پژوهش همبستگی چیست؟ انواع همبستگی

پژوهش همبستگی چیست؟ انواع همبستگی

پژوهش همبستگی چیست؟ اگر دانشجو باشید احتمال زیاد در آخر هر پایان‌نامه به اسمی به نام پژوهش همبستگی برخورد کرده‌اید و برایتان سؤال پیش‌آمده که پژوهش همبستگی چیست و در چه زمان‌ها باید از آن استفاده کرد. البته موضوع فقط همبستگی نیست و یک سری موضوعات دیگر هم وجود دارد که این موضوعات شامل: رابطه علت و معلول، همبستگی مثبت یا مستقیم، همبستگی منفی یا معکوس، ضریب همبستگی، پژوهش همبستگی دو متغیر و… است. اگر قصد دارید تا به سؤالاتی که در بالا گفته شده است جواب دهیم و درباره پژوهش همبستگی اطلاعاتی را کسب کنید این مقاله را از دست ندهید و تا آخر این مقاله همراه با سایت همراه دانشجو باشید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

پژوهش همبستگی چیست؟

همبستگی مثبت یا مستقیم

همبستگی منفی یا معکوس

ضریب همبستگی

پژوهش همبستگی دو متغیر

تحلیل رگرسیون

پژوهش همبستگی چیست؟

پژوهش همبستگی چیست؟

پژوهش همبستگی به معنای این است که رابطه معنی‌داری بین دو یا چند متغیر که تا حدی قابل‌سنجش در بخش سفارش پایان‌نامه وجود دارد یا خیر مشخص شود. اگر این رابطه وجود داشته باشد باید دید که دو عامل تأثیرگذار یعنی (شدت) و (جهت) آن چقدر است. پژوهش همبستگی تغییرات حاصل از دست‌کاری یک ناپایداری، بر ناپایداری دیگر را مورد تحقیق قرار می‌گیرد.

در واقع هدف از پژوهش همبستگی بررسی و توضیح ارتباط آن بوده است  یعنی ارتباط بین دو پدیده طوری باشد که اگر یک پدیده تغییر کند پدیده مرتبط هم تغییر کند. بنا براین وظیفه پژوهش همبستگی بیان و تفسیر این روابط است البته ناگفته نماند که دلیل بین آن‌ها مورد بررسی و توجه قرار نمی‌گیرد.

اگر بخواهیم به این سؤال که پژوهش همبستگی چیست جواب بدهیم و با یک نوع دیگر آن را تعریف کنیم باید گفت که پژوهش همبستگی در واقع رابطه بین دو ناپایدار را مشخص خواهد کرد. هدف اصلی آن هم این است که رابطه بین دو ناپایدار را مشخص کنند.

جالب است بدانید که یکی از معروف‌ترین طرح‌های تحقیقی پژوهشگران در بخش‌های علوم‌انسانی و پزشکی، پژوهش همبستگی است.

در بیشتر از موارد مطالعات پژوهش همبستگی، مقدمه و تولید فرضیه برای انجام تحقیقات شبه تجربی و تجربی انجام می‌سازد. در این پژوهش کاربر ناپایدار مستقل و جدا و وابسته در این موردمطالعه، بی‌مورد است و در این پژوهش مداخله‌ای حاصل نمی‌شود.

خواندن 👈:  چگونه پایان نامه بنویسیم؟

انواع پژوهش همبستگی به طور کلی شامل: پژوهش همبستگی مثبت  یا مستقیم ، پژوهش همبستگی منفی یا معکوس و پژوهش بدون تحقیق همبستگی یا تحقیق همبستگی صفر. الان که با این موضوع که پژوهش همبستگی چیست  و به انواع پژوهش همبستگی اشاره کردیم، آشنا شدید، در ادامه نیز به توضیح انواع همبستگی  و ادامه مطالب پژوهش همبستگی چیست، خواهیم پرداخت.

همبستگی مثبت یا مستقیم

بعد از فهمیدن اینکه پژوهش همبستگی چیست باید به سراغ انواع آن برویم. حالا شاید برایتان سؤال پیش بیاید که چه زمانی همبستگی مثبت یا مستقیم است. اگر در زمانی با اضافه‌شدن میزان یک ناپایداری، میزان ناپایداری دیگر که مرتبط است اضافه شود پژوهش همبستگی مثبت است. در چنین وضعیتی رابطه ناپایدارها مستقیم یا همسو است.

برای همبستگی مثبت یا مستقیم اگر بخواهیم مثال برای آن بزنیم این است که تصور کنید فردی با افزایش قد خود به افزایش وزن هم دچار خواهد شد و این دو مورد با هم رابطه مستقیم یا مثبتی را در پیش دارند. یا با افزایش مصرف برق یا گاز، هزینه پرداخت برق یا گاز هم‌افزایش خواهد یافت یا با کاهش هرکدام آن متغیر دیگر هم کاهش می‌یابد. این مثالی از همبستگی مستقیم یا مثبت بود.

همبستگی منفی یا معکوس

همبستگی منفی یا معکوس

دومین مورد از انواع همبستگی بعد از اینکه متوجه شدید پژوهش همبستگی چیست می‌رویم. در قسمت بالا با همبستگی مثبت یا مستقیم آشنا شدید اما در این بخش می‌خواهیم با همبستگی منفی یا معکوس آشنا شویم. اگر با اضافه‌شدن یک ناپایدار، میزان ناپایدار دیگر که مرتبط است رو به کم‌شدن باشد پژوهش همبستگی منفی یا معکوس گفته می‌شود. در این همبستگی مسیر تغییر ناپایداری‌ها معکوس یا مخالف یکدیگر است.

دررابطه‌با همبستگی معکوس یا منفی بخواهیم مثالی بزنیم این است که با مصرف زیاد قهوه، خستگی شما کاهش خواهد یافت یا مثال دیگر این است که با افزایش کار، سلامت روان افراد کاهش خواهد یافت. این دو مثال کامل واقعی از رابطه همبستگی معکوس یا منفی است.

پژوهش بدون تحقیق همبستگی یا تحقیق همبستگی صفر

در پژوهش بدون همبستگی دو متغیر از نير آمار مستقل از یکدیگر هستند و هیچ ارتباطی با هم ندارند در نتیجه تغییر یک متغیر باعث تغییر دیگری نخواهد شد چون هیچ ارتباط داده ای باهم ندارند.تحقیق همبستگی صفر پدیده یا داده هایی که در آمار با هم رابطه پیچده ای دارند و درک آنها مشکل است را فراهم می آورد. برای مثال دو پدیده ثروت و صبر هیچ ارتباط و همبستگی به هم  ندارند و باعث تغییر بر روی دیگری نمی شود و مستقل هستند.متغیرها در پژوهش بدون تحقیق همبستگی به طور خیلی اتفاقی پیش می آید و از متناوب یا متناظر بودن یک پدیده حاصل نمی شوند.

خواندن 👈:  انتخاب موضوع پایان نامه و پروپوزال

 

۳ اصل مهم برای تحلیل متغیرها

  1. رابطه علت و معلول
  2. ساخت طرح پژوهش
  3. رابطه ناپایدارها در پژوهش قبلی

همبستگی و رابطه علت و معلول

البته این نکته را باید به یاد داشته باشید که همبستگی به معنای علت نبوده و نیست. یعنی موضوع فقط این نیست که دو چیز همبستگی پیدا می‌کند به این معنا نیست که یکی از آن‌ها باعث دیگری شده و می‌شود. بین سلامت روان و ساعات کار رابطه منفی و معکوس قاطعی وجود دارد به طور مثال: در برخی از کشورهایی که ساعات کاری کمتری وجود دارد و افراد کار کمتری انجام می‌دهند از سلامت روان بیشتری برخوردار خواهد بود. اما این به آن معنا نیست که ساعات کاری پایین‌تر باعث افزایش سلامت روان افراد خواهد شد. یعنی تنها این موضوع نیست که بر سلامت روان افراد تأثیر می‌گذارد عوامل دیگری از جمله درآمد متوسط، مؤلفه‌های فرهنگی، دسترسی به مراقبت‌های روانی و… هم تأثیرگذار خواهد بود.

ضریب همبستگی

در واقع پژوهش‌های همبستگی شامل کلیه تحقیق‌هایی است که در آن‌ها تلاش می‌شود رابطه بین ناپایدارهای مختلف با استفاده از ضریب همبستگی کشف یا مشخص می‌شود. هدف اصلی پژوهش همبستگی تحقیق حدود تغییرات یک یا چند ناپایداری یا حدود تغییرات یک یا چند ناپایدار دیگر است.

پژوهش همبستگی دو متغیر

هدف از پژوهش همبستگی دو متغیر تعیین میزان هماهنگی ناپایداری است. برای این کار بر اساس مقیاس‌های اندازه‌گیری ناپایدارها، شاخص‌های مناسبی در اختیار می‌گیرند. در پژوهش همبستگی دو ناپایداری که مقیاس سنجش آن‌ها نسبی بوده است و توزیع صفت نیز در حد وسط باشد، برای اندازه‌گیری ناپایداری‌ها از آموزش پیرسون استفاده می‌شود که شما هم به‌راحتی می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

خواندن 👈:  انواع پژوهش در رساله دکتری

در آخر هم برای انجام پایان نامه ارشد می‌توانید به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.

تحلیل رگرسیون

تحلیل رگرسیون

در یک سری از پژوهش‌ها از تحلیل رگرسیون استفاده می‌شد که هدف آن معمولاً بین یک یا چند متغیر ازروی یک یا چند متغیر قبلی است. اگر دراین‌بین یک متغیر میلاد از چند متغیر قبلی باشد از مدل رگرسیون که چندگانه است استفاده خواهد شد. اما در هنگامی که پیش‌بینی نیز هم‌زمان چند متغیر ملاک از متغیرهای قبلی یا زیرمجموعه آنها هدف باشد از مدل رگرسیون که به‌صورت چند متغیری است استفاده خواهد شد. در واقع در پژوهش‌های رگرسیون چندگانه هدف از این پژوهش پیداکردن متغیرهای پیش‌بین است. این پژوهش تغییرات متغیر به ملاک را چه به‌صورت مشترک یا چه به‌صورت تنهایی پیش‌بینی می‌کند. این مورد در پژوهش همبستگی بسیار کاربرد دارد و حالا که می‌دانید پژوهش همبستگی چیست باید از این مورد استفاده کنید.

جمع‌بندی

اگر بخواهیم یک جمع‌بندی کلی برای مقاله پژوهش همبستگی چیست داشته باشیم باید گفت که بسیاری از افراد با این مورد آشنا نیستند و نمی‌دانند که پژوهش همبستگی چیست، انواع همبستگی  و چه کاری در نتیجه ایجاد همبستگی در مقاله حاصل می شود . خیلی از افراد هم با آن آشنایی دارند ولی نمی‌دانند که از این موضوع در کجاها استفاده می‌شود و کجا آن را استفاده کنند. اگر که دانشجو هستید احتمالاً اسم پژوهش همبستگی را شنیده‌اید و درباره آن اطلاعاتی دارید اما ممکن است که دانشجو باشید و درباره آن اطلاعاتی را نداشته باشید. ما در این مقاله آموزشی کامل درباره اینکه پژوهش همبستگی چیست و چه کاری را انجام می‌دهد صحبت کردیم و اطلاعات کاملی را در این باره به شما عزیزان دادیم. حتی درباره موضوعاتی مانند: همبستگی و رابطه علت و معلول، همبستگی مثبت یا مستقیم، همبستگی منفی یا معکوس، ضریب همبستگی، پژوهش همبستگی دو متغیر صحبت کردیم و اطلاعاتی را بیان کردیم. امیدوارم که از این مقاله آموزشی بهره لازم را برده باشید و اگر این مقاله برای شما مفید بود آن را با دیگران به اشتراک بگذارید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *