چکیده پایان نامه چیست؟

,
چکیده پایان نامه چیست؟

چکیده پایان نامه چیست؟ نحوه نوشتن چکیده پایان نامه چگونه است؟ اگر می‌خواهیم خواننده به‌ جای اینکه بخواهد وقت زیادی را صرف خواندن کل پایان نامه ما کند تا موضوع مقاله و نتایج را ببیند، در زمان خیلی کمتری این کار را انجام دهد، از چکیده در پایان نامه استفاده می‌شود و خواننده به طور مختصر به یک دید گسترده‌ای از پایان نامه ما می‌رسد و یا خیلی وقت‌ها، کسی وقت زیادی برای مطالعه همه پایان نامه را ندارد و فقط به قسمت چکیده پایان نامه رجوع می‌کند.

پس چه در مقطع کارشناسی ارشد چه دانشجوی دکتری باشید باید بدانید که یک‌پایه اساسی در تدوین پایان نامه ایجاد چکیده پایان نامه است بنابراین بسیار مهم است در رابطه‌ با نحوه نوشتن چکیده در پایان نامه دانش لازم را کسب کنید. اکنون اگر می‌خواهید بیشتر بدانید که چکیده چیست، نحوه نوشتن چکیده پایان نامه چگونه است؟ یا دیدن نمونه چکیده یک پایان نامه را مشاهده نمایید، پس تا آخر مطالب با ما همراه باشید.

مواردی که گفته می‌شود مانند چکیده پایان نامه در انجام پایان نامه ارشد بسیار موثر است.

چکیده پایان نامه چیست؟

چکیده پایان نامه چیست؟

چکیده پایان نامه، شرح کوتاهی از کل پایان نامه شما، خلاصه‌ای از تحقیق و قسمت‌های مستقل از هم‌ پایان نامه را کوتاه می‌کند و به شرح مشارکت می‌پردازد.

چکیده، انگیزش شما از این موضوع و تحقیق را شرح می‌دهد، آیا این تحقیق لازم بود، کاری که انجام دادید (تمرکز هر فصل)، آنچه که پیدا کردید نتیجه‌گیری از اینکه چگونه مطالعه تحقیقاتی شما به دانش جدید در حوزه شما کمک کرده است.

نکات مهم در نوشتن چکیده پایان‌نامه 

یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین قسمت‌های پایان‌نامه چکیده پایان‌نامه است؛ زیرا خلاصه‌ای تمام تلاش و زحمات شما را به نمایش می‌گذارد و حتی بر اساس آن ممکن است مورد قضاوت مخاطبان و استادان قرار بگیرید. برخی از دانشجویان به نوشتن چکیده پایان‌نامه اهمیتی نمی‌دهند درحالی‌که بیشتر افراد در نگاه اول به پایان‌نامه شما، به بخش چکیده مراجعه مکنید، پس باید نکات مهمی  را برای نوشتن آن را رعایت کنید که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

  1. عوامل مهمی مانند تعداد صفحات پایان‌نامه، موضوع، حجم پایان‌نامه و.. برای نوشتن چکیده اهمیت دارد که باتوجه‌به آنها پیشنهاد می‌شود بین ۲۵۰ کلمه الی ۳ صفحه، باتوجه‌به پایان‌نامه خود، چکیده بنویسید. خلاصه و مفید بودن مطالب چکیده باعث جذابیت بیشتر آن می‌شود.
  2. در نوشتن چکیده از افعالی که در زمان حال و یا آینده به کار می‌رود استفاده نکنید زیرا چکیده درباره پژوهشی که به پایان رسیده نوشته می‌شود پس از افعال ماضی در نوشتن چکیده استفاده کنید.
  3. برای رساندن منظور خود به‌صورت واضح و خوب از جملات کوتاه، مختصر و مفید استفاده کنید. از به‌کاربردن کلمات تکراری، هم معنی و صفات بیهوده و زیاد بپرهیزید.
  4. در نوشتن چکیده از به‌کاربردن نظر شخصی جدا بپرهیزید
  5. بعد از نوشتن چکیده قبل از قراردادن آن در پایان‌نامه حتماً از لحاظ علائم نگارشی و غلط املایی مورد بررسی قرار دهید
  6. در ضمن حتماً با استاد راهنما خود در نوشتن چکیده مشورت نمایید
خواندن 👈:  سیر تا پیاز انجام پایان‌نامه علوم پزشکی در سال 1402

 

نحوه نوشتن چکیده پایان نامه چگونه است؟

نحوه نوشتن چکیده پایان نامه چگونه است؟

برای نوشتن یک چکیده عالی برای پایان نامه خود باید موارد زیر را به‌دقت بخوانید و به آن عمل کنید:

  1. با نوشتن جمله‌های کوتاه و با بیانی روشن، اولین تأثیر خوبی را به وجود می‌آورید
  2. عنوان را نباید در چکیده تکرار کرد
  3. به مراجع استناد نکنید
  4. از کلمات کلیدی سند استفاده نمایید
  5. به محدودیت کلمه احترام بگذارید
  6. غیرقابل‌فهم نباشید – چکیده باید خلاصه‌ای از تحقیق باشد، بنابراین از معرفی کلمات دشوار یا اصطلاحات پیچیده بپرهیزید.
  7. فقط روی چهار یا پنج نکته، مفهوم یا یافته اساسی تمرکز کنید. برای مثال، سعی نکنید کل چارچوب نظری خود را توضیح دهید
  8. آن را بادقت ویرایش کنید. مطمئن باشید که هر کلمه مرتبط است (شما جایی برای کلمات هدررفته ندارید) و هر جمله بیشترین میزان اثر را دارد
  9. از اطلاعات پس‌زمینه طولانی خودداری شود
  10. چیزی که در پایان نامه مطرح نشده است را ذکر نکنید
  11. از بیان بیش از حد خودداری کنید
  12. یافته‌ها، مشارکت یا اهمیت خود را برای اینکه تحقیقات خود را بزرگ‌تر یا تأثیرگذارتر به نظر برسانید.

چکیده نمونه

چکیده نمونه

در زیر نکات و نمونه‌هایی از چکیده خوب و بد را توضیح می‌دهیم.

یک چکیده بد باتوجه‌به نکات ذکر شده در بالا، به علت رعایت‌نکردن با شکست مواجه می‌شود و مانند یک پروپوزال می‌شود تا خلاصه‌ای از پایان نامه شما. در یک پایان نامه با رعایت‌نکردن ۶ مورد زیر یک نمونه چکیده نامناسب محسوب می‌شود:

  1. دلیل نگارش پایان نامه را مورد بررسی نکرده است
  2. خلع‌های موجود در ادبیات را مشخص نساخته است
  3. سؤالات یا هدف پایان نامه شما را معلوم نکرده است
  4. در بارهٔ روش‌ها بحث نمی‌کند
  5. مشاهده‌ها را موردبحث قرار نداده است
خواندن 👈:  موسسه نگارش مقاله علمی پژوهشی

نتیجه‌گیری و پیش آمدهای تحقیق را مورد برسی قرار نداده است.

علاوه بر این موارد، خیلی کوتاه هست، کلمات کلیدی ندارد، به معرفی جزئیات که لازم نیستند پرداخته است که فقط باعث گیج شدن خواننده می‌شود. مثلاً این پایان نامه نمونه که در آن “نظریه جدیدی در مورد تغییرات آب‌وهوا ایجاد می‌کند” هم غیرقابل‌فهم و هم بیش از اندازه خودخواهی نویسنده است.

چکیده خوب عملکرد بسیار خوبی در پاسخ‌دهی به شش سؤال و خلاصه کردن تحقیق دارد می‌کند.

  1. علت نوشتن پایان نامه را قید می‌کند برای مثال: “ما این کار را انجام می‌دهیم تا سیاست‌گذاران و دانشگاهیان را بهتر درک کنند که تفاوت‌های ظریف حاکمیت چند سطحی آب‌وهوا را درک کنند” و…” با معرفی تمرکز بر محلی، درک نظری ما از حاکمیت اقلیم را نشان می‌دهد. دولت تاکنون فاقد آن بوده است و درک تجربی ما را از سیاست مسکن و بازیافت نشان می‌دهد.
  2. خلع‌ها به‌صورت خیلی روشن مشخص شده است: “تئوری از توضیح نقش دولت‌های محلی غفلت کرده است.”
  3. سؤال تحقیق بیان شده است: «ما می‌پرسیم که دولت‌های محلی در بریتانیا تا چه حد و به چه روش‌هایی …»
  4. روش‌ها به چه چیزی اشاره می‌کنند: «استفاده از مطالعه موردی…»
  5. یافته‌ها خلاصه شده است: ما نشان می‌دهیم که دولت‌های محلی هم مجری و هم مفسر سیاست‌ها هستند. ما همچنین نشان می‌دهیم که آنها مشارکت‌های نوآورانه‌ای در جهت سیاست ملی دارند و بر آن تأثیر می‌گذارند.
  6. نتیجه‌گیری و پیامدها مشخص است: «اهمیت این مطالعه این است که درک نظری ما از حاکمیت آب‌وهوا را با معرفی تمرکز بر دولت محلی که تاکنون فاقد آن بود، نشان می‌دهد و درک تجربی ما از سیاست مسکن و بازیافت را نشان می‌دهد.»

نمونه چکیده

اکنون به نمونه‌ای از یک چکیده پایان نامه دکتری خوب که در مورد همان پروژه (تخیلی) نوشته شده است نگاه می‌کنیم:

ساخت افزودنی (AM) آلیاژهای تیتانیوم این پتانسیل را دارد که اجزای ارزان‌تر و سبک‌تر را با طرح‌های سفارشی برای استفاده در موتورهای هواپیما تولید کند. درحالی‌که اثبات مفهوم این موارد امیدوارکننده بوده است، یکپارچگی ساختاری قطعات موتور AM در پاسخ به رانش کامل و تغییرات دما مشخص نیست.

خواندن 👈:  تفاوت بین مجلات ISI و ISC

هدف اولیه این پروژه تعیین حالت‌های شکست و مکانیسم اجزای AM طراحی شده برای استفاده در موتورهای بوئینگ ۷۴۷ بود. برای رسیدن به این هدف، یک مدل المان محدود صریح (FE) برای شبیه‌سازی محیط و پارامترهایی که موتور در طول پرواز در معرض آن قرار می‌گیرد، توسعه داده شد. مدل FE با استفاده از داده‌های تجربی که پارامترهای محیطی را در یک محیط آزمایشگاهی با استفاده از ده جزء موتور AM ارائه‌شده توسط حامی صنعت، تکرار می‌کند، تأیید شد. سپس از مدل FE معتبر برای بررسی میزان شروع و انتشار ترک به‌عنوان پارامترهای محیطی استفاده شد.

این پروژه اولین پروژه‌ای بود که الگوهای شکست را در اجزای تیتانیوم AM مورداستفاده در موتورهای هواپیما بررسی کرد. یافته‌های کلیدی این بود که وجود حفره‌های درون سازه‌ها به دلیل خطا در فرایند چاپ، خطر شکستگی را به طور قابل‌توجهی افزایش می‌دهد. ثانیاً، شبیه‌سازی‌ها نشان داد که ترک‌های ایجاد شده در قطعات AM در مقایسه با قطعات معمولی، احتمال بدتر شدن و منجر به خرابی قطعات در دماهای زیر صفر بیشتر است. این یک نگرانی ایمنی مهم را نشان داده است که باید قبل از استفاده از قطعات AM در هواپیماهای تجاری موردتوجه قرار گیرد.

نتیجه‌گیری

چکیده در پایان نامه شما باید به طور مختصر برای کسی که پایان نامه شمارا می‌خواند شرح دهد که چرا این موضوع را مورد پژوهش قرار دادید، چه اقداماتی را انجام دادید، چه چیزهای را به دست آوردید و مفهوم آن‌ها چیست. تمامی کسانی که پایان نامه شما را مطالعه می‌نمایند به‌ویژه اگر بخواهید در جای استخدام به کار شوید بیشتر اوقات فقط چکیده پایان نامه شما را می‌خوانند پس خیلی مهم است که بتوانید چکیده پایان نامه خود را به بهترین نحوه نوشتن چکیده در پایان نامه به نگارش در بیاورید که علاوه بر تبدیل پایان نامه شما به یک نمونه خوب و اثرگذاری بر خواننده، تحقیق شما بهترین شکل را به خود می‌گیرد.

امیدوارم این مطالب نیز مورد رضایت شما دوستان عزیز واقع شود.

با تشکر.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *