پایان نامه کارشناسی ارشد

همراه دانشجو

در مرحله ای  از تحصیل ممکن است دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و تعداد بیشتری دانشجویان دکتری برای نگاشتن و تهیه پایان نامه دچار سردرگرمی بشوند زیرا مسیر نوشتن یک پایان نامه عالی و جامع را نمی دانند بدین منظور ما تصمیم گرفتیم طی یک مقاله به سولات احتمالی شما پاسخ دهیم و شما را در جهت تنظیم و تهیه آن راهنمایی کامل نماییم. در این مقاله ما به شما اطلاعاتی از قبیل چگونگی آغاز کار، نحوه جمع بندی ارائه می دهیم. اما نکته بسیار مهم این است که  اگر پایان نامه کارشناسی ارشد می نویسید لزوماً نباید ارزش علمی داشته باشد زیرا که هدف از این کار آشنایی دانشجو با اصول اولیه کار عملی و پژوهش است در صورتی که در دانشجویان مقطه دکتری میبایست رساله دکتری خود را تنظیم و تحویل دهند.
پیشنهاد ما به شما این است که ابتدا این مقاله را مطالعه فرمایید سپس در صورت به وجود آمدن سوال، می توانید با تماس به مشاوران ما  یا با ارسال  دیدگاه در قسمت انتهایی مقالات  و بیان نظرات، راهنمایی های ما را دریافت کنید. این نکته را باید در نظر بگیرید که در صورتی مقاله شما موردتأیید قرار خواهد گرفت که پایان نامه شما از نظر موضوع و محتوا تکراری نباشد در غیر این صورت مقاله رد می شود و دانشجو ملزم است دوباره اینکار را انجام دهد پس توجه داشته باشید که تهیه و نگارش پایان نامه با عنوان و محتوای جدید بسیار مهم و ضروری است.

 

مراحل نگارش پایان نامه کارشناسی ارشد

بهترین زمان برای شروع پایان نامه ترم سوم می باشد و پیشنهاد می کنیم با استاد راهنمای خود صحبت کنید واز او بخواهید تا مقالات معتبر بین المللی در اختیارتان قرار دهد که شما با مطالعه کلی و سطحی آن از چگونگی چکیده نوشتن، مقدمه، محتوا و تعاریف اصلی آشنا شوید که اینکار کمک زیادی به شما می کند و دانش پایه ای پایان نامه نویسی برای شما ایجاد می شود .

 

گام اول : انتخاب موضوع 

 

قدم نخست برای انجام پایان نامه کارشناسی ارشد، انتخاب موضوع جدید است.  به عنوان یک دانشجوی زیرک دانشجوی کارشناسی ارشد باید در این مرحله دقت زیاد داشته باشد وهوشمندانه عمل کنید. عواملی که می توانید در انتخاب موضوع به آن ها توجه کنید اعم از نیاز جامعه ، در دسترس بودن امکانات پژوهشی لازم برای پروژه ، علاقمند بودن به موضوع انتخابی و مرتبط بودن آن با رشته تحصیلی و شغل آینده داوطلب هستند. نکته خیلی مهم در زمینه پایان نامه کارشناسی ارشد، انتخاب موضوعی است که جدید باشد و پیش از آن تحقیقی با این موضوع صورت نگرفته باشد. دانشجویان عزیز باید نسبت به موضوع انتخابی خود علاقه داشته باشند زیرا نگاشتن و تحقیق پایان نامه کارشناسی ارشد زمان زیادی را به خود اختصاص می دهد پس برای این که پروژه تحقیقاتی ما کامل و خوب ارائه شود باید که نسبت به آن مشتاق باشیم.

خواندن 👈:  موضوع یا عنوان مقاله

 

گام دوم : انتخاب استاد راهنما و مشاور

 

بعد از انتخاب موضوع مناسب، باید به عنوان استاد راهنما، یکی از استادان دانشگاه خود که در زمینه موضوع انتخابی شما تخصص دارد را انتخاب کنید و با مشورت های او پروپوزال خود را ارائه دهید. ما ضمن ارائه طرح های اولیه پروژه خود باید پیشینه تحقیق خود را به استاد راهنمای خود تحویل دهیم. دانشجویان برای انجام پایان نامه کارشناسی ارشد ضمن انتخاب استاد راهنما باید به داوطلبان استاد دلخواه توجه کنند تا پیش از تکمیل شدن ظرفیت آن و در صورت وجود رضایت استاد راهنما به او مراجعه کرده و در خصوص انتخاب استاد مشاور با او مشورت کنید. زمانی که شما شروع به انجام پایان نامه کارشناسی ارشد می کنید حدوداً دانشجو باید هر هفته به استاد راهنما مراجعه کند و او را در جریان روند انجام پایان نامه قرار دهد تا وی از پیشرفت کار مطلع شود همچنین برای بررسی کلی استاد راهنما تحویل یک گزارش کلی ازپیشرفت کار به صورت هر ۲ ماه یک بار به دانشکده اجباری است.

 

گام سوم : ارائه پروپوزال

 

در پایان نامه کارشناسی ارشد به فرم پیشنهاد پایان نامه، پروپوزال می گویند که برای دریافت و ثبت آن باید به سایت دانشگاه خود رفته و فایل آن را بارگزاری و دانلود کنید. ابتدا باید پروپوزال پایان نامه کارشناسی ارشد توسط مشاور و استاد راهنما به تایید نهایی برسد. پروپوزال یک پیش نویس پژوهشی که شامل بیان مسأله ، اهداف ، روش کار ، سوابق و پیشینه تحقیق و … می باشد که دانشجو کارشناسی ارشد باید برای تهیه ونگاشتن آن موفق به اخذ مدرک تحصیلی آن شده باشد. پس از دریافت و تکمیل پروپوزال یا فرم پیشنهاد دانشگاه آن را تحویل استاد راهنما می دهید و اگر به تصویب نهایی رسید می توانید نوشتن وتهیه پایان نامه کارشناسی ارشد خود را شروع کنید.

خواندن 👈:  وظایف استاد راهنما در پایان نامه چیست؟

گام چهارم : نگارش پایان نامه

 

دانشجوی کارشناسی ارشد پس از تصویب و قبول شدن پروپوزال خود می تواند در یک چهار چوب اصولی و دقیق به تألیف پایان نامه کارشناسی ارشد خود اقدام کند. بهتر است بعد از هر بار نوشتن فصل جدید پس از بررسی های خود آن را به استاد یا مشاور راهنما تحویل دهید تا ایراد هایی که تا این مرحله داشته اید را متوجه شوید و پس از پایان پروژه تحقیقاتی حتماً یک نسخه چاپی با اصول، قواعد و فرمت هایی که مناسب هستند به استاد راهنما ارئه دهید زیرا این کار الزامی است تا استاد راهنما خطرات احتمالی که ممکن است پیش بیاید را برای شما بازگو کند تا در جلسه دفاع از پایان نامه هیچ مشکلی پیش نیاید.

پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکتری اصولی و مناسب از یک سری اصول خاص پیروی می کند که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم:

  • صفحه عنوان  (Title page)
  • صفحه تقدیم  (Dedicated page)
  • صفحه سپاسگزاری  (Acknowledgment)
  • چکیده پژوهش  (Abstract)
  • فهرست نوشتار  (Contents)
  • کلیات پژوهش  (Introduction)
  • پیشینه تحقیق  (Literature Review)
  • روش شناسی تحقیق  (Methodology)
  • تجزیه و تحلیل داده ها  (Data Analysis)
  • نتیجه گیری  (Conclusions)

 

گام پنجم : اعلام آمادگی دفاع از پایان نامه

 

پس از همه مراحل از پیش گفته شده، پایان نامه شما آماده است و شما به مهمترین مرحله یعنی دفاعیه می رسید کار و بحث مهم این جلسه ارائه نکته و دانشی است که شما حین نگارش پایان نامه کارشناسی ارشد خود کسب کرده اید و کاملاً باید به محتوا ارائه داده خود مسلط باشید زیرا که در این جلسه اعضای گروهی وجود دارند که از شما در مورد پروژه تحقیقاتی تان سؤال می کنند و شما باید از ایده های مطرح شده در پایان نامه خود دفاع کنید و دلایل محکمه پسندی ارائه کنید و در نتیجه به دفاع از تز یا همان موضوع پروژه و رساله می پردازید.

خواندن 👈:  نحوه نوشتن پروپوزال برای دانشجویان کارشناسی ارشد

نکته حائز اهمیت این است از این رو که بخش بزرگی از نمره پایان نامه کارشناسی ارشد شما به جلسه دفاعیه وابسته است به همین علت دانشجویان باید تمام تلاش خود را به کار بگیرند تا ضمن حفظ آرامش خود با رعایت نکات گفته شده جلسه دفاعیه خوبی را بگذرانند. در ادامه قصد داریم چند جمله کلیدی برای تاثیر گذاری بیشتر در جلسه دفاع از پایان نامه کارشناسی ارشد به شما بگوییم:

تمرین واقعی داشته باشید.

پیش از فرارسیدن روز دفاع ، تجهیزات مورد نیاز را بررسی کنید.

مراقب سلامتی خود باشید.

در روز دفاع ، مناسب ترین پوشش را داشته باشید (لباس تمیز و رسمی بپوشید).

برای کسب تجربه ، در جلسات دفاعیه دوستان خود شرکت کنید.

قوانین و مقررات مربوط به دانشگاه خود را مطالعه کنید.

بهترین زمان را برای جلسه دفاعیه خود در نظر بگیرید.

پذیرایی روز دفاع را به دیگران واگذار کنید.

تمام جزئیات پایان نامه خود را بررسی کنید.

فهرستی از سوالات احتمالی که ممکن است در جلسه دفاع از شما پرسیده شود ، تهیه کنید.

در روز دفاع ، یک نسخه از پایان نامه خود را به همراه داشته باشید.

در روز دفاع ، با تسلط به مباحث پایان نامه خود ، داوران را به چالش بکشید.

در پایان جلسه دفاع ، حتما از اساتید حاضر در جلسه قدردانی کنید.

 

پایان نامه کارشناسی ارشد

۵ قدم مهم در راستای نگارش پایان نامه

 

جمع بندی

اول از همه باید موضوع پایان نامه خود را تعیین کنید و از تکراری نبودن آن مطمئن شوید. در مراحل بعدی می توانید با کمک استاد راهنما مسیر مشخصی را در پیش بگیرید.

در پروپوزال شما باید موضوعی که قصد کار بر روی آن را دارید به علاوه اهداف ، روش ها و به طور کلی پیش نویسی از کار پژوهشی خود را ثبت کنید و در صورت تایید استاد راهنما ، می توانید نگارش پایان نامه را آغاز نمایید. هر دانشجو می تواند این فرم را از سایت دانشگاه محل تحصیل خود دریافت کند.

معمولا توصیه می شود که دانشجویان از ترم ۳ نوشتن پایان نامه را آغاز کنند ؛ چرا که در این ترم تحصیلی همه دانشجویان با موضوعات مرتبط با رشته خود آشنا می شوند و تصمیم درباره موضوع پایان نامه برایشان آسان تر خواهد بود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *