر در مورد اثرات نیکوتین بر سلامتی می‌نویسید،

احتمالاً می‌خواهید نتایج منتشرشده مطالعات علمی را بخوانید، اما منابع ثانویه، مانند مقالات مجلاتی که در مورد نتیجه یک مطالعه اخیر بحث می‌کنند، نیز ممکن است مفید باشند.

هنگامی‌که به این فکر کردید که چه نوع منابعی بیشتر به شما کمک می‌کند تا به سؤالات تحقیقی خودپاسخ دهید،

می‌توانید جستجوی خود را برای منابع چاپی و الکترونیکی آغاز کنید. چالش این است که جستجوی خود را به‌طور مؤثر انجام دهید. نویسندگان از استراتژی‌هایی استفاده می‌کنند تا به آن‌ها کمک کند

منابعی را که مرتبط‌ترین و قابل‌اعتمادترین هستند بیابند و درعین‌حال از منابعی که مفید نیستند دوری کنند.

یافتن منابع چاپی انتخاب منابع پایان نامه

منابع چاپی شامل مجموعه وسیعی از اسناد و نشریات است. صرف‌نظر از موضوع خود، به‌عنوان بخشی از تحقیقات خود از برخی منابع چاپی استفاده خواهید کرد. (شما از منابع الکترونیکی نیز استفاده خواهید کرد، اما عاقلانه نیست که خود را فقط به منابع الکترونیکی محدود کنید زیرا برخی از منابع بالقوه مفید ممکن است فقط به‌صورت چاپی در دسترس باشند.)

نمونه‌های شرح نوع منبع

آثار مرجع خلاصه‌ای از اطلاعات در مورد یک موضوع خاص را ارائه می‌دهند. سالنامه‌ها، دایره المعارف‌ها، اطلس‌ها، کتاب‌های مرجع پزشکی و چکیده‌های علمی نمونه‌هایی از آثار مرجع هستند. در برخی موارد، کتاب‌های مرجع ممکن است از کتابخانه بررسی نشوند.

توجه داشته باشید که کارهای مرجع بسیاری از مراحل از منابع اصلی حذف می‌شوند و اغلب مختصر هستند، بنابراین هنگام جمع‌آوری اطلاعات باید از آن‌ها فقط به‌عنوان نقطه شروع استفاده شود.

نکته انتخاب منابع پایان نامه

همان‌طور که اطلاعات را جمع‌آوری می‌کنید، برای ایجاد تعادل بین منابع در دسترس و آسان و منابع تخصصی‌تر و چالش‌برانگیز تلاش کنید. تنها تکیه‌بر کتاب‌ها و مقالات سبک‌وزن که برای مخاطبان عمومی نوشته‌شده است،

دامنه اطلاعات مفید و قابل‌توجه را به‌شدت محدود می‌کند. از سوی دیگر، محدود کردن خود به آثار علمی متراکم می‌تواند فرآیند تحقیق را بسیار وقت‌گیر و خسته‌کننده کند.

برای یافتن منابع چاپی، ابتدا مفاهیم و اصطلاحات اصلی را که برای انجام جستجوی خود استفاده خواهید کرد، یعنی کلمات کلیدی خود، شناسایی کنید. این موارد به شما کمک می‌کند منابع را با استفاده از یکی از روش‌های زیر پیدا کنید:

  • استفاده از فهرست آنلاین کتابخانه
  • استفاده از فهرست‌ها و پایگاه‌های اطلاعاتی نشریات
  • مشاوره با کتابدار مرجع
  • دانستن پرکاربردترین عبارات به شما کمک می‌کند تا سرعت جستجوی کلمات کلیدی خود را افزایش دهید.

در این مرحله، شما باید مقاله دانشگاهی موردنظر خود را برای تائید به استاد خود انتخاب کرده باشید. بااین‌حال، قبل از ارسال آن، می‌خواهید مقاله را مرور کنید و ایده‌هایی را ارائه کنید که می‌توانید برای نقد خود از آن استفاده کنید.

کلام آخر در انتخاب منابع پایان نامه

دانستن کلمات کلیدی مناسب گاهی اوقات می‌تواند تفاوت را در انجام یک جستجوی موفق ایجاد کند. اگر دریافتن منابع در مورد موضوعی مشکل‌دارید، با یک کتابدار مشورت کنید تا ببینید آیا باید عبارات جستجوی خود را اصلاح کنید یا خیر.

نتایج جستجوی خود را مرور کنید و شش تا هشت عبارت اضافی را که ممکن است هنگام انجام تحقیق خود استفاده کنید، شناسایی کنید.

نتایج جستجو را چاپ کنید یا نتایج را در پوشه تحقیق خود در رایانه یا دستگاه ذخیره‌سازی قابل‌حمل خود ذخیره کنید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *