چگونه یک پروپوزال قوی و حرفه ای بنویسیم؟ نکات تکمیلی

چگونه یک پروپوزال قوی و حرفه ای بنویسیم؟

چگونه یک پروپوزال قوی و حرفه ای بنویسیم؟

برای خیلی از افراد که در زمینه نوشتن پرو پوزال  مشغول هستند یا در ابتدای این راه قرار دارند نوشتن یک پرو پوزال  قوی و حرفه ای بسیار مهم است و شخص تمام تلاش خود را می کند تا یک پرو پوزال حرفه ای تحویل بدهد . وقتی یک موضوع انتخاب می‌کنید، قبل از شروع به نوشتن تحقیق یا پایان نامه خود یا اگر به‌عنوان یک نویسنده می‌خواهید یاد بگیرید، بسیار شایسته و مفید است که قبل از واردشدن در مسیر نگاشتن و تدوین، برای فهمیدن اینکه چگونه یک پروپوزال قوی و حرفه ای بنویسیم، دانش و مهارت کافی را در نوشتن پروپوزال کسب کنیم. پروپوزال در بردارنده‌ی چند هدف اساسی است که برای رسیدن به نتیجه‌ای موفق باید تدوین شود. اگر ما یاد بگیریم که چگونه می‌توانیم یک پروپوزال قوی و حرفه‌ای بنویسیم، رضایت مخاطبین از پایان‌نامه یا خدمات خود را افزایش می‌دهیم.

اکنون در این مقاله برای شما به شرح این که پروپوزال چیست، نکات تکمیلی نوشتن پروپوزال، چگونه یک پروپوزال قوی و حرفه ای بنویسیم و موارد مشابه می‌پردازیم تا شمارا در رسیدن به هدف خودیاری نماییم.

چگونه پروپوزال را از روی مقاله بنویسیم؟

دانشجو رشته تحصیلی خود را طبق علاقه انتخاب و شروع به گذراندن مقاطع تحصیلی از جمله کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری و مقاطع بالاتر می‌کند به هنگام انتخاب موضوع پایان‌نامه نیز باید دقت لازم را داشته باشید تا موضوع انتخابی، موضوع موردعلاقه و مرتبط با رشته تحصیلی‌تان باشد و همچنین انتخاب استاد راهنما در همان زمینه تخصصی از اهمیت بالایی برخوردار است

از دلایل مهم برای علاقه‌مند بودن به موضوع پایان‌نامه می‌توان به آن اشاره کرد که زمان بر بودن مراحل نوشتن، باعث خستگی نخواهد شد؛ بلکه پژوهش در زمینه موردعلاقه، انگیزه لازم به جهت پیشرفت را به فرد می‌دهد. اگر استاد راهنمایی که متخصص در زمینه موضوع پایان‌نامه  شما نباشد انتخاب کنید او نمی‌تواند کمکی در جهت پیشرفت به شما داشته باشد به همین علت انتخاب استاد راهنما متخصص در زمینه موضوع پایان‌نامه شما از اهمیت بالایی برخوردار است تا مراحل پایان‌نامه را بهتر پیش ببرید.

خواندن 👈:  انتخاب استاد راهنما

یکی از راهنمایی‌های استاد راهنما این است که اگر شما موضوعی  برای پایان‌نامه خود نداشته باشید با معرفی چند منبع و مقالات معتبر و یا چند موضوع که قابلیت پژوهش را دارند به شما کمک خواهد کرد.

 

ویژگی‌های مقاله پایه

  1. مقاله به‌روز باشد
  2. مقالات باید معتبر و از سطح علمی بالایی برخوردار باشد
  3. دقت داشته باشید که مقاله انتخابی شما قبلاً در پایان‌نامه دیگری استفاده نشده باشد

پروپوزال چیست؟

پروپوزال چیست؟

واقعاً پروپوزال چیست؟ این برای شما و یا تمامی کسانی که تازه می‌خواهند شروع به نوشتن پروپوزال نمایند در هر مقطع تحصیلی، یک سؤال چالشی است بنابراین به دنبال یافتن پاسخی مناسب و قانع‌کننده هستید.

پروپوزال، پیشنهاد یا طرحی که به‌صورت یک سند نوشته می‌شود و ایده ما را به کسی که تصمیم‌گیرنده نهایی است معرفی می‌نماید. یک پروپوزال نامه می‌تواند طرحی را معرفی کند تا گیرنده را متقاعد کند که یک سند کامل با اطلاعات پشتیبان را بخواند، یا می‌تواند خود پروپوزال باشد. پروپوزال یک پیشنهاد برای حل کردن یک مشکل و یا یک نیاز ضروری را مطرح می‌کند.

نحوه نوشتن پروپوزال قوی و حرفه ای باید طوری باشد که کیفیت کار را بالا ببرد و تأییدی پیشنهاد شما را به دنبال داشته باشد. پس بسیار مهم است که‌دانش و مهارت کافی در نگاشتن یک پروپوزال حرفه‌ای را به دست آوریم و مشورت با افراد باتجربه و متخصص را نیز فراموش نکنیم. نحوه نوشتن یک پروپوزال قوی و حرفه ای را به‌صورت گام‌به‌گام توضیح می‌دهیم.

چگونه یک پروپوزال قوی و حرفه ای بنویسیم؟

برای اینکه پروپوزال ما تأیید شود قطعاً باید تمامی مراحل نوشتن پروپوزال را بادقت کامل و صحیح بنویسیم و به جلو ببریم.

  • انتخاب کردن موضوع و عنوان برای پروپوزال

در مرحله اول، موضوع و عنوانی برای پروپوزال خود انتخاب می‌کنیم و آن را مطرح می‌کنیم تا خواننده از این عنوان مطلع شود و اطلاعات در مورد آن را نیز بداند. همان‌طور که در مقاله‌های پیشین در همین سایت در مورد نحوه انتخاب موضوع پایان نامه با این کردیم، عنوانی که انتخاب می‌کنیم باید نوآوری‌های روز در آن به کار ببریم، قبلاً توسط هیچ کسی پژوهش نشده باشد و حل‌کننده یک مشکل، روشن و صریح و معرف یک درک کلی از پژوهش ما باشد.

خواندن 👈:  اهداف پژوهش در انجام مقاله

 

  • بیان مسئله

بعد از اینکه موضوع را به‌درستی انتخاب کردیم وارد بیان مسئله می‌شویم، بیان کنیم که هدف ما از پروپوزال این است که قصد دارید چه کاری انجام دهیم، مشکل یا مسئله‌ای که قصد داریم آن را برطرف نماییم؛ بنابراین اهداف مقاله یا تحقیق خود را می‌گوییم همچنان موانع و ضررهای احتمالی یا ممکن و عواقب پیش‌آمده که در مسیر رسیدن به هدف ماست را نیز بیان می‌کنیم.

مطالعه‌کننده با مطالعه این قسمت از پروپوزال ما باید از هدف پژوهش، علت انتخاب موضوع و پژوهش، مطلع شود .

  • اهداف، فرضیه و سؤالات پژوهش

اهداف، فرضیه و سؤالات پژوهش

شما هم می‌دانید که پژوهشی که دارید انجام می‌دهید برای رسیدن به جواب پرسش‌هایی است که در مورد یک موضوع مطرح است و هدف‌های مربوط به خود را به دنبال دارد پس در این قسمت از پروپوزال باید تمامی اهداف فرضیه و سؤالات خود را بنویسیم، تحقیقاتی پیشین را که در این موضوع شکل‌گرفته و کامل‌کننده تحقیق ما است را قید می‌کنیم، فرضیه‌ها و گمان‌ها، سؤالات پژوهشی را به شکلی شفاف و خبری شرح و تفسیر می‌کنیم.

  • روش تحقیق

روش تحقیق در نوشتن مراحل پروپوزال قوی و حرفه ای بسیار اهمیت دارد، در این قسمت می‌نویسیم که چه اعمالی را برای این پژوهش انجام دادیم، وسایل و مواد موردنیاز، از ابتدای شروع پژوهش تا رسیدن به انتهای پژوهش خود را به‌صورت گام‌به‌گام بیان می‌کنیم. سند و مدارکی که استفاده نمودیم، ابزارهای متناسب با روش تحقیق و نوع پژوهش ما و … را می‌نویسیم.

 

  • بیان محدودیت‌ها، پیش‌بینی زمان و محاسبه هزینه

در این مرحله باید بیان محدودیت‌ها، پیش‌بینی زمان و محاسبه هزینه را بادقت انجام بدهیم. یک برنامه زمان‌بندی تنظیم می‌کنیم در یک گروه
 (ستون) تاریخ، در یک گروه هزینه، در گروه دیگر کمبودها را در برنامه خود بنویسیم و با نوشتن کمبودهای که داریم، بررسی زمان و تمامی هزینه‌های مربوطه به تحقیق، کار را هم برای خودمان خیلی راحت و سنجیده جلو ببریم و هم پروپوزال قوی و حرفه ای داشته باشیم.

خواندن 👈:  تفاوت بین مجلات ISI و ISC

توجه داشته باشید که زمان تحقیق ما و نوع تحقیق باید متناسب هم باشند.

  • منابع

در قسمت منابع پژوهش که مرحله آخر در نوشتن یک پروپوزال قوی و حرفه ای است منابع فارسی و انگلیسی را که از آنها استفاده نمودیم را قید می‌کنیم و باید توجه کنیم که به‌اندازه کافی متنوع باشند و تعداد آنها متناسب با نوع پژوهش باشد.

نکات مفید برای نوشتن پروپوزال قوی و حرفه‌ای

نکات مفید برای نوشتن پروپوزال قوی و حرفه‌ای

  • فعل‌هایی که به کار می‌بریم برای زمان آینده باشد.
  • سایز و فونتی که انتخاب می‌کنیم توجه کنیم مناسب تحقیق باشد.
  •  در نگارش صحیح پروپوزال و به‌طورکلی تحقیق دقت کنیم نکات املایی و نگارشی مربوط به لغات و جملات را به‌درستی رعایت کنیم
  • ا واژه‌ها و اصطلاحاتی مانند خوشبختانه، متأسفانه و… را به کار نبریم
  • بر اساس یک نظم مطالب را کدگذاری نماییم.
  • پاراگراف‌ها بیشتر از ۱۰ سطر نباشد و کوتاه باشد.
  • با توجه با زبانی که به کار می‌بریم از ارقام و اعداد فارسی و انگلیسی در متن پروپوزال استفاده کنیم
  • بر روی ویرایش کار و نوشته تمرکز داشته باشید. چون هر اشتباه از اعتبار پروپوزال می‌کاهد و نویسنده را بی‌سواد نشان خواهد داد.

در انجام پایان نامه ارشد، پروپوزال قوی و حرفه ای تاثیرگذار است.

خلاصه

در این مقاله برای شما شرح دادیم که پروپوزال چیست و چگونه یک پروپوزال قوی و حرفه ای بنویسیم، نکارت را به‌صورت مرحله‌ای بیان کردیم که خیلی راحت یاد بگیرید و به کار ببرید. در آخر نکات تکمیلی برای نوشتن یک پروپوزال قوی و حرفه‌ای نوشتیم تا بتوانید یک پروپوزال قوی برای پایان نامه یا تحقیق خود تدوین نمایید و بازهم تأکید می‌کنیم شما برای تکمیل دانش و یادگیری بیشتر خود می‌توانید روی تجربه و کمک افراد مجرب در این زمینه نیز حساب کنید و بهره بگیرید.

امیدوارم مطالب این مقاله شما را به‌خوبی هدایت کرده باشد تا بتوانید یک پروپوزال قوی و حرفه ای بنویسید.

با تشکر.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *