انواع پژوهش در رساله دکتری

,
انواع پژوهش در رساله دکتری

انواع پژوهش در رساله دکتری

انواع پژوهش در رساله دکتری چیست؟ اگر این سؤال پژوهشی ذهن شما عزیزان را درگیر نموده پس تاآخر مقاله را به دقت مطالعه فرمایید. رساله دکتری یک گام بسیار مهم در یک مدرک دکتری تحقیقاتی است: نقطه پایان سه یا چهار سال کار مداوم برای کمک به یک تحصیلی عالی در زمینۀ دانشگاهی شما.

بنابراین پایان‌نامه دکتری می‌تواند برای شما یک فضای نگران‌کننده به نظر بیاید، تعداد کلمات زیاد، استرس داشتن برای نوشتنِ چیزی جدید و البته احتمال دفاع از آن در viva پس از پایان کار.

در این صفحه به شما مقدمه‌ای دررابطه‌با آنچه که دربارۀ انواع پژوهش در رساله دکتری باید بدانید، مشاوره در مورد ساختار، بازخورد، ارسال و موارد دیگر ارائه می‌دهیم. انواع پژوهش در رساله دکتری به شرح زیر می‌باشد:

پژوهش‌های ترکیبی در رساله دکتری

پژوهش‌های ترکیبی در رساله دکتری

یکی از انواع پژوهش در رساله دکتری، پژوهش ترکیبی در رساله دکتری است که از هر دو ویژگی کیفی و کمی بهره می‌برد. حالت‌های گوناگونی ممکن است ایجاد شود که نحوه ترکیب‌شدن پژوهش کمی و کیفی حاصل شود. وقتی که دو پژوهش فقط با درنظرگرفتن زمان باهم ترکیب شوند، پژوهش ترکیبی هم‌زمان نامیده می‌شود که هر دو فرایند هم‌زمان برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود.

حالت دوم وقتی ایجاد می‌شود که یک برنامه‌ریزی و اجرایی بهتر از نوع کمی و نوع کیفی پس از پایان پژوهش در رساله دکتری داشته باشد و نام ترکیبی متوالی را به خود می‌گیرد. طبقه‌بندی کراسول، در بین تمامی نظریه‌ها برای طبقه‌بندی پژوهش‌های ترکیبی از جامعیت بالاتری برمند است.

همان‌طور که می‌دانیم هر روشی از پژوهش اگرچه خصوصیات شایسته‌ای دارد ولی از محدودیت‌های ذاتی هم بهره می‌برد، بنابراین تمامی تلاش‌ها در همسوسازی این است که با ادغام چندین روش پژوهشی، اثرات محدودیت‌ها را کم‌تر کنند؛ به این معنا که اگر از چند رویکرد در انواع پژوهش استفاده می‌شود برای بالابردن اعتماد به نتیجه است. طراحی پژوهش‌های ترکیبی شامل سه شیوه هم زمان و سه شیوه متوالی است که در ادامه توضیح می‌دهیم. در ادامه به انواع پژوهش در رساله دکتری خواهیم پرداخت.

خواندن 👈:  اشتباهات رایج در نوشتن پایان نامه| 24 اشتباه رایج

پژوهش هم‌زمان – همسوسازی

پژوهش هم‌زمان یکی از انواع پژوهش در رساله دکتری است. در پژوهش هم‌زمان – همسوسازی، انواعی از پژوهش‌ها با یکدیگر ترکیب می‌شوند و دو روش کمی و کیفی بدون داشتن هیچ‌گونه برتری نسبت به هم به طور هم‌زمان برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود. به این صورت که مراحل جمع‌آوری و تحلیل داده در روش‌های کیفی و کمی جدا از هم شکل می‌گیرد ولی در هر دو روش باید این مراحل هم‌زمان باشد که در پایان بتوان نتیجه به‌دست‌آمده از تحلیل‌های کمی و کیفی را با یکدیگر مقایسه و ترکیب نمود.

در این روش بعد از اینکه روش‌های کمی و کیفی به‌صورت هم‌زمان طراحی و به کار برده شد، طرح کیفی را وارد برنامه کمی یا هم عکس این قضیه یعنی برنامه کمی را وارد طرح کیفی می‌کنند، بررسی‌ها لازم را انجام می‌دهند و داده‌های به‌دست‌آمده از ترکیب این دو روش استخراج و در مقاله خود آنها را به کار می‌برد.

پژوهش هم‌زمان – تغییرپذیر

پژوهش تغییرپذیر یکی دیگر از انواع پژوهش در رساله دکتری است. در همهٔ نوع‌های پژوهش، روش‌های کمی و کیفی صورت هم‌زمان برنامه‌ریزی و به مرحله اجرا می‌رسند، درواقع دو مرحله جدا برای جمع‌کردن داده وجود دارد بعدازاین داده‌های به‌دست‌آمده از این دو روش را باهم ادغام می‌کنند و در پایان نتایج یکی از این دو روش را وارد نتایج به‌دست‌آمده از روش دیگری می‌کنند. فرقی نمی‌کند که از روش کیفی استفاده شود یا کمی چرا که برتری نسبت به هم ندارند و محقق خودش می‌تواند یکی را مقدم‌تر بداند.

طرح هم‌زمان – تغییرپذیر دارای هر دو ویژگی طرح هم‌زمان – همسوسازی و هم‌زمان تودرتو می‌باشد .

خواندن 👈:  صفر تا صد پایان نامه ارشد

پژوهش متوالی – تبیینی

روش پژوهش متوالی – تبیینی در رساله دکتری، معمولاً طی سه مرحله مورد بررسی قرار می‌گیرد: در مرحلۀ اول محقق داده‌های کمی را جمع‌آوری و سپس آنالیز می‌کند در مرحله دوم داده‌های کیفی را نیز جمع‌آوری و آنالیز می‌کند و در مرحله سوم تجزیه تحلیل‌هایی که در دو مرحله قبلی از شیوه کمی و کیفی به دست آورده را به‌صورت یکجا آنالیز و آن را شرح می‌دهد.

پژوهش متوالی – اکتشافی

در طرح پژوهش متوالی – اکتشافی مانند طرح پژوهش متوالی – تبیینی، داده‌ها جمع‌آوری و آنالیز می‌شوند و سپس نتیجه به‌دست‌آمده ثبت می‌شود و تنها تفاوتی که با پژوهش – متوالی تبیینی دارد این است که در این روش ابتدا داده‌های کیفی گردآوری و تحلیل می‌شوند سپس در مرحله دوم داده‌های کمی گردآوری و تحلیل می‌شوند. در آخر نیز، هر دو تحلیل کیفی و کمی یکجا مورد تفسیر قرار می‌گیرند.

هم چنین تیم همراه دانشجو با استفاده از تیم قدرتمند توانسته برای شما عزیزان انجام پایان نامه ارشد را انجام دهد.

نتیجه‌گیری

 در این مقاله پژوهش در رساله دکتری را بیان کردیم زیرا اگر دانش‌پایه‌ای قدرتمندی هم داشته باشیم، حتی تصمیم‌گیری درمورد نوشتن پایان‌نامه دکتری ممکن است برای ما امری نگران‌کننده باشد پس قطعاً باید دانش خود را در این زمینه بالا ببریم و مهارت‌های لازم را بیابیم چرا که مهارت‌هایی که در حین کار بر روی پایان‌نامه خود به آن مسلط می‌شویم، فراتر از روزی که مدرک خود را دریافت می‌کنیم، به ما کمک خواهد کرد. مهارت‌هایی را که می‌خواهید برای آینده تحصیلی و حرفه‌ای خود توسعه دهید، علاوه بر مهارت‌های سختی که در حوزه تخصصی خود ایجاد خواهید کرد، مهارت‌های نرمی را نیز توسعه خواهید داد که تقریباً به هر محیط حرفه‌ای یا دانشگاهی قابل انتقال هستند.

خواندن 👈:  بیان مسئله در نوشتن پروپوزال | نکاتی که باید بدانید!

در مطالب فوق انواع پژوهش در رساله دکتری، تعریف انواع پژوهش و موارد مشابه را بیان کردیم و تمام سعی ما بر این است تا بتوانیم کمک کنیم تا شما بتوانید یک‌قدم در تدوین رساله دکتری جلوتر بروید. امیدوارم این مطالب نیز مفید باشند.

با تشکر

1 پاسخ
  1. داریوش
    داریوش گفته:

    سلام .تشکر از سایت همراه دانشجو .واقعا این موضوع انواع پژوهش در رساله دکتری خیلی کاربردی و مهم است . ممنون که ما رو راهنمایی می کنید.

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *