پایان نامه چیست؟

, ,
پایان نامه چیست؟

پایان نامه چیست؟  چرا باید پایان نامه تدوین نماییم ؟ اگر دانشجو باشید باید بدانید که پایان نامه یکی از لازمه‌هایی است برای فارغ‌التحصیلی دانشجویان در مقاطع مختلف. قطعاً اسم پایان نامه را شنیده‌اید اما اگر نمی‌دانید که پایان نامه چیست و چرا این‌قدر مهم است حتماً تا انتها این مقاله با ما باشید. ما در این مقاله آموزشی قصد داریم تا کامل درباره پایان نامه با شما عزیزان صحبت کنیم، پس این مقاله آموزشی را از دست ندهید و تا آخر این مقاله با همراه دانشجو باشید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

پایان نامه چیست؟

تاریخچه پایان نامه

انجام پایان نامه ارشد

 پایان نامه چیست؟

پایان نامه چیست؟

اگر که دانشجو باشید می‌دانید که زمانی در دوره‌های تحصیلی برای تکمیل دوره خود نیاز دارید که برای به پایان رساندن دوره‌های خود پایان‌نامه‌ای ارائه دهید که این موضوع شامل مقاطع بالاتر از کارشناسی ارشد می‌شود. جالب است بدانید که در مقطع کارشناسی ارشد پایان نامه شامل ۶ واحد می‌باشد که باید آن را حتماً بگذرانید اما برای گذراندن مقطع دکترا لازم است تا ۱۸ واحد درسی برای پایان نامه را پاس کنید. با این توضیحاتی که داده شد متوجه این موضوع شدید که چقدر پایان نامه مهم است و بخش مهمی از تحصیل دانشجویان است و شما باید بدانید که پایان نامه چیست. حالا واقعاً پایان نامه چیست و چرا این‌قدر مهم است؟

در پاسخ به این سؤال که پایان نامه چیست، می گوییم پایان نامه در لغت به معنی مناظره است یعنی یک بحثی که علاوه بر توضیح و تفسیر طرح های مختلف نیز برای بهبود  یا برطرف شدن مسئله یا یک نیاز در جامعه در آن مطرح می شود.بنابر این تحقیات یک دانشجو بر روی یک موضوع ، ایده ها و طرح های او ، جمع آوری داده و درنهایت دادن یک نتیجه مشخص از موضوع مورد جستجو  به روش های علمی و معتبر و با رعایت تمامی قوانین مربوط به نگارش  پایان نامه،  را تدوین پایان نامه می گویند.

خواندن 👈:  روش تحقیق فصل سوم پایان نامه کارشناسی ارشد!

پایان نامه  به عنوان یک مدرک  یا شاهد برای نشان دادن  میزان درک و دریافت مفاهیم  موضوع پایان نامه توسط شخص پژوهشگر یا دانشجو محسوب می شود. شاید این امر برای دانشجو نگران کننده باشد ولی این عبارت به این معنا است که برای این که یک پایان نامه ارزشمند داشته باشید باید تلاش خود را بیشتر کنید.

پایان نامه پاسخ یک مسئله که در مورد آن تحقیق می کنید را بیان می کند چه موضوع شما  یک موضوع تجربی باشد یا یک موضوع مبتنی بر ادبیات. با اینکه هدف پایان نامه شما رسیدن به جواب سؤال و دادن راه حل برای موضوع تحقیق شما است ولی باید بدانید مراحل و روش جمع آوری داده ها در انجام تحقیق شما بسیار مهمتر از نتایج واقعی است حتی اگر  هیچ داده ی قابل استفاده ای ایجاد نکنید باز هم پایان نامه شما می تواند در درجه بالایی از موفقیت قرار بگیرد.

پایان نامه در واقع یک نوشته یا مقاله‌ای است که از مسیر تجزیه‌وتحلیل منطقی و تحقیق‌های علمی و پژوهشی است که به پاسخگویی به سؤالات علمی می‌پردازد. دانشجویان در ابتدای دوره‌های تحصیلی با انتخاب استاد راهنما به انتخاب موضوع و انجام تحقیقات برای نگارش پایان نامه می‌پردازند و شروع می‌کنند. زمانی که تمامی مراحل تحقیق و پژوهش کامل شد و دستاوردهای خوبی به دست آمد دانشجو اقدام به نگارش پایان نامه می‌کند که دارای ساختار متفاوت و خاصی است. اگر بخواهیم به طور خلاصه‌وار بگوییم این ساختار شامل موارد عنوان، روش تحقیق، مقدمه، چکیده و ارائه یافته‌ها، نتیجه‌گیری پایان نامه و منابع و نتایج می‌باشد. در آخر هم دانشجو باید در جلسه دفاع پایان نامه یا تز دکتری حضور یافته و از پژوهش و تحقیق یا پایان نامه خود دفاع کند.

خواندن 👈:  انتخاب موضوع پایان نامه و پروپوزال

بخش های پایان نامه

بخش های یک پایان نامه عبارتند از: عنوان ، خلاصه، معرفی، بررسی ادبیات، روش شناسی،یافته ها و بحث ، نتیجه گیری ( در بعضی مواقع توصیه دادن)، منابع/ کتاب شناسی و ضمایم و پیوست ها.

انوع پایان نامه

انواع پایان نامه

همان‌طور که در قسمت بالا گفته شد در دو مقطع کارشناسی ارشد و دکتری، پایان نامه یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید در نظر بگیرید. چرا که دو کارشناسی ارشد ۶ واحد و در دکتری ۱۸ واحد برای گذراندن آن وجود دارد. البته نکته قابل‌ذکری که وجود دارد این است که  در برخی رشته‌های فنی و هنری نیز پایان نامه نیاز و الزامی است و دانشجو موظف به تهیه پایان نامه تحصیلی است. در رشته علوم پزشکی بر اساس مقطع تحصیلی، پایان‌نامه‌ها به سه دسته علوم پایه، عمومی (بالینی) و تخصصی تقسیم می‌شود. این بخشی از انواع پایان نامه بود.

اشتباهات رایج در نوشتن پایان نامه

اشتباهات رایج در نوشتن پایان نامه

  • اولین اشتباه این است که دانشجویان تصور می‌کنند اولین موضوعی که انتخاب کرده‌اند مجبورند همان را بپذیرند و آن را انتخاب کنند که این موضوع یک تصور کاملاً غلط است.
  • دومین اشتباه این است که آن‌ها به روش تحقیق و روش‌های آماری که عامل اصلی طول کشیدن پایان نامه دانشجویان است آشنایی ندارند.
  • اشتباه سوم به این صورت است که بیش از حد تحت‌تأثیر کارها و رند تحقیقاتی دوستان خود قرار می‌گیرند و در روند کار به‌محض بروز مشکل در اجرای پژوهش اعتمادبه‌نفس خود را از دست می‌دهند و کل تحقیق و موضوع را زیر سؤال می‌برند. تصوراتی در این باره وجود دارد که بسیاری از افراد فکر می‌کنند که در روند کار نباید به مشکلی بر بخورند یا تحقیقی که انجام می‌دهند باید به بدون نقص و کامل باشد.
  • چهارمین مورد این است که شماره صفحه حتماً باید در بالای صفحه و در سمت چپ سربرگ باشد نه در پایین صفحه موردنظر.
  • بیان مسئله را بیشتر دانشجویان با سؤالات تحقیق اشتباه می‌گیرند.
خواندن 👈:  تفاوت بین مجلات ISI و ISC

انجام پایان نامه ارشد

شاید برایتان تا به الان سؤال پیش‌آمده که انجام پایان نامه ارشد چگونه صورت می‌گیرد و چگونه اطمینان حاصل کنیم. سایت همراه دانشجو مفتخر است تا با انجام پایان نامه ارشد برای شما دانشجویان عزیز با اجرا تحقیق و پژوهش کامل درباره پایان نامه برای شما این کار را انجام دهید. سایت ما قبلاً در زمینه سفارش مقاله دانشجویی هم تجربه زیادی داشته و افرادی که با سایت همراه دانشجو کارکرده‌اند نتایج خوبی را کسب کرده‌اند. امیدوارم که بتوانیم تمامی نیازهای شما را به سرانجام برسانیم.

جمع‌بندی

اگر بخواهیم یک جمع‌بندی کاملی  در این مقاله با موضوع پایان نامه چیست، داشته باشیم باید گفت که پایان نامه یکی از مهم‌ترین مواردی است که دانشجویان باید پایان نامه باکیفیت و خوبی را ارائه دهند و بتوانند به‌خوبی از آن دفاع کنند. چرا که در کارشناسی ارشد ۶ واحد و در دکتری باید ۱۸ واحد برای گذراندن آن‌ها طی شود. همچنین شاید از آن دسته افارد مبتدی باشید که  ندانید که پایان نامه چیست و انجام پایان نامه ارشد چگونه صورت می‌گیرد. چگونه باید به سایت‌ها برای این کار اطمینان حاصل کرد و پایان نامه خود را به دست آن‌ها سپرد. ما در این مقاله آموزشی کامل درباره این موضوع که پایان نامه چیست و انجام پایان نامه چگونه صورت می‌گیرد کامل صحبت کردیم و نکاتی که لازم بود را به شما عزیزان گوشزد کردیم. امیدوارم که از این مقاله آموزشی بهره لازم را برده باشید و اگر این مقاله برای شما عزیزان مفید بود آن را با دیگران به اشتراک بگذارید تا دیگران هم بدانند که پایان نامه چیست و از آن بهره لازم را ببرند.

2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *