انتخاب استاد راهنما

عکس

نحوه انتخاب استاد راهنما دکتری و کارشناسی ارشد

استاد راهنما: برای پایان نامه ی دکتری و کارشناسی ارشد شما یکی از تاثیرگذارترین افراد در زندگی علمی شما خواهد بود. در طول دوره دکترا، استاد راهنما و انتخاب استاد راهنما نقش مربی، محرم، تشویق کننده و مشاور را ایفا خواهد کرد. آنها برای موفقیت شما بسیار مهم خواهند بود، بنابراین مهم است که یک انتخاب محتاطانه داشته باشید.

برنامه‌های دکتری علوم اجتماعی، هنر و علوم انسانی معمولاً از متقاضیان می‌خواهد که هنگام درخواست، انتخاب استاد راهنما را مشخص کنند. توصیه می شود قبل از ارسال درخواست خود با این شخص تماس بگیرید. با این حال، درخواست برای یک پروژه تحقیقاتی از پیش تعیین‌شده دکترا با استاد راهنما رایج‌تر است. در این صورت، متقاضیان همچنان می توانند از تحقیق و یا تماس با سرپرست تعیین شده برای پروژه تحقیقاتی بهره مند شوند.

 

 

اصول اولیه انتخاب استاد راهنما

قبل از اینکه بتوانید ارزیابی سرپرستان بالقوه را شروع کنید، باید ایده روشنی از آنچه می خواهید تحقیق کنید داشته باشید. از آنجایی که در حال برنامه ریزی برای انجام یک دکترا هستید، احتمالاً قبلاً برخی از علایق تحقیقاتی خود را شناسایی کرده اید. سرپرست شما باید فردی باشد که در یکی از این زمینه ها تخصص داشته باشد. اگر می خواهید دکترا در علوم اجتماعی، هنر یا علوم انسانی دنبال کنید، ایده خوبی است که قبل از شروع به تماس با سرپرستان احتمالی، یک طرح پیشنهادی یا حداقل برخی از سؤالات تحقیقاتی خاص را در ذهن داشته باشید.

بیا با یک لیست

اکنون زمان آن است که کمی تحقیق کنید و فهرستی از سرپرستان بالقوه تهیه کنید. آیا هنگام تحقیق در مورد این موضوع نام های خاصی وجود دارد که بارها و بارها مطرح می شود؟

اگر به سختی می توانید با برخی از محققان به تنهایی صحبت کنید، صحبت با یک استاد در بخش خود در مورد سرپرستان احتمالی می تواند بسیار مفید باشد. آنها این رشته را بهتر می شناسند و می توانند به برخی از محققانی که روی موضوع تحقیق شما کار می کنند، پیشنهاد دهند.

هنگامی که فهرست اولیه را تهیه کردید، زمان آن است که آن را کم کنید. در مورد تک تک افراد لیست خود بخوانید.

خدمات همراه دانشجو شامل انجام پایان نامه ارشد، سفارش مقاله دانشجویی، سفارش پروپوزال میباشد که میتوانید با کلیک برروی هر گزینه وارید آن صفحه شوید و با مشاوران با در ارتباط باشید

آیا آنها هنوز یک محقق فعال هستند؟

آیا آنها هنوز روی موضوع تحقیق شما کار می کنند؟

آیا در حال حاضر دانشجویان را سرپرستی می کنند؟

معیارهای پذیرش برای دانشکده ایی که در آن کار می کنند چیست؟ پاسخ به این سؤالات احتمالاً تعدادی ناظر بالقوه را از لیست شما حذف می کند و شما را برای مرحله بعدی آماده می کند.

تماس برقرار کنید

ساده ترین راه برای نزدیک شدن به افرادی که در فهرست کوتاه سرپرستان بالقوه شما هستند، ارسال یک ایمیل سریع برای آنهاست. برای ایجاد یک تاثیر خوب، این ایمیل باید به خوبی نوشته شده، مختصر و شخصی برای گیرنده باشد. ایمیل شما باید:

به وضوح علاقه خود را برای انجام دکترا با آنها بیان کنید

سوابق تحصیلی و علایق پژوهشی خود را شرح دهید

توضیح دهید که چرا آنها فرد مناسبی برای نظارت بر شما هستند (با اشاره به کار آنها)

هر بودجه ای را که برای آن درخواست می کنید ذکر کنید.

بپرسید آیا می توانید زمانی را برای ملاقات یا صحبت تلفنی در مورد پروژه ترتیب دهید

خواندن 👈:  روش تحقیق در نگارش پروپوزال

رزومه (در اینجا یک الگوی مفید) و پروپوزال تحقیقاتی خود را وارد کنید.

اگر در عرض دو هفته پاسخی از آنها دریافت نکردید، یک ایمیل بعدی ارسال کنید. اگر تا دو هفته دیگر پاسخی دریافت نکردید، شروع کنید به جستجوی جای دیگری. ممکن است دلایل زیادی وجود داشته باشد که استاد به شما پاسخ نمی دهد. آن را شخصی نگیرید

ملاقات چهره به چهره

هنگامی که یک استاد پاسخ می دهد که به شما و پروژه شما علاقه مند است، احتمالاً می خواهد با شما (چه به صورت حضوری یا مجازی در اسکایپ) ملاقات کند. این جلسه به سرپرست احتمالی شما این امکان را می دهد که درباره شما اطلاعات بیشتری کسب کند و تشخیص دهد که آیا شخصیت شما مناسب است یا خیر. چندین سؤال برای شما خواهد داشت و به همین ترتیب، باید سؤالاتی را برای آنها آماده کنید تا بتوانید تصمیم بگیرید که آیا واقعاً می خواهید با آنها دکترا بگیرید یا خیر. سوالات مربوطه خواهد بود:

ویژگی های یک دانشجوی موفق دکتری چیست؟

از دانشجویانی که سرپرستی می کنید چه انتظاری دارید؟

چگونه به دانشجویان راهنمایی می کنید؟

دانشجویان گذشته شما الان چه می کنند؟

در حال حاضر چند دانشجو را سرپرستی می کنید؟

چقدر برای من وقت دارید؟

نظر شما در مورد پروپوزال تحقیق من چیست؟

آیا در طول زمانی که من دکتری خود را می گذرانم تعطیلات برنامه ریزی شده ای دارید؟

پاسخ به این سوالات چیزهای زیادی در مورد سبک نظارت آنها به شما می گوید. انتخاب استادراهنما یک انتخاب شخصی است و هر متقاضی به کیفیت های متفاوتی نسبت به دیگران اهمیت می دهد. به طور کلی، ناظر شما باید فردی باشد که با او کنار بیایید و قابل دسترسی باشد، سابقه کار و انتشار خوبی داشته باشد و در مورد پروژه شما مشتاق باشد.

پیدا کردن یک متخصص در زمینه خود

اول از همه، شما باید حداقل ایده ای تقریبی از موضوع دکتری خود داشته باشید. این به این دلیل است که شما می توانید شروع به محدود کردن سرپرستان آینده نگر با توجه به علایق تحقیقاتی کنید و بر کسانی تمرکز کنید که در حوزه شما تخصص دارند.

این لزوماً به معنای تکمیل پیش نویس نهایی پروپوزال تحقیقاتی شما نیست (که کمی دیرتر می آید)، اما باید برنامه مناسبی از آنچه می خواهید با تحقیقات دکترا به دست آورید داشته باشید تا بدانید که دوباره با افراد مناسب در تماس باشید (و نه وقت خود را تلف کنید – یا وقت آنها!).

چندین راه برای انتخاب استاد راهنما دارید:

مرور بخش کارکنان دانشگاهی در وب‌سایت بخش دانشگاه – اینجا جایی است که اساتید و اساتید علایق تحقیقاتی، انتشارات و زمینه‌هایی را که در آن تمایل به نظارت بر دانشجویان بالقوه دکترا دارند فهرست می‌کنند. برخی از وب‌سایت‌ها به شما اجازه فیلتر کردن و جستجو بر اساس علاقه را می‌دهند، اما در موارد دیگر باید این پروفایل‌ها را به‌صورت جداگانه بررسی کنید – زمان‌بر است اما ارزشش را دارد.

صحبت با دانشگاهیان در دانشگاه فعلی (قبلی) – این افراد احتمالاً دقیقاً می دانند که متخصصان رشته شما چه کسانی هستند. احتمالاً حتی خودشان هم متخصص خواهند بود! اگر قبلاً با یک معلم خصوصی یا استاد راهنما پایان نامه کارشناسی ارشد رابطه دوستانه دارید، خوب است که در مورد افرادی که فکر می کنند برای کار شما مناسب هستند، گفتگوی غیررسمی داشته باشید.

بررسی اینکه چه کسی در حوزه تحقیقاتی شما پربار بوده است – احتمالاً چند نام وجود دارد که به طور مکرر در کار قبلی شما در مقطع کارشناسی ارشد آمده است. ارزش آن را دارد که کتاب‌شناسی‌ها و فصل‌ها را جستجو کنید تا درباره دانشگاهیان پشت سر آنها بیشتر بدانید، درباره کار فعلی آنها و اینکه آیا آنها سرپرستان را می‌پذیرند یا خیر.

خواندن 👈:  پروپوزال چیست؟ ساختار پروپوزال

پایگاه‌های اطلاعاتی علمی داده‌های زیادی را در اختیار شما قرار می‌دهند تا بتوانید جستجوی خود را اصلاح کنید و به شما این امکان را می‌دهد تا به دنبال مقالاتی که بیشترین استناد رادارند بگردید و درنتیجه دریابید که محققان پیشرو چه کسانی هستند.

هنگامی‌که تحقیقات خود را انجام دادید و ایده خوبی از چشم‌انداز دانشگاهی پیرامون موضوع دکتری پیشنهادی خود داشتید، باید فهرست کوتاهی از حدود سه سرپرست بالقوه برای تماس ایجاد کنید. اکنون زمان آن است که مطمئن شوید که واقعاً از سوابق تحصیلی، کار و پروژه‌های فعلی آن‌ها مطلع هستید تا بتوانید در هنگام تماس با آن‌ها، اولین تأثیر عالی را ایجاد کنید.

 

چه کسی می‌تواند دانشجوی دکتری را سرپرستی کند؟

یک دانشگاهی برای نظارت بر دانشجوی دکترا لزوماً نیازی به داشتن یک نقش ارشد ندارد. همکاران پژوهشی جوان و استادیاران اغلب به‌عنوان ناظر زمانی که کارشان به‌طور خاص مرتبط است و همچنین اساتید و مدرسان ارشد بیشتر عمل می‌کنند. وقتی یک دانشجویان بیش از یک دارد

بااین‌حال، دانشگاه‌ها سیاست‌های متفاوتی در مورد اینکه دقیقا چه کسی می‌تواند نظارت کند (و در چه شرایطی) خواهد داشت. اگر فکر می‌کنید کاندیدای سرپرست عالی را پیداکرده‌اید اما آن‌ها یک مدرس نیستند، بهتر است تحقیقات خود را انجام دهید.

نحوه انتخاب استاد راهنما در مقطع دکتری

اگر به‌اندازه کافی خوش‌شانس هستید که دو یا چند سرپرست آینده‌نگر دارید که از نظارت بر پروژه دکتری شما خوشحال هستند، چندین فاکتور وجود دارد که ممکن است هنگام تصمیم‌گیری نهایی خود در نظر بگیرید:

سرپرست بالقوه شما در چه مرحله شغلی است – یک دانشگاهی در ابتدای کار خود ممکن است تعهدات حرفه‌ای کمتری داشته باشد و بنابراین زمان بیشتری برای نظارت بر شما داشته باشد. در همین حال، یک استاد ارشد یا استاد ممکن است زندگی حرفه‌ای بسیار پرمشغله‌ای داشته باشد – اما این می‌تواند با تخصص و تجربه‌شان خنثی شود.

سایر ناظران – بیابید که استاد راهنما قبلاً در چه‌کاری بوده است (در حال حاضر مشغول به کار است). برای مثال، معمولاً می‌توانید فهرستی از دانشجویان پژوهشی فعلی را در وب‌سایت بخش مشاهده کنید. آیا آن‌ها در کار مشابه شما مشغول هستند؟ ببینید آیا می‌توانید دریابید که سرپرستان قبلی چه مسیری را پس از اتمام دکترای خود طی کرده‌اند، بررسی کنید که آیا آن‌ها در بخش باقی‌مانده‌اند یا موقعیت‌های فوق دکترا را انتخاب کرده‌اند.

امکانات دانشگاه – اگر انتخاب استاد راهنما در دانشگاه‌های مختلف است، مزایایی را که ممکن است با امکانات و منابع تخصصی موجود در هر مؤسسه به همراه داشته باشد، بسنجید.

ممکن است بخواهید در یک بخش کوچک و تخصصی یا یک تیم بزرگ‌تر کارکنیدکه زمینه بیشتری را برای همکاری‌های بین‌رشته‌ای فراهم می‌کند.

اگر بتوانید با سرپرست بالقوه خود – چه حضوری یا از طریق تماس ویدیویی – ملاقات کنید، این نیز می‌تواند راهی عالی برای سنجش شخصیت و شیمی شما باشد. شما حداقل سه سال با آن‌ها کارخواهید کرد، بنابراین می‌خواهید مطمئن شوید که با آن‌ها ادامه می‌دهید!

یک استاد راهنما دکتری خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

اکنون‌که می‌دانید چگونه برای پروژه خود یک استاد راهنما پیدا کنید، ممکن است در مورد چگونگی انتخاب یک استاد راهنمای دکترا خوب سؤال کنید. شما در طول دوره دکتری خود زمان زیادی را با آن‌ها سپری خواهید کرد، بنابراین درک اینکه ازنظر ویژگی‌های شخصیتی، تخصص و تجربه باید به چه مواردی توجه کنید، مفید است.

  1. تخصص تحقیقاتی قابل‌توجه

استاد راهنما ایده‌آل دکترا درزمینهٔ دانشگاهی خود با انبوهی از انتشارات، مقالات، فصل‌ها و کتاب‌ها متخصص خواهد بود. آن‌ها همچنین پیشینه‌ای در سازماندهی و ارائه در رویدادهای کنفرانس خواهند داشت.

خواندن 👈:  پایان نامه معماری

همچنین مهم است که تخصص آن‌ها به‌روز باشد – باید به دنبال شواهدی باشید که نشان دهد آن‌ها در حال حاضر در حوزه تحقیقاتی شما فعال هستند، با انتشارات اخیر و حضور در کنفرانس. کیفیت این انتشارات نیز مهم است – مجلات برجسته و با داوری ایده آل هستند. اگر سرپرست احتمالی شما نقل‌قول‌های زیادی داشته باشد، این نیز یک نشانه عالی است.

  1. برنامه‌های شغلی خود را روشن کنید

پس از برقراری تماس اولیه با یک سرپرست، خوب است که ایده‌ای در مورد اینکه آن‌ها آینده خود را کجا می‌بینند به دست آورید. اگر آن‌ها قصد بازنشستگی، رفتن به تعطیلات یا تغییر موسسه رادارند، ممکن است بعداً برای دکترای شما مشکلاتی ایجاد کند. ناگفته نماند که شما یک استاد راهنما می‌خواهید که در طول دوره دکتری شما باقی بماند.

  1. تجربه قبلی به‌عنوان استاد راهنما

در حالت ایده‌آل، یک استاد راهنما باید سابقه طولانی در نظارت بر کاندیداهای دکترا داشته باشد، با تجربیات فراوانی که در فراز و نشیب‌های حاصل از تحقیق به آن‌ها کمک می‌کند. به‌خوبی ارزش بررسی این را دارد که سرپرستان قبلی تحت نظارت سرپرست آینده شما چگونه کارکرده‌اند – وب‌سایت‌های دانشگاه، ResearchGate و LinkedIn بهترین مکان‌ها برای انجام این کار هستند.

اگر می‌توانید شخصاً از این بخش بازدید کنید، با دانشجویان فعلی دکترا صحبت کنید تا از نحوه پیشرفت آن‌ها مطلع شوید.

  1. شخصیت استاد راهنما

قضاوت در مورد شخصیت شخصی بر اساس ایمیل، تماس ویدیویی یا چت روی قهوه ممکن است دشوار باشد، اما سعی کنید تصمیم بگیرید که آیا سرپرست بالقوه شما در سطح شخصی مناسب است یا خیر.

  1. مهارت‌های سازمانی استاد راهنما

مهارت‌های سازمانی عالی – هم از طرف شما و هم از طرف سرپرست شما – کلید موفقیت در دکترا هستند. شما به سرپرستی نیاز دارید که انتظاراتش را روشن کند، در صورت لزوم به شما ضرب‌الاجل بدهد، اما همچنین دارای انعطاف‌پذیری باشد که شرایط شخصی شمارا در نظر بگیرد.

شما همچنین یک سرپرست می‌خواهید که برای دریافت بازخورد و مشاوره آسان باشد، با ساعات کاری منظم. بسیاری از دانشگاهیان به‌شدت مشغول هستند، اما باید انتظار داشته باشید که سرپرستتان در صورت لزوم برای شما وقت بگذارد.

همراه دانشجو - معتبر ترین موسسه پایان نامه نویسی

آیا می‌توانم استاد راهنمای دکتری خود را تغییر دهم؟

دلایل مختلفی وجود دارد که ممکن است کسی بخواهد یا نیاز به تغییر استاد راهنمای دکترای خود داشته باشد. مسائل مربوط به روابط کاری یا سایر شرایط می‌تواند باعث شود استاد راهنما نتواند پشتیبانی مناسب را ارائه دهد.

متأسفانه این اتفاقات رخ می‌دهد، اما دانشگاه‌ها برای کمک به دانشجویان دکترا در این موارد مجهز هستند.

معمولاً دانشجویان دکترا که مایل به تغییر استاد راهنما هستند باید با رئیس بخش تحصیلات تکمیلی خود تماس بگیرند تا در مورد وضعیت صحبت کنند. سپس آن‌ها در مورد بهترین اقدامی که باید انجام شود توصیه می‌کنند.

اگر یک دانشگاهی در دپارتمان با تخصص مناسب برای پروژه شما وجود داشته باشد، آن‌ها به‌عنوان استاد راهنما جدید شما منصوب خواهند شد. در غیر این صورت ممکن است مجبور شوید به فکر انتقال به دانشگاه دیگری باشید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *