بیان مسئله در نوشتن پروپوزال | نکاتی که باید بدانید!

بیان مسئله در نوشتن پروپوزال نکاتی که باید بدانید!

بیان مسئله در نوشتن پروپوزال را چگونه بنویسیم؟ بیان مسئله چیست؟ چرا بیان مسئله در پروپوزال پایان نامه اهمیّت دارد؟

اگر به دنبال جواب برای این‌چنین سؤال‌ها و یا سؤالات مشابه با بیان مسئله در نوشتن پروپوزال، هستید پس پیشنهاد می‌دهم که مطالب این مقاله را تا آخر بخوانید و با یادگیری این مطالب خیلی آسان مسئله را بیان نمایید و پروپوزالی قوی بسازید. تمام این مواردی که گفته می‌شود در انجام پایان نامه ارشد تاثیرگذار است.

پژوهشگرانی که خلاقیّت، اکتشافات و حل مسئله را در پروپوزال بیان می‌کنند، این باور وجود دارد که این افراد قادر به مدیریت شرایط مشکل یا شرایطی که به طور اتفاقی در کار پیش می‌آید، هستند. شرکت‌ها افرادی را پشتیبان خود قرار می‌دهند که مسائل را ارزیابی می‌کنند و پیشنهادهای مفیدی را برای حل مسئله ارائه می‌دهند. بیان مسئله در نوشتن پروپوزال، می‌گوید که چرا این پروپوزال و این موضوع را انجام دادید و پروپوزال را در درجه بالایی از قبولی قرار می‌دهد. پس بسیار مهم است که مهارت کافی برای بیان مسئله در نوشتن پروپوزال را بیاموزیم و به‌درستی به کار ببریم.

بیان مسئله چیست؟

بیان مسئله چیست؟

بیان کردن مسئله در پروپوزال، بیان کردن یک عنوان یا مشکل کنونی که نیاز به اقدام به‌موقع برای بهبود وضعیت را دارد. بیان مسئله به طور خلاصه موانعی را که مشکل فعلی بین یک فرایند عملکردی و یا محصول و وضعیت کنونی (مشکل‌آمیز) قرار می‌دهد، شرح می‌دهد. نوشتن مسئله در پروپوزال کاملاً عینی است و فقط بر واقعیت‌های مسئله تمرکز می‌کند و هرگونه نظر ذهنی را کنار می‌گذارد.

در اینجا به شما پیشنهاد می‌دهیم برای راحتی کار، از خود بپرسید چه کسی، چه چیزی، چه زمانی، کجا و چرا و یک ساختاری را برای بیان مسئله خود به وجود بیاورید. با این روش ایجاد و خواندن آن را آسان‌تر می‌کند و مسئله را قابل‌درک‌تر و در نتیجه قابل‌حل‌تر می‌کند. بیان مسئله، علاوه بر تعریف یک موضوع مبهم، راه‌حلی برای پیشنهاد راه‌حل به‌موقع و ارزشمند است.

در ابتدا باید مسئله تحقیق را تعین کنیم، آن را شرح دهیم و زمینه و حدود مسئله را مشخص نماییم سپس به جمع‌آوری داده بپردازیم. معمولاً سؤال اصلی محقق اینجاست که نمی‌داند ریشه این مسئله چیست و از کجا سرچشمه می‌گیرد. مسئله یا مشکل تحقیق، به‌وجودآمدن هر نوع انحراف یا خللی بین شرایط کنونی و شرایطی که باید پیش بیاید را تأیید می‌کند. به عبارتی وجود هر زمینه‌ای برای پیش‌آمدن تعارض، وجود اختلاف در موضوعات پراهمیّت یا بحث‌برانگیز نیز به‌عنوان یک مسئله محسوب می‌شود.

یافتن بیان مسئله در نوشتن پروپوزال

یافتن بیان مسئله در نوشتن پروپوزال

محقق برای یافتن بیان مسئله در نوشتن پروپوزال باید خیلی بادقت عمل کند و تمامی جوانب و حوزه مربوط به موضوع را بنگرد. چهار مورد اساسی که به‌عنوان ریشه بیان مسئله در پروپوزال مطرح عبارت است از:

  1. ادبیات رشته مربوط
  2. نظریه‌های علمی
  3. ایده‌های بیان شده در منابع مختلف
  4. مرور هریک از موارد فوق مبنایی را برای تعریف و شناسایی مسئله فراهم می‌سازد.
خواندن 👈:  تفاوت بین مجلات ISI و ISC

چه سؤالاتی در مبحث بیان مسئله باید پاسخ داده شود؟

  1. توضیح دهیم که چگونه کارها باید کار کنند.
  2. مشکل را توضیح دهیم علت مهم بودن آن را بیان کنید.
  3. هزینه‌های مالی مشکل خود را شرح دهید.
  4. پشتیبان‌گیری از ادعاهای خودمان
  5. توصیه راه‌حل
  6. مزیّت راه‌حل(های) پیشنهادی خود را شرح دهیم
  7. با خلاصه کردن مشکل و راه‌حل نتیجه‌گیری کنیم.

جواب دادن به سؤالات اهمیّت تحقیق شما را مشخص می‌نماید، چرا که اگر پروپوزال خود را در تحقیق یا پایان نامه به‌صورت قوی بنویسید کار شما را بسیار ارزشمند می‌کند.

اجزای بیان مسئله در نوشتن پروپوزال

باوجود متفاوت بودن روش‌های نوشتن بیان مسئله در پروپوزال، به‌طورکلی برای بیان مسئله در نوشتن پروپوزال، از سه قسمت اصلی تشکیل می‌شود؛ یک قسمت وصفی از شرایط مطلوب است، قسمتی که موقعیت کنونی را توضیح می‌دهد و در نهایت قسمتی که یک پیشنهاد را برای پرکردن خلل موجود و راه‌حلی برای مسئله را مطرح می‌کند. ترتیب قرارگرفتن این اقسام در تحقیقات مختلف متفاوت است اما هر سه قسمت حاوی محتوی ثابتی است.

قسمت اول بیان مسئله در پروپوزال: در این قسمت درمورد مسائلی که مشکل را بیشتر می‌کند بحث می‌کنید، به این معنی که اگر اقدامی انجام نشود، طبق مستندات موجود و روند پیشرفت، با ثابت گرفتن متغیرها، مشکل کنونی چطور می‌تواند گسترش یابد. عوارض و پیامدهای نتیجه‌گیری شده از گسترش مسئله در سه سطح خرد (فردی)، میانه (سازمانی) و کلان (ملی) مورد بررسی قرار می‌دهند.

قسمت دوم بیان مسئله در پروپوزال: در این بخش از بیان مسئله در نوشتن پروپوزال، ما جواب‌ها، ایده‌ها و پیشنهاداتی را برای حل مسئله بیان می‌کنیم. پیشنهاداتی که می‌دهیم باید پاسخگوی تمامی خلع‌های مسئله باشد. منابع علمی معتبر و یافته‌های مهم تحقیقات مشابه به شما کمک زیادی در این زمینه می‌کنند.

قسمت سوم بیان مسئله در پروپوزال: در قسمت آخر بیان مسئله در پروپوزال، می‌نویسیم که چرا داریم این تحقیق را انجام می‌دهیم با شرح و توضیح کامل با ذکر جزئیات. در این قسمت است که محقق تأکید می‌کند که نتایج احتمالی پژوهش و پروپوزال ممکن است بر روند فعلی امور و سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها مرتبط با آنها مؤثر واقع شود.

یک نکته بسیار مهم در بیان مسئله در پروپوزال این است که باید مستندات و شواهدی که استفاده می‌شود کاملاً علمی و معتبر باشد.

تفاوت بین بیان مسئله پروپوزال و ضرورت پژوهش

تفاوت بین بیان مسئله پروپوزال و ضرورت پژوهش

میان بیان مسئله در پروپوزال و ضرورت پژوهش تفاوت وجود دارد و نباید این دو موضوع را یکی بدانید. بیان مسئله در پروپوزال باتکیه‌بر آمار و گستره تأثیر مسئله و شدت آن مشخص می‌شود، درصورتی‌که ضرورت پژوهش از راه تحلیل فوریّت زمانی و مکانی پژوهش به دست می‌آید.

شما می‌بایست پروپوزال خود را به‌گونه‌ای تدوین کنید که یک اثری تازه و خاص و در نوع علمی خود یک روشی نوین و موفق باشد. برای این کار بهتر است بگویید که چرا تحقیق شما با دیگر تحقیقات فرق دارد و زمینه‌هایی که در مورد آن بحث و داده‌کاوی کرده‌اید و حتی ممکن است در طول تحقیق بیان نکرده باشید را قید کنید. درصورتی‌که تحقیق شما در جهت یک پژوهش از قبل انجام شده است یا از آن کمک گرفته باشید، تا جایی که امکان دارد با عوض‌کردن متغیرها، دامنه پژوهش، محیط به دیگر، ساختار تحقیق خود را مشخص نمایید و با این روش پژوهش خود را به‌عنوان کاری تازه نمایان می‌کنید.

خواندن 👈:  انتخاب استاد راهنما

ساختار بیان مسئله در نوشتن پروپوزال

بیان مسئله در پروپوزال دارای ساختار مهم و مشخصی است که عبارت‌اند از:

  • اهمیت مسئله
  • محدودکردن مسئله در یک زمینه
  • اطلاع در باره تحقیقات انجام شده
  • چارچوبی برای ارائه نتیجه پژوهش

روش استدلال در بیان مسئله در نوشتن پروپوزال

روش استدلال در بیان مسئله در نوشتن پروپوزال

روش استدلال در بیان مسئله در نوشتن پروپوزال نیز همانند قسمت‌بندی بیان مسئله مهم است. بیان مسئله در نوشتن پروپوزال اولین بخش ایده طرح پژوهشی است، پس مهم است که روش شروع بیان مسئله چگونه باشد..

روش استدلال از یک هرم وارونه یا قیف پیروی می‌کند این بدین معناست که برای شروع نخست، مفهوم و عبارات کلی‌تر و بزرگ‌تر را به کار می‌بریم و قدم‌به‌قدم خواننده را به دامنه پژوهش و محیط پژوهش خود راهنمایی می‌کنیم.

برای مثال، اگر دررابطه‌با ارزیابی عملکرد بیمارستان پژوهش می‌کنیم، شروع بیان مسئله می‌تواند از مرور کوتاه روند تکامل ارزیابی عملکرد از دوره‌های بازرسی، کنترل آماری، مدیریت عملکرد و تعالی سازمانی توضیح داده شود.

ارتباط پاراگراف‌ها در بیان مسئله در نوشتن پروپوزال

همان‌طور که می‌دانید نگارش صحیح نوشته و ایجاد ارتباط درست بین پاراگراف‌ها در بیان مسئله در نوشتن پروپوزال، علاوه براثر زیبایی دوچندان بر قبولی کار شما هم بسیار مؤثر است؛ بنابراین نباید پاراگراف‌ها را نامنظم بنویسید وبا رعایت نکات بسیار ساده پیوستگی و یکپارچگی بودن پاراگراف را حفظ کنید..

واژه‌های ارتباطی و متصل‌کنندهٔ پاراگراف‌های هم‌جهت

وقتی که پاراگرافی را در ادامه پاراگراف قبلی و با حفظ همان مفاهیم ایجاد می‌کنیم با به‌کاربردن نمونه عبارات زیر از ارتباط پاراگراف‌ها با یکدیگر جلوگیری کنید.

ارتباط خشک:

  • بنابراین، …
  • بدیهی است که…
  • همان گونه که…
  • در همین راستا،
  • ازآنجاکه
  • بدین‌جهت، نظر به این که…
  • بااین‌وجود،…. پیش از آن که..
  • همواره
  • بر طبق … و بر اساس
  • پیامد عمده این تحولات آن است که…
  • در ارتباط با …
  • به همین دلیل، بررسی عوامل مؤثر بر ضروری به نظر می‌رسد

واژه‌های ارتباطی و اتصالی پاراگراف‌های متضاد

وقتی که مفاهیمِ پاراگراف جدیدی را که ایجاد می‌کنید در تضاد با پاراگراف پیشین باشد از عبارات زیر کمک می‌گیریم:

  • در مقابل، …
  • علی‌رغم آن که….
  • از سوی دیگر
  • از دیدگاه دیگر،
  • اما …
  • از جهتی…
  • بااین‌حال، …
  • برخلاف …
  • در سمت مقابل، …
خواندن 👈:  اشتباهات رایج در نوشتن پایان نامه| 24 اشتباه رایج

اتصال پاراگراف سؤالی و محتوای احتمالی

و در زمانی که پاراگراف جدیدی را می‌خواهیم بنویسیم که مفاهیم احتمالی و سوالی در آن مطرح باشد از عبارات زیر کمک می‌گیریم

  • پرسشی که به ذهن می‌رسد آن است که…
  • باید این سؤال را مطرح کرد که … ،
  • جای تعجب آن که …

نمونه بیان مسئله

یک نمونه، بیان مسئله از پایان‌نامه دفاع شده در حوزه مدیریت بازاریابی به شرح ذیل است

با بالارفتن تعداد سازمان‌های خدماتی در تمامی کشورهای جهان و ایجاد رقابت بین آنها، بیشترین سهم از تولید ناخالصی ملی نیز به آنها اختصاص داده می‌شود. مهم‌ترین و بزرگ‌ترین چالش ایجاد شده بین این شرکت‌ها پاسخگویی به نیاز مردم و حفظ مشتری است؛ زیرا امروزه نیازهای مردم افزایش‌یافته و روزبه‌روز سلیقه آنها در حال تغییر است.

به علت وجود رقابت در بین سازمان‌های خدماتی همواره مشتریان در تلاش هستند تا بهترین سازمان خدماتی و تأمین‌کننده را برای رفع نیاز خود پیدا کنند و همچنین سازمان‌ها و بنگاه‌های خدماتی همواره نیز برای به‌دست‌آوردن سهم بیشتری از بازار، حفظ و جذب مشتری و ایجاد رضایت بیشتر در تلاش هستند. برای رسیدن به اهداف گفته شده، سازمان‌های خدماتی باید دو عامل، کیفیت خدمات و رضایت مشتری را همواره مورد بررسی قرار دهند. سنجیدن کیفیت از دیدگاه مشتریان و رضایت آنها جزو اقدامات داخلی هر سازمانی محسوب می‌شود که باعث ارائه خدمات باکیفیت‌تر، طبق سلیقه مشتریان

می‌شود. بالابردن کیفیت خدمات یکی از مهم‌ترین اقدامات هر سازمانی محسوب می‌شود؛ زیرا با ایجاد حس رضایت در مشتری

باعث وفاداری او به سازمان شده و نتیجه رضایتمندی  مشتریان معرفی سازمان به اطرافیان خود  و تبلیغ آن است.

 

 

 

خلاصه

هدف از بیان مسئله در پروپوزال تحقیق، ارائه و توجیه نیاز به مطالعه یک مسئله تحقیق و ارائه روش‌های عملی که در آن مطالعه پیشنهادی باید انجام شود. عناصر و اعمال تدوینی برای انجام پژوهش بر طبق استانداردهای رشته غالبی که مشکل در آن وجود دارد، کنترل می‌شود، بنابراین، دستورالعمل‌های پیشنهادهای تحقیقاتی دقیق‌تر و کمتر رسمی از یک پیشنهاد پروژه عمومی است.

پروپوزال‌های تحقیقاتی شامل بررسی ادبیات گسترده است. آنها باید مستندات قانع‌کننده‌ای مطرح کنند که نشان دهد نیاز به مطالعه پیشنهادی وجود دارد. علاوه بر ارائه یک دلیل منطقی، یک پروپوزال روش‌شناسی دقیق برای انجام تحقیق را که با الزامات حوزه حرفه‌ای یا دانشگاهی سازگار است و بیانیه‌ای در مورد نتایج پیش‌بینی شده و یا مزایای حاصل از تکمیل مطالعه را توضیح می‌دهد.

در این مقاله سعی کردیم با توضیح دادن مفاهیم اساسی بیان مسئله در نوشتن پروپوزال، اهمیت این موضوع، روش استدلال بیان مسئله در پروپوزال، و سایر مفاهیم و استراتژی بیان مسئله در پروپوزال، شما را راهنمایی نماییم تا بتوانید خیلی راحت در راه رسیدن به هدف خود به‌پیش بروید. امیدوارم که این مطالب برای شما مفید بوده باشد.

با تشکر.

3 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *