تفاوت بین پایان نامه و پروپوزال چیست ؟

تفاوت پایان نامه و پروپوزال

به گزارش سایت همراه دانشجو این مقاله در مورد تفاوت پایان نامه و پروپوزال به صورت کلی است که میتواند شمارا تا حدی راهنمایی کند.

در همه مقاطع تحصیلی به خصوص کارمندان و مقاطع ارشد و دکتری با مرحله ای به نام پروپوزال Proposal رو به رو می شوند.

شاید با شنیدن این واژه برایتان سوال پیش آمده پروپوزال چیست؟ چگونه میتوان یک پروپوزال عالی نوشت؟ با ما همراه باشید تا با هم قدم به قدم نوشتن یک پروپوزال نمونه را فرا بگیریم.

در این مقاله به صورت حرفه ای در مورد تفاوت پایان نامه و پروپوزال شرح میدهیم پس اگر شما هم به دنبال یادگیری این مطالب هستید، با ما همراه باشید.

در لغت، پروپوزال (Propose) به معنای پیشنهاد دادن است. با معنای دیگر میتوان آن را پیشنهاد پژوهشی دانست. این عبارت توسط فرهنگستان ادب فارسی تایید و انتخاب شده است.

اما در واقعیت به مسیری ذهنی که به واقعیت ختم می شود که معمولا دارای دو شرط استاندارد بودن و مکتوب است، پروپوزال می گویند.

هر یک مثال ساده میتوان فرض کرد برای پختن کیک ابتدا باید دانست مواد اولیه آن چیست؟ از کجا میتوان تهیه کرد؟ مقدار مصرفی هر کدام چقدر است؟ مراحل مخلوط آن و…

اینک برای نوشتن پایان نامه باید با هدف و برنامه ریزی یک نقشه ذهنی و کلی داشته باشیم و پس از آن وارد جزئیات شویم و آن چنان مقاله بروز و دقیقی داشته باشیم که بتوانیم به سوال های پیچیده ی آن پاسخ دهیم.

پایان نامه یا همان پروپوزال شامل دو وجه درخواستی و پیشنهادی است. جنبه پیشنهادی معیار، کاربرد و نقشه ی راه را با استفاده از پاسخگویی به افراد کسب می کند. شرط پیشنهاد های پژوهشی میبایست شامل پاسخ سوالات ذیل باشد:

  • چه برنامه‌­ ای برای این کار تحقیقاتی وجود دارد؟
  • هدف از انجام تحقیق چیست؟
  • نحوه ی اجرایی کردن این تحقیقات چگونه است؟

سوالات ذکر شده از مهمترین قسمت های یک پایان نامه است. موضوع پروژه تحقیقاتی ما باید حاوی اطلاعات زیادی باشد تا از طریق مطالعه آن اطلاعات مهمی را به مخاطب منتقل کند.

در این مطلب خواهید خواند:

پروپوزال از چه قسمت‌هایی تشکیل می‌شود؟

تفاوت پایان نامه و پروپوزال

  • عنوان موضوع
  • بیان مسئله
  • سوالات و فرضیات
  • ابزار تحقیق
  • پیشینه تحقیق یا مرور ادبیات
  • روش و مراحل تحقیق
  • استفاده از منابع خارجی و معتبر علمی در پورپوزال
  • نتایج قابل حصول
  • پروپوزال‌نویسی چه اهمیتی دارد؟
  • رعایت موارد تخصصی در نوشتن پروپوزال
  • یک پروپوزال خوب چه ویژگی هایی دارد؟
  • نکات مهم در پروپوزال ‌نویسی
خواندن 👈:  نمونه پایان نامه کارشناسی ارشد

یکی از مهمترین خدمات  همراه دانشجو انجام پایان نامه ارشد میباشد، که شما میتوانید برای سفارش انجام پایان نامه کلیک کنید.

برای نکات بیشتر ادامه مقاله تفاوت پایان نامه و پروپوزال را حتما بخوانید

عنوان موضوع

یکی از مهمترین تکنیک های کاربردی در نوشتن پرو‌پوزال، انتخاب موضوع مناسب با محتوای جالب و نوین و همچنین در راستای تخصص استاد مربوطه باید باشد. از نکات مهم و قابل ذکر میتوان به جدید بودن محتوا پروژه کاری یا دانشگاهی اشاره کرد همچنین در کنار این مطالب باید در اندازه استاندارد ارائه شود نه بقدری کوتاه که حق مطلب را ادا نکند نه آنقدر طولانی که برای مخاطب خسته کننده واقع شود. مسئله مهم دیگر انتخاب موضوع در راستای تجارب خود است بدین گونه مقاله ای واقع بینانه، مفید و‌ علمی خلق می شود.

 

بیان مسئله

در این قسمت باید منظور و هدف خود را از انجام پروژه صریحا برسانیم به طوری مخاطب در ذهنش سوال پیش نیاید و‌ دچار سردرگمی نشود.

از نکات کاربردی این قسمت میتوان به نظم و واضحی متن اشاره کرد. برای مثال از کلیات باید جزئیات شویم و درباره جز به جز آن توضیح دهید باید دقت داشته باشیم متن های مقاله از موضوع اصلی نباید دور از هم باشند تاذهن مخاطب را درگیر نکند بلکه باید در روند کاری،

متن های ما به هم مربوط باشد همچنین باید درباره کسانی که پروژه مشابه شما داشتن یاد کنید و پروژه خود را با آن مقایسه کنید، این یک روش برای جذب مخاطب نیز می‌باشد.

 

سوالات و فرضیات

برای اینکه هدف از انتخاب موضوع و نوشتن مقاله برای ما روشن شود نیاز است که چندین سوال کوتاه و مختصر که ذهنمان را درگیر کرده است یادداشت کنید با استفاده از بارش مغزی سوالات وارده را نوشت و سپس در طی مقاله به پاسخ آنها فرضیات و پاسخ احتمالی نیز بدهد.

 

ابزار تحقیق

در برخی از مقالات رشته های خاص برای جمع اوری اطلاعات نیاز است از ابزارهای مانند کتابخانه(مطالعه نوشته های قبلی)، آزمایشگاه(آزمایش برای رشته های پزشکی و آزمایشگاهی) و…

 

خواندن 👈:  پایان نامه چیست؟

پیشینه تحقیق یا مرور ادبیات

دم بعدی مطالعه کتوب و جزوات و کارهای قبلی مشابه این مقاله است. در این مرحله از نوشتن پروپوزال که به آن مرور ادبیات یا پیش خوانی پیشنیه ی تحقیق(Literature review) میگویند؛ باید با نشان داده شود که برای حل سوال های پیشنهادی چه طرحی قرار است صورت بگیرد.

ما باید نام کتاب، لینک و منبعی که از آن در نوشتن پایان نامه کمک گرفته ایم را ذکر کنیم تا با بیان جزئیات کافی روند مسیر پژوهشی مان مشخص شود. ما میتوانیم با تجربه از کارای متشابه قبلی از نقاط قوت و ضعف آن مطلع شویم و آن را در پایان نامه خود اصلاح کنیم.

در نوشتن پایان نامه ممکن است با برخی از مقالات روبه رو شوید که نیاز به ترجمه ان است. حال اگر خودتان مهارت ترجمه زبان(انگلیسی، عربی، فرانسوی و…)دارید به کارتان سرعت بخشیده اید اما اگر از این توانایی بهره اید میتوانید از خدمات ترجمه مناسب استفاده کنید.

 

روش و مراحل تحقیق

روش و مرحله روند تحقیق یکی از مهم ترین ارکان انجام پروژه است. در این قسمت لیستی از کارهای انجام شده و کارهایی که در ادامه قرار است انجام شود را ارائه می دهید. همچنین می توانید در یک جدول زمانی، شروع و بازه و پایان کارهای مشخص شده را درج کنید.این بخش به دلیل دفاع در برابر داوران و خودتان برای انجام بهتر تحقیق مهم و جدی است.

 

استفاده از منابع خارجی و معتبر علمی در پورپوزال

 

وجه کنید که ذکر لینک و منابع علمی و پژوهشی معتبر و دقیق برای داوران ارزش قابل توجهی دارد زیرا این نکته است که اهمیت کار شما را مشخص می کند.در استفاده از منابع باید به علمی بودن آن اطمینان داشته باشید یعنی نمی‌توانید از سایت‌های نامعتبر یا مقالاتی که هیچ رفرنسی برای مبدا ارجا آن وجود ندارد استفاده کنید باید دقت کنید مقلات از درجه بالایی اعتبار علمی برخوردار باشد سعی کنید مقالات را از سایت‌های مانند  IEEE, ISI, WILEY, PUBMED, PROQUEST ,OXFORD JOURNALS و … می‌توانید دانلود و نسبت به استفاده در پورپوزال اقدام کنید.

 

نتایج قابل حصول

خوب است که یه براندازی کلی و نتیجه گیری از مقاله خود ارائه دهید که سطح اهمیت آن در شهر، استان و حتی کشور را روشن کند و در پایان ضعف و نقص آن را مطرح و بازگو کنید.

خواندن 👈:  تفاوت بین مجلات ISI و ISC

 

پروپوزال‌نویسی چه اهمیتی دارد؟

یکی از موارد مهم در تفاوت پایان نامه و پروپوزال موضوع اهمیت نوشتاری انها است، که پروپوزال نویسی یکسری فرق هایی با پایان نامه دارد.

با خواندن مطالب ذکر شده در می یابیم که بهترین راه برای بیان ایده ها و نیاز علمی دانشجویان انجام ‌پروپوزال است زیرا که با بیانی شیوا اطلاعات مورد نظر را منتقل می کند. آموختن درست نوشتن پایان نامه، محقق را توانمند میکند تا روند انجام پروژه را به سود خود و طرح های ذهنی خود تبدیل کند.

هدف اصلی از نوشتن پروژه تحقیقاتی آگاهی بخشیدن به مخاطب جهت استفاده از روش های جالب، نوین و کاربردی است. بدین گونه یکی از مهمترین تجارب در مشاغل مختلف، نگارش یک پروپوزال است.

به این علت که انتخاب استاد با سطح  سواد بالا میتواند به ما در زمینه انتخاب موضوع و انجام آن کمک کند، بسیار مهم است زیرا استاد نسبت به ما تجربه و معلومات علمی بیشتری داررد؛ از این این بخش سرنوشت ساز ترین مرحله برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری است.

نتیجه گیری در تفاوت پایان نامه و پروپوزال

در این مقاله  درباره ی تفاوت بین پایان نامه و پرووپوزال چیست توضیح دادیم تا به نتیجه گیری رسیدیم و حال در اینجا  علاوه بر مطالب گفته شده به طور خلاصه تفاوت اساسی بین پروپوزال و پایان نامه رابیان می کنیم . یک پروپوزال یک پیشنهاد پژوهشی است که دانشجو یا محقق می خواهد انجام بدهد مانند یک پایان نامه  دانشجویی، مقاله تحقیقاتی یا مانند اینها باشد ولی پایان نامه یک گزارش  به صورت کتبی  از تحقیقات اصلی که تقریباً طولانی هم می باشد یا سندی که بعد از اتمام کار پروپوزالی که پیشنهاد شده، نوشته می شود.

پرو پوزال یک  تحقیق از مباحث علمی که به خوبی  ساختار یافته  است مانند علمی پیشنهادی برای گرفتن پشتیبانی برای یک برنامه پژوهشی یا نیاز های تحصیلات تکمیلی است و  پایان نامه یک گزارش ساختاریافته  و بحث در مورد آن تحقیق تکمیل شده است، درواقع نتیجه مورد نظر را بیان می کند.

امیدوارم مطالب این مقاله نیز برای شما مفید بوده باشد.شما می توانید این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید .

 

منبع: https://www.calltutors.com/blog/difference-between-thesis-and-research-paper

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *