نکات مهم در نوشتن پایان نامه

نکات مهم در نوشتن پایان نامه

 

 

هدف از تهیه این مقاله آشنایی هرچه بیشتر شما عزیزان با موضوع نکات مهم در رابطه با پایان نامه ارشد است.

امیدواریم اطلاعات مفیدی را از آن کسب کنید و ممنون که مارا همراهی می‌کنید.🙌

 

پایان نامه و نوشتن پایان نامه یکی از مهمترین امور ی است که هر دانشجویی در هر رشه ای باید بتواند انجام دهد.

در این مقاله ما به شما کمک میکنیم که این نکات را به سادگی فرابگیرید و سعی در اجرای آن نیز کنید.

به‌صورت کلی پایان‌نامه‌ها در تولید علم و افزایش بار علمی دانشگاه‌ها نقش مهم و حیاتی را ایفا می‌کنند به این شکل که بسیاری از تحقیقات دانشگاهی و علمی کشورها بر مبنای پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و دکترا انجام می‌شود و شمار زیادی از مقالات علمی مهم،

از طریق همین پایان‌نامه‌ها به دست میایند.

اگر چه حس میکنید نیاز به انجام پایان نامه ارشد دارید میتوانید در این زمینه از کارشناسان با تجربه ما استفاده کنید.

از پایان‌نامه‌ها به‌عنوان تمرین، تحقیق و پژوهش برای دانشجویان نام‌برده می‌شود چرا که نه‌تنها تمرین بلکه از بهترین روش‌ها برای تولید علم به‌حساب میایند. بر اساس اهمیتی که از پایان‌نامه‌ها گفته شد، شخص باید نگارش پایان‌نامه را با اصول و قواعد درستی انجام دهد.

همه جوانب نگارش از جمله: محتوا و شکل صحیح متن به‌شدت مهم بوده و باید توجه خاصی به آنها کرده و آنها را اجرایی نمایید. علت تاکید به موارد ذکر شده این است که پایان‌نامه نگارش شده توسط شما باید در قالب مقاله منتشر و به دست محققان در سراسر دنیا برسد؛

لذا هرچه پایان‌نامه شما غنی‌تر و باکیفیت‌تر نوشته شده باشد، نتیجه کار نیز برای شما دلچسب‌تر خواهد بود و مقاله پربارتری از آن استخراج می‌شود.

این روند تا جایی پیش می‌رود که حتی مقاله شما به مجلات سرشناس‌تری راه پیدا می‌کند و به چاپ می‌رسد.

ما در این مقاله اصول مهم و حیاتی نگارش یک پایان‌نامه بی‌نقص را با شما به اشتراک می‌گذاریم و به آنها اشاره خواهیم کرد. در ادامه با ما همراه باشید.

 

 

نکات پایان نامه ارشد

بخش اول: انتخاب کردن موضوع مناسب

 در ابتدا به آنچه علاقه دارید و فکر می‌کنید برایتان جذاب است فکر کنید. اگر منطقی و روی اصول پیش بروید احتمالاً این بخش یکی از وقت‌گیرترین قسمت‌های پروژه خواهد بود، چرا که انتخاب موضوع به‌شدت مهم است. حتماً موضوعی را مدنظر بگیرید که به آن علاقه‌مند باشید چرا که موضوع انتخاب شده بعدها باعث خستگی و دل‌زدگی شما از کار نشود.

توجه داشته باشید همواره سعی کنید به موضوع مورد نظرتان فکر کنید. ممکن است سوژه شما یک، مؤلفه، نظریه، بازه زمانیِ خاص و غیره باشد. پس باید نسبت به ادامه تحقیقات خود راجع به سوژه مدنظر خود هوشیار باشید.

اگر بافکر کردن راجع به علاقمندی‌های ذاتی خودتان مشکل دارید، شاید لازم باشد مروری اجمالی بر دروس دورة کارشناسی خود داشته باشد و ببینید آیا موضوع خاصی وجود دارد که به بررسی آن تمایل داشته باشید یا خیر.

پرسش پایان‌نامه خود را با دقت انتخاب کنید.

توجه داشته باشید که نسبت به بررسی پرسش‌های مورداستفاده در نگارش پایان‌نامه خود جدی باشید و سعی کنید به‌گونه‌ای عمل کنید که پرسش‌های مطرح شده کارهای پژوهشی سطح بالایی را پوشش دهند تا به‌وسیله کار پژوهشی خود، به سؤالات جامعه آموزشی و مخاطبان آنها پاسخ داده شود. این نکته مهم را مدنظر بگیرید که در پایان‌نامه خود با اعتقاد راسخ و با شفافیت و به شکل مکتوب پاسخ دهید و ارائه بدهید تا بتوانید تحصیلات خود را در مقطع موردنظر به پایان برسانید.

خواندن 👈:  چگونه یک دانشجوی موفق باشیم

اطمینان حاصل کنید که پرسش پژوهشی شما و پاسخ‌هایتان به آن پرسش، محتوایی کامل و دقیق را به تحقیق‌های موجود اضافه کند. یک پرسش سنجیده، همچنین باعث خواهد شد که تحقیق صورت‌گرفته متمرکز، سازمان‌یافته و جالب باقی بماند.

تحقیق خود را انجام دهید.

در هنگام پاسخ‌دادن به پرسش اصلی پژوهش پایان‌نامه خود، لازم است تحقیق موردنظر خود را انجام دهید. مقالات و متون مرتبط و مختلف دررابطه‌با موضوع خود را بررسی و مطالعه کنید، آزمایشات مرتبط را انجام دهید و هرآنچه لازم است

در راستای پرسش‌وپاسخ پژوهش خود انجام دهید را به سرانجام برسانید. در این حالت متوجه می‌شوید که آیا پروژه شما ارزش ادامه دادن را دارد یا خیر و خواهید فهمید که چه مشکلاتی در انجام پروژه وجود دارد که نیاز به برطرف‌شدن دارد.

اعضای گروه خود را انتخاب کنید.

شما برای نگارش و تهیه یک پایان‌نامه استاندارد کارشناسی، به یک گروه نیاز دارید که این گروه معمولاً متشکل از دو استاد است: استاد مشاور و استاد راهنما. همچنین لازم است اعضایی را برای گروه خود تعیین کنید که بتوانید به‌خوبی با آنها هماهنگ

شده و همکاری کنید. به همین منظور لازم است افرادی را انتخاب کنید که زمان کافی را برای پروژه اختصاص دهند. کسانی که تخصص لازم در زمینه موضوع موردنظر شما را داشته باشند.

بخش دوم: انتخاب منابع موردنیاز برای تحقیق

منابع اولیه خودتان را انتخاب نمایید.

منابع اولیه، منابعی هستند که توسط فردی نوشته شده‌اند که به‌وجودآورنده ایده، داستان، نظریه،

آزمایش و غیره بوده است. آن‌ها مبانی واقعی و مهمی هستند و درصورتی‌که مشغول نوشتن یک موضوع تحلیلی باشید، در زمینه کارشناسی ارشد خود از آن‌ها استفاده می‌کنید.

منابع ثانویه خود را انتخاب نمایید.

منابع ثانویه، منابعی هستند که درباره و پیرامونِ منابع اولیه نگاشته شده‌اند. لازم است که این منابع در طرح کارشناسی ارشد

شما گنجانده شوند، چراکه باید نشان دهید که درک عمیقی از محیط موضوع موردنظرتان دارید و آنچه را دانشمندان برجسته در خصوص سوژه پژوهشتان گفته‌اند، درک کرده‌اید.

بخش سوم: برنامه‌ریزی مطالب

ایده پایان‌نامه‌تان را کامل و دقیق توضیح دهید.

پرسش اصلی پایان‌نامه‌تان را که قرار است با تحقیقتان به آن پاسخ دهید، در قالب یک جمله دقیق و واضح بیان کنید. خیلی مهم است که پایان‌نامه خود را با صراحت و اعتمادبه‌نفس بالا شرح دهید.

 

اهداف مطالب و طرح کلی پروژه‌تان را تهیه کنید.

طرح کلی مطالب و تهیه یک طرح کلی به شما این امکان را می‌دهد که بدانید همچنان که در پروژه‌تان به‌پیش می‌روید، «به کجا دارید می‌روید»؛ همچنین به اعضای گروهتان ایده‌ای ازآنچه می‌خواهید انجام دهید و نحوه انجام آن را نیز نشان می‌دهد.

بدانید که چه چیزهایی را باید در پایان‌نامه‌تان بگنجانید.

لازم است با دانشگاهتان راجع به ضوابط دقیق موردنیاز مشورت کنید، اما اکثر تزهای کارشناسی ارشد باید شامل موارد زیر باشند:

  1. * صفحه عنوان
  2. * صفحه امضا (متشکل از امضاهای گروه مشاور – که معمولاً در جلسه دفاع یا پس از پایان پروژه گرفته می‌شوند)
  3. * چکیده – یک توصیف کوتاه و خلاصه از کار انجام‌گرفته در پایان‌نامه‌تان است که معمولاً شامل یکی دو پاراگراف می‌شود.
  4. * فهرست مقالات (با عدد مربوط به هر صفحه)
  5. * مقدمه
  6. * بدنه اصلی مقاله
  7. * نتیجه
  8. * کتابنامه یا پژوهش‌هایی که در طول مقاله به آن‌ها اشاره‌شده است
  9. * ضمائم یا پانویس‌های لازم

 

بخش چهارم: طی‌کردن فرایند نگارش پایان‌نامه

برنامه‌ریزی کردن:

با دانستن آن که چه مقدار زمان برای تکمیل پروژه‌تان نیاز دارید و کارهایتان را بر اساس آن تقسیم‌بندی کنید و هرکدام را در تاریخ‌های مقرر انجام دهید (این تاریخ‌ها می‌تواند صرفاً برای خود شما باشد یا برای اعضای گروهتان نیز باشد)، حجم کارهای پروژه و فشار آن بر روی دوشتان بسیار کمتر می‌شود

خواندن 👈:  ویژگی کتاب خوب

مقداری از پایان‌نامه خود را هر روز بنویسید:

نوشتن ۳۰ صفحه از پایان‌نامه در طول مدت دوهفته بسیار مشکل خواهد بود، اگر هر روز مقدار کمی به طور مثال ۵۰۰ کلمه بنویسید، به‌سادگی پروژه‌تان در موعد مقرر به پایان خواهد رسید. اگر کارهای پروژه‌تان را دیر انجام دهید مطمعنا نمی‌توانید در موعد مقرر کار خود را به پایان برسانید.

از تکنیک پومودورو استفاده کنید:

ایده اصلی این تکنیک این است که ۲۵ دقیقه از کارهای کاملاً متمرکز خودتان را به انجام رسانید، سپس ۵ دقیقه به استراحت بپردازید. با این کار توانسته‌اید کارتان را به بخش‌های قابل مدیریت تقسیم کنید و از فشار بیش از حدی که اغلب در پروژه‌های بزرگ و بلندمدت شما را آزار می‌دهند جلوگیری می‌کند.

استراحت کنید:

زمانی که روی یک پروژه بزرگ کار می‌کنید استراحت دادن به مغز بسیار مهم است و نمی‌توانید بدون کاهش کیفیت محتوای کارتان، تمام‌وقت و بدون استراحت به کارتان بپردازید و یکی دو روز دور بودن از کارهایتان باعث می‌شود که سرحال‌تر و بانشاط‌تر به کارتان بازگردید. با این کار شما می‌توانید مشکلات و ایراداتی را که قبلاً متوجه آن نبودید را پیدا کنید.

برای نوشتن پایان‌نامه زمانی را انتخاب کنید که راحت‌تر هستید:

بعضی از افراد در صبح هنگام بهتر کار می‌کنند، درحالی‌که بعضی دیگر در شب تمرکز بیشتری روی کارشان دارند. اگر مطمئن نیستید که چه وقت از روز بهره‌وری بیشتری دارید، زمان‌های مختلفی را انتخاب کنید و ببینید که کدام زمان برای شما مؤثرتر است.

 

مقدمه پایان‌نامه‌تان را بنویسید:

ممکن است هنگام نوشتن پروپوزال تز پایان‌نامه متوجه بخش‌هایی شوید که می‌تواند نقطه پرشی برای مقدمه شما باشد. ممکن است در نظر داشته باشید که بخش‌هایی از پروپوزال خود را در مقدمه خود عیناً وارد کنید اما این مورد را در ذهن خود داشته باشید که ممکن است ایده‌تان تغییر کند.

مقالات خود را مرور کنید:

قبل از شروع نوشتن مقدمه می‌توانید متن‌های پژوهشی موجود را بررسی و از آنها استفاده کنید. پس از نوشتن هر فصل آن را حتماً مرور کنید شاید موقعیت‌هایی پیش بیاید که به مروری که قبلاً داشته‌اید مطالبی اضافه کنید و به جلو روید.

اگر قبلاً نشریات پژوهشی را مرور نکرده‌اید، حتماً مروری بر نشریات پژوهشی، خلاصه‌ای از تمام پژوهش‌های مرتبطی که قبلاً سایر دانشگاهیان در زمینه موضوع شما انجام داده‌اند، در کنار آن تعداد زیادی نقل‌قول‌های مستقیم نیز از منابع اولیه و ثانویه‌ای که به آن‌ها رفرنس داده‌اید، داشته باشید.

 

چگونگی نوشتن پایان نامه بی نقص

کارتان را در متن قرار دهید:

بعد از مرور کردن و برسی پژوهش‌های موجود، باید دررابطه‌با اینکه پژوهش شما چه تأثیری در تأثیراتی در پژوهش‌هایی که قبلاً انجام شده است دارد.

پایان‌نامه‌تان را بنویسید.

مابقیِ تز، باتوجه‌به رشته مطالعاتی که شما دارید متفاوت است. یک تز مبتنی بر علوم، شامل تعداد کمی منابع ثانویه است، زیرا بقیه کارتان دارای توصیف و ارائه نتایج تحقیقتان خواهد بود.

یک نتیجه‌گیری قوی بنویسید:

نتیجه شما باید دلیل اهمیت تز کارشناسی ارشد شما را به‌راحتی بیان کند و باید شامل راهنمایی‌هایی برای تحقیقات خود باشد که شما بتوانید با پیروی از این راهنمایی‌ها به ارائه اطلاعات بیشتر در زمینهٔ سوژهٔ موردنظر بپردازید.

اطلاعات تکمیلی را اضافه کنید:

مطمئن شوید که چارت‌ها، گراف‌ها و تصاویر موردنیاز را در تز خود جای‌داده باشید. ممکن است که لازم باشد مواردی را در انتهای پایان‌نامه خود اضافه کنید که وابسته به کارتان باشند و با پرسش اصلیِ تز کارشناسی ارشدتان نیز در ارتباط باشند. اطمینان حاصل کنید که تمام ابعاد و جنبه‌های کارتان بر طبق دستورالعمل‌های نهاد مربوطه و رشتهٔ تحصیلی باشند.

خواندن 👈:  اهمیت انتخاب منابع برای پایان‌ نامه و نکات آن

بخش پنجم: تکمیل کردن مراحل نوشتن پایان‌نامه

پیش‌نویسی را که از تز خود تهیه کرده‌اید، با ضوابط دانشگاهتان مقایسه کنید.

قوانین فرمت تزها خسته‌کننده و پیچیده هستند. اطمینان پیدا کنید که تز شما به‌طورکلی به کلیه مقرراتی که نهاد مربوطه مقرر کرده است و به طور خاص به ضوابط رئیس گروهتان پایبند باشد.

با بازخوانی کل پایان‌نامه از درستی آن اطمینان پیدا کنید:

زمانی که پایان‌نامه خود را به پایان رساندید به مغز خود به مدت دوهفته استراحت دهید، پایان‌نامه را مرور کنید و خطاهای احتمالی را پیدا و رفع کنید. بسیار مهم است که روی کارتان بررسی انجام دهید و ارزیابی کارآمدتری از کارتان و نوشته‌تان داشته باشید.

از تمام راهنمایی‌ها و مقررات دپارتمانتان پیروی نمایید:

شاید لازم باشد نسخه‌هایی از تز کارشناسی ارشد خود را برای ارائه به دانشگاه و همچنین نسخه‌هایی از آن را برای خودتان تهیه کنید. مطمئن شوید از راهنمایی‌ها و مقررات پیروی کرده‌اید تا در طول این مرحله پایانی به مشکل نخورید.

برای دفاع از پایان‌نامه خود آماده شوید:

بعد از تکمیل بخش کتبی پایان‌نامه، ضروری است در جلسه دفاع از تز خود حاضر شوید که در آن باید در حضور اعضای گروهتان از ایده‌های مطرح شده در پایان‌نامه‌تان دفاع کنید. برخلاف برعکس چیزی که از اصطلاح «دفاع از تز» به ذهن می‌رسد، این جلسه بیشتر یک جلسه گفتگوی دوسویه است.

تز خود را تقدیم کنید:

دانشگاه برای تقدیم پایان‌نامه شما، راهنمایی‌های بسیار خاصی را دارد که در هنگام نوشتن پایان‌نامه خود باید به آن توجه کنید.

بیشتر دانشگاه‌ها می‌خواهند که دانشجوها تز خود را در سایت پرو کوئست بارگذاری کند تا به‌صورت الکترونیکی و از طریق بایگانی رساله‌ها تزهای آنها انتشار داده شود. از اینکه از تمام راهنمایی‌ها در پایان‌نامه خود استفاده کرده‌اید اطمینان حاصل کنید.

نکات در مورد نگارش پایان‌نامه کارشناسی ارشد

بررسی جامع از نشریات پژوهشی و تحقیقات موجود درمورد موضوعات مشابه قبل از ارائه پایان‌نامه، شمارا از بازنگری و بررسی‌های زمان‌بر بی‌نیاز می‌کند.

به یاد داشته باشید که دلیل نوشتن پایان‌نامه‌تان چیست و چه کسانی از آن استفاده خواهند کرد. شما تز کارشناسی ارشد خود را برای اعضای جامعه رشته خودتان می‌نویسید، به همین علت توجه داشته باشید که آن‌ها قبل از اینکه تز شمارا بخوانند، از دانش و تجربه زیادی برخوردار خواهند بود.

با انتخاب یک پرسش پژوهشی دقیق و بی‌نقص می‌توانید جلوی ناامیدی را بگیرید و در وقت خود صرفه‌جویی کنید. مهم‌ترین کار به هنگام نوشتن پایان‌نامه طرح پرسش دقیق است که باید تلاش زیادی را برای رسیدن به آن صرف کنید.

حتماً با اشخاصی که قبلاً تز کارشناسی ارشد خود را تمام کرده‌اند و مدرک کارشناسی ارشدشان را گرفته‌اند مشورت کنید زیرا نوشتن پایان‌نامه کاری بسیار طولانی و خسته‌کننده است و در صورت مشاوره گرفتن و داشتن پشتیبانی این اشخاص بسیار به نفعتان خواهد بود.

از این که وقت گران‌بهای خود را در اختیار ما قرار دادید سپاسگزاریم

مرسی از حس انتخاب شما 😊

نکات مهم در نوشتن پایان نامه را فراموش نکنید و هرگونه سوالی نیزداشتید میتوانید کامنت کنید در سریع ترین زمان پاسخگو هسیتم.

نوشتن پایان نامه یک راهی است که میتوانید با نقشه درست به انتهای آن برسید و لذت ببرید.

 

 

 

 

 

2 پاسخ
  1. شیما رفیعی
    شیما رفیعی گفته:

    ممنون از نکات خوبتون، اتفاقا مشکل فصول پایان نامه رو توی یه مطلبی از مجله اقتصاد آفرین هم خونده بودم واقعا خیلی مهمه که بهش توجه بشه و ازش ایرادی گرفته نشه

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *