چگونه پایان نامه بنویسیم؟

,
چگونه پایان‌نامه بنویسیم؟

چگونه پایان نامه بنویسیم؟ معمولاً یکی از دغدغه‌های دانشجوهای مقطع کارشناسی ارشد و دکتری یا افراد محقق، این است که پایان نامه را چگونه بنویسم که تمامی اصول و قواعدی که برای نوشتن پایان نامه اهمیت دارد را رعایت کنیم و پایان نامه را با کیفیتی عالی بنویسیم.

اولین قدم برای این که بتوانیم پایان نامه خود را خیلی خوب بنویسیم این است که ما علم و آگاهی صحیح و کافی در زمینه روش نوشتن پایان نامه داشته باشیم، در اینجا باهم به تجزیه‌وتحلیل این که چگونه پایان نامه بنویسیم، می‌پردازیم تا بتوانید با آگاهی و بدون هیچ نگرانی قدم‌های بعدی را بردارید و در تحقیق و پژوهش خود موفق شوید .

چگونه پایان نامه بنویسیم؟

چگونه پایان‌نامه بنویسیم؟

شاید این سوال شما هم باشد که چگونه پایان نامه بنویسیم؟ ما باید از میان موضوع‌های مطرح، یک موضوعی را انتخاب کنیم که مطابق با علم و تکنولوژی روز باشد و هیچ شخصی قبل از ما این موضوع را مورد پژوهش قرار نداده باشد و یا عناوین مشابه موضوع ما نباشد. ما قرار است کامل به این موضوع که روش پایان نامه به چه شکل است پاسخ دهیم.

بعد از مرحلهٔ انتخاب موضوع، باید دانشگاه موضوع شما را تأیید کند و اگر مورد تأیید قرار گرفت به سراغ نوشتن پروپوزال برویم و برای درک و یادگیری بیشتر پروپوزال بهتر است نمونه‌های مشابه را مطالعه کنیم تا بتوانیم موارد زیرا در آن مشخص کنیم:

  • توانایی بیان مسائل پروپوزال
  • میزان اهمیت و علت تحقیق
  • سؤالات پیش‌آمده در تحقیق
  • هدف تحقیق چیست
  • بررسی جدید بودن و ایجاد ایده‌ای نوین در تحقیق
  • روش تحقیق
  • و …
خواندن 👈:  تفاوت بین مجلات ISI و ISC

زمانی که نوشتن پروپوزال به اتمام رسید وارد مرحلهٔ روش نوشتن پایان نامه می‌شویم بنابراین پروپوزالی که نوشتیم به‌عنوان فصل اول پایان نامه ما ایجاد می‌شود و فقط تیترهایی مثل تعریف واژه‌های اصلی اگر در پروپوزال نبود به آخر آن اضافه می‌کنیم.

فصول پایان نامه

فصول پایان نامه

فصل دوم پایان نامه

ما با داشتن دانش کافی درمورد پایه‌های اصلی ایجاد پایان نامه، برای نوشتن فصل دوم پایان نامه قدم برمی‌داریم و در این فصل ریشه و اصل و اساس تحقیق خود را بیان می‌کنیم. اگر بخواهیم خیلی ماهرانه فصل دوم راهم بنویسیم باید از منابع جدید و تازه استفاده کنیم و به‌ هیچ‌ عنوان مطلب‌های کپی را به کار نبریم که میزان شباهت متن شما با متون دیگر مورد بررسی قرار می‌گیرد و قطعاً بر پایان نامه شما اثر منفی خواهد گذاشت.

فصل سوم پایان نامه

در فصل سوم پایان نامه، ما باید به‌صورت خیلی صریح و شفاف مراحلی که تحقیق خود را انجام داده‌ایم، به‌صورت دقیق و با ذکر جزئیات بیان کنیم. تفاوت این فصل با فصل دوم (پروپوزال) در بیان جزئیات روش تحقیق است، در پروپوزال روش تحقیق را به‌طورکلی می‌نویسیم.

به طور مثال باید باتوجه‌به رشته و عنوان پایان نامه مشخص کنیم تحقیق ما از چه نوع پژوهشی است، کیفی یا کمّی بودن تحقیق را بررسی کنیم، بررسی جامعهٔ آماری در صورت نیاز و …

فصل چهارم پایان نامه

تمامی مواردی که در فصل سوم نگاشته می‌شود در فصل چهارم باید اجرا و به اثبات برسند پس فصل سوم یا فصلِ روش‌شناسی تحقیق

را به‌دقت بنویسید زیرا که راحتی یا دشواری شما را در نوشتن فصل چهارم رقم می‌زند.

خواندن 👈:  مورد پژوهی در تدوین مقاله چیست و چه کاربردی دارد؟

فصل پنجم پایان نامه

در فصل پنجم عناوینی مانند پیشنهادات، نتیجه‌گیری برای تحقیق‌های آینده، محدودیت‌های تحقیق و … است که اگر یک پایان نامه نمونه را ببینید خیلی راحت این فصل را هم کامل می‌کنید.

سخن پایانی

 در این مقاله نحوه نوشتن پایان نامه از مراحل مقدماتی تا نتیجه گیری نهایی را برای شما محققین گرامی توضیح دادیم تا به  سؤال شما در مورد اینکه چگونه پایان نامه بنویسیم پاسخ دهیم . برای اینکه ما خیلی بهتر بیاموزیم که چگونه می‌توانیم پایان‌ نامه بنویسیم یا روش‌های نگاشت و ایجاد پایان نامه چگونه است، مطالعه یک یا چند پایان نامه نمونه نیز به ما خیلی کمک خواهد کرد.با ارتباط با سایت همراه دانشجو و مطالعه مقاله های که در این سایت قرار می دهیم، خیلی راحت و بدون نگرانی می توانید پایان نامه یا اثری پژوهشی را  که مایل باشید، تدوین نمایید.امیدوارم که مطالب این مقاله برای شما مفید واقع شود.

در آخر هم شما می‌توانید با انجام پایان نامه ارشد مراجعه کنید.

سپاس از انتخاب و حسن توجه شما

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *